I nøden spiser Fa---n fluer.

Skjermep på maskinen "frøs" fast. Jeg reinet med at det var strømløs
ledningløs mus, og jeg hadde ikke flere AAA baterier. Derfor målde jeg
spenningen på alkaliebateriene med en "Fluke" og satte dem til ladning i
i en telefon som var bereinet til ni-cad baterier. Etter en stund målte
bateriene 1,56V. Jeg har ingen "tillit" til resuktatet, siden bateriene
er uten belasting. Hvilken motstand bør jeg belaste hvert element med
for å få et noenlunde fornuftig måling?

Jo, jeg kjenner "det rette" svaret; kjøp nye baterier! Selvsakt gjør jeg
det også, men ikke "midt på natten".

HM

Re: I nøden spiser Fa---n fluer.

Den bedste måde at måle batteriernes tilstand er at måle
kortslutningsstrømmen: Tag et amperemeter, 20 ampere området, og kortslut
batteriet kortvarigt og aflæs kortslutningsstrømmen. En nogenlunde frisk 1,5
V AAA celle bør kunne give ca. 3 ampere.

Advarsel: Prøv kun dette på 'normale', ikke genopladelige celler!
Genopladelige NiCd, NiMH, LiO, LiMg2 og lignende systemer kan levere
forbløffende store strømme i kort tid, få ledninger til at gløde, svide
og/eller sætte ild i noget (eller nogen...), eksplodere mm!

Disclaimer: Jeg fralægger mig ethvert ansvar for ovenstående...

Hilsen Sven

Site Timeline