I tvivl om hvilke LED's...

Jeg skal lave noget disko-lys-agtigt, og havde forestillet mig noget i stil
med 10-20 RGB LEDs i en rundkreds - så kunne man lave noget elektronik der
kunne få f.eks. alle til at blinke blåt, alle grønt eller alle rødt
samtidig, eller noget hvor de blinkede forskellige farver hele tiden...

Jeg er dog i tvivl om hvilke jeg skal vælge. De skal være ret kraftige så
man virkelig kan se dem i rummet når de er i brug, og så skal de også helst
være lige klar til brug (kunne tilsluttes strøm og lyse)

Jeg har set på disse
http://www.dotlight.de/shop/index.php/cPath/263_264

men jeg ved ikke hvor kraftige de alm. LEDs er, og de 2 størrer overvejer
jeg om man kunne bruge og blot nøjes med 2 da de er kraftigere, men jeg ved
så ikke HVOR meget kraftigere de er, samt om de kræver anden elektronik for
at lyse...

Nogen der har erfaringer?

Re: I tvivl om hvilke LED's...
De leds på en "stjerne" er generelt meget kraftige, måske for meget til
dit brug (Og de skal nok findes et andet sted til lidt andre priser).
De trækker en del strøm, ca. 300-500mA hver, så der skal en stor
strømforsyning til hvis du bruger mange.

Ultrabright leds er normalt også kraftige, men ikke nær så meget, og en
vil nok ikke skille sig nok ud.

Styringen er den samme til dem begge, blot skal du være opmærksom på
aculed trækker noget mere strøm og derfor kan kræve noget andet end en
transistor (fet, relæ, buffer, eller lign).

Begge typer kræver formodstande, så de er ikke klar til strøm, du skal
bruge 3 modstande per led, 1 til hver farve.

/jan

Re: I tvivl om hvilke LED's...

Kunne man så ikke med fordel bare have sådan een i midten - det skal minde
lidt om stroboskob-lys (som jo er en blits-pærer) så der gør det ikke noget
at den er kraftig?

Jeg tænkte også på at bruge nogle relæ'er, og så bare et simpelt 5-kanals
løbelys eller en astabil multivibrator, jeg er dog i tvivl om relæ'er vil
kunne følge med hvis de skal blinke meget hurtigt.

Site Timeline