IC ben nummer?

Hej NG

Jeg kom lige i tvivl, om nummereringen af ben på ICer, men SVJH er
øverst venstre 1, og alle de ulige er på venstre side, og alle de lige
er på højre side, når man ser kredsen oven fra.

Er det korrekt?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Nope, situationen ser således ud ovenfra på IC'ere:

1+--_--+14
2|     |13
3|     |12
4|     |11
5|     |10
6|     | 9
7+-----+ 8

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: IC ben nummer?

Hvis der ikke er et hak i kredsen, men kun tekst, er pin 1 nederst
ventre hjørne.

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling

Det kommer vel an på hvordan teksten står oder? :)

Jeg kan iøvrigt ikke komme på en eneste gang hvor jeg har set en IC'er uden hak
(hverken DIL eller SMD ihvertfald).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: IC ben nummer?

Nææh, teksten står altid sårn.

Men grunden til at jeg siger det er at der tit på store SMD kredse, med
ben på alle 4 sider, sidder flere markeringer, et i hvert hjørne. De
bliver sikkert brugt til når de skal maskinmonteres eller noget.. Men
der er det meget smart at bruge teksten, hvis man ikke liiiige ka kende
de forskellige prikker fra hinanden.
Og ud over det er det da meget smart lige at sige det, da han skrev
nnoget andet i den første post.. sårn kan det hvertfald forstås.

Det skal måske lige siges at kredse med J ben er stenede, og derfor er
ben 1 i midten af den ene side :)

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling
Re: IC ben nummer?
hak

Jeg har nogle Zilog chips hvor der ikke er et hak, men en sød lille
pil. Nogle gamle keramiske. Derudover har jeg nogle Hitachi ram kredse
med en streg langs de "lave" bennumre. Så de forekom, men nok ikke
mere.
mvh
  Klavs.

Re: IC ben nummer?

Hej Kim

Damn, godt jeg ikke nået at fremstille print :-)
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: IC ben nummer?

Jeg tror Michaels husker har set hvordan man nummererer benene på et
fladkabelstik ?

Bo //

Re: IC ben nummer?

Hvis der ikke er et hak i ic, så er der som regel
en lille prik (trykt  eller som fordybning) ud for ben 1
lige som her
http://www.amiga-stuff.com/hardware/images/DIL-numbering.gif

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Og er det en SMD tingest, kan man være ude for at der hverken er en prik
eller et hak, men så de den side, der starter med pin 1 skråt affaset, og
når teksten vender rigtigt, er ben 1 i nederste venstre hjørne.

Re: IC ben nummer?

Ja der gøres virkeligt meget, for at gøre det nemt :)

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

*G*. Under alle omstændigheder skader det ikke at læse databladet... ;-)

Mvh.
 Anders

Re: IC ben nummer?

Årh der er da ikke meget kriger i dig *GG*.
De fleste producenter har også billeder af chip husene på deres hjemmesider.
Mvh
  Klavs.

Re: IC ben nummer?

Jo, jo! Jeg har skam siddet og bukket SMD-ben om på den anden side pga. en
spejlet chip. Men det er sgu' ikke så spændende i længden (tror jeg ;-)...

Mvh.
 Anders

Re: IC ben nummer?
Nej. Ben 1 er ved prikken, og så tælles der henad, og hoppes lige over til
modsatte side og tælles videre tilbage
--
  Calle.

Site Timeline