I nøden spiser Fa---n fluer.

Skjermep på maskinen "frøs" fast. Jeg reinet med at det var strømløs ledningløs mus, og jeg hadde ikke flere AAA baterier. Derfor målde jeg spenningen på alkaliebateriene med en "Fluke" og satte dem til ladning i i en telefon som var bereinet til ni-cad baterier. Etter en stund målte bateriene 1,56V. Jeg har ingen "tillit" til resuktatet, siden bateriene er uten belasting. Hvilken motstand bør jeg belaste hvert element med for å få et noenlunde fornuftig måling?

Jo, jeg kjenner "det rette" svaret; kjøp nye baterier! Selvsakt gjør jeg det også, men ikke "midt på natten".

HM

Reply to
Harald Mossige

"Harald Mossige" skrev i en meddelelse news:47dd9a8e$0$8171$ snipped-for-privacy@news.wineasy.se...

Den bedste måde at måle batteriernes tilstand er at måle kortslutningsstrømmen: Tag et amperemeter, 20 ampere området, og kortslut batteriet kortvarigt og aflæs kortslutningsstrømmen. En nogenlunde frisk 1,5 V AAA celle bør kunne give ca. 3 ampere.

Advarsel: Prøv kun dette på 'normale', ikke genopladelige celler! Genopladelige NiCd, NiMH, LiO, LiMg2 og lignende systemer kan levere forbløffende store strømme i kort tid, få ledninger til at gløde, svide og/eller sætte ild i noget (eller nogen...), eksplodere mm!

Disclaimer: Jeg fralægger mig ethvert ansvar for ovenstående...

Hilsen Sven

Reply to
Sven Lundbech