IC til måling af vinkel

Jeg skal til at lave et lille kredsløb til min fjernstyrede u-båd således at
den kan holdes i vatter (vandret pos.) og selv regulere sig på plads.
Jeg leder efter en IC der kan måle en hældning i grader i forhold til
jorden. Jeg ved de findes da jeg har set færdige kredsløb med en sådan IC
sammen med en PIC.

Har kigget lidt hos Analog Devices på deres ADXL 210 og tilsvarende familer
men umiddelbart ser det kun ud til at de kan måle acceleration og ikke
hældning.

Er der nogen som har en idé en hver der laver en sådan IC til måling af
hældning?

--
Tom

Re: IC til måling af vinkel

Du skal vel have fat i noget gyro elektronik

--
*** Calle ***

Re: IC til måling af vinkel

De fleste gyro-IC'er måler faktisk vinkelÆNDRING pr sekund, og er ikke
egnede til waterpas

Jeg har et prototypeprint liggende på kontoret med en ADXL202 og en PIC
på. Måske skal Tom have det?

Bo //

Re: IC til måling af vinkel
On Tue, 25 Apr 2006 22:40:05 +0200, "Tom"

Det er ellers den type, der normalt anvendes til dette formål. Mere
specifikt er det ADXL202 (du har ikke brug for at måle 10g).
Du bruger kredsen til at måle tyngdeaccelerationen i to akser, og så
bruger du de to resultater sammen med en smule trigonometri, og så har
du din hældning. Jeg kan ikke lige på stående fod huske om det er
cosinus- eller sinussætningen for trekanter, der skal anvendes.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: IC til måling af vinkel

Hvad med inklinations-mE5%lere? Giver de ikke ogsE5% et absolut mE5%l for
pitch og roll? Lidt kort google gav:
http://www.signalquest.com/SQ-SI2X-360DA_Solid-State%20MEMS%20Analog%20and %=
20Digital%20Inclinometer%20Datasheet_3.4c.pdf

Men de er mE5%ske generelt temmeligt pebrede?

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1 /

Re: IC til måling af vinkel
http://www.signalquest.com/SQ-SI2X-360DA_Solid-State%20MEMS%20Analog%20and%20Digital%20Inclinometer%20Datasheet_3.4c.pdf

Næh, et inklinometer, der er baseret på tyngdekraften vil altid blive
påvirket af accelerationen. En gyro, der baserer sig på coriolis kraften
vil være accelerations uafhængigt.

En del gyroer giver ikke absolut vinkel i forhold til jordens rotation,
men derimod vinkelacceleration (grader pr sekund).

Normalt er gyroer noget dyrere end accelerometre. Hvis man
lavpasfiltrerer accelerometeret, får man et rimeligt indtryk af vinklen,
og det bruges mange steder.

Jeg bruger begge dele i kombination

Bo //

Re: IC til måling af vinkel

Er det ikke grader pr. sekund^2 ?
Jeg spF8%rger ogsE5% fordi at jeg mener at kunne huske at have lE6%st, at
man kunne bruge gyroer i kombination til at finde vinkel-hastighed
(netop grader pr. sekund) - eller husker jeg forkert? Det var noget
med, at satte man tre gyroer op omkring hver deres akse, sE5% kunne man
udlede vinkelhastigheden omkring E9%n akse vha. vinkelaccelerationen
omkring de to andre...

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1 /

Re: IC til måling af vinkel

-og jeg kan som sædvanligt hverken læse eller huske:

De typer, jeg har brugt fra AD er vinkelhastighed (grader pr sekund), og
ikke som jeg skrev vinkelacceleration.

http://www.analog.com/en/prod/0%2C2877%2CADXRS401%2C00.html

Holder man dem stille i en vilkårlig vinkel giver de 0V ud, modsat
accelerometeret der måler tyngdeaccelerationen. Den ene måler på grund
af jordens rotation, den anden på grund af massetiltrækningen.

Bo //

Re: IC til måling af vinkel

Hmm, jeg kom lige til at se, at den gyro-cube jeg arbejder med netop
nu, ogsE5% mE5%ler vinkelhastighed og ikke vinkelacceleration. Det var da
meget heldigt at opdage dette netop nu, da jeg er ved at lave kontrol
ud fra det :-D Takker for'et

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1 /

Re: IC til måling af vinkel
at
familer

Jeg mener at kunne huske at Elektor electronics lavede en vinkelmåler
engang, med en ADXL etellerandet.
Kan prøve at se om jeg kan finde bladet...

Mvh
Manse

Re: IC til måling af vinkel

Tak alt hjælp er velkommen.
Mit første indtryk af Analog Devices serie er at de er til gyro og ikke så
meget til vinkelmåling (tilt).
Hvis jeg søger med google så er der masser der laver tilt-målere men det
skal være en IC og ikke en hel elektronikboks til tusindvis af kr.
Har dog fået gode forslag allerede

--
Tom

Re: IC til måling af vinkel

Forkert, de laver det hele,

Har du læst det svar, jeg skrev til Calle ?

Bo //

Re: IC til måling af vinkel

Ja.
Du må da gerne vise en applikation note på opstillingen
Jeg skal bare bruge et analogt spændingssignal som udtryk for vinklen i
forhold til jorden (gravitation)

--
Tom

Re: IC til måling af vinkel

stykliste:

eet accelerometer
eet RC led for hver af de to akser.
http://www.analog.com/en/prod/0%2C2877%2CADXL322%2C00.html

er signalerne ikke store nok, tilføjes fortærkning.

Måske er det lettere at bruge de typer, der har en forkant ud. Så skal
du bare tælle duticycle med en 16 bit tæller i fx. en PIC

Gå ind på AD's hjemmeside. Vælg MEMS accelerometre, vælg application
notes, og læs løs.

Bo //

Re: IC til måling af vinkel

er det noget lignende LTR5 fra www.engel-modellbau.de du vil lave ?
Man skal lige være opmærksom på at man bør kunne kalibrere den fra senderen.
tempraturen i båden falder hurtigt næsten 20 grader når du smider den i
vandet.
Jeg kan ikke anbefale deres LR2 den er alt for elendig.

Jacob

Re: IC til måling af vinkel

Netop, det er den eller den fra Norbert Bruggen som begge laver færdig
kredsløb.
Jeg vil dog lave mit eget da det skal indgå i en større sammenhæng og intet
må fylde

--
Tom

Re: IC til måling af vinkel
at
familer

Hvad med et potmeter med et lod på?
Ja, det fylder lidt mere, men det er nemt og temmeligt billigt at lave ;)

Det kræver så at du også har en ADC, jeg ved ikke om der findes en PIC med
sådan en indbygget, men jeg er nok blevet lidt miljøskadet af at arbejde med
en atmega8'er!

Brian

Re: IC til måling af vinkel

Det du´r ikke fordi det vil kræve en kraftig PID regulering for ikke at gå i
selvsving. Der vil være bølger som får "pendulet" til at svinge og dermed
går hele systemet i selvsving.

Jow, PIC har også ADC og diverse countere osv.

--
Tom

Re: IC til måling af vinkel
;)

Hmm, det er selvfølgelig rigtigt... Men da du sagde fjernstyret ubåd tænkte
jeg på små stille søer, og ikke på hav der viser tænder ;)

Men det vil vel også være et problem med et accelerometer?

Brian

Re: IC til måling af vinkel

Når en ubåd bevæger sig under vand med en pæn hastighed skal den have to
regulerings systemer for ikke at gå i selv sving. dels en hurtig styring til
de foreste eller bagerste hydroplaner (højderor) og en langsomt reagerende
til trim tankene.

Jacob

Site Timeline