"Hyler" med tidsforsinkelse

Der må være nogen som har et konkret forslag til en elektronisk kredsløb som
skal opfylde:

skal være en indstillelig tidsforsinkelse i omegnen af 10-30 sec før
'lydalarm' aktiveres. Afbrydes strømmen til kredsløbet vha. kontakten og
aktiveres igen skal tidsforsinkelsen være den samme. Der må kun være
strømforbrug når kontakt er aktiveret.

Hvh.

Torben Birk

Re: "Hyler" med tidsforsinkelse
Hej Torben,

Hvis nu du selv giver en så tilpas konkret oplysning som driftspændingen i
det kredsløb det skal tilsluttes er der nok en chance :)

Hvis du også lige fortæller hvor hurtigt den skal kunne genaktiveres efter
afbrydelse (med samme delay) kan du endda slippe for evt. forslag der ikke
klarer det alligevel.

--
Venlig hilsen,
Søren

Driftspænding... - Vel det havde jeg ikke tænkt over kunne være et
betydeligt afgørende valg. Det skal vel bare være "lavspændt" jævnstrøm -
som passer til en eller anden batteri kombination. Mål kunne være at det
skal være billigt og langtidsvirkende. Er det det du forstår ved
driftspænding?

Mht. genaktivering efter afbrydelse havde jeg forestillet mig at det skulle
kunne foregå allerede efter afbrydelse i ca. 1 sek. Det er ikke afgørende at
forsinkelsens længde er præcis den samme før og efter men bare i samme
omegn. Altså f.eks en 30 sekunders forsinkelse - sluk - tænd - nu 20 eller
40 sekunders men ikke 2 sekunder ville være OK.

Mvh.

Torben

Re: "Hyler" med tidsforsinkelse
Hej Torben,

Nu så jeg i et af dine andre indlæg hvad det drejer sig om, det hjælper en
hel del :)

Du kan bruge mikroswitchen til også at resette "timeren" med.

        n.c. n.o.
+----------O O---------------O B+ (fx. +9V)
|       SW1 \
|           O com.
|           |
|   +-----+-+-----------+
|  _|_D1  |            _|_
|  /_\   [VR1]        |   | Buzz
|   |     |           |___|
|  [R1]  [R2]           |
|   |     |  _       b|/c
|   +--+--+--|<|--+---| NPN
|     _|_    ZD1  |   |\e Q1
|    |___|       [R3]   |
|    -----        |     |
|   C1 |          |     |
|      |          |     |
+------+----------+-----+----O B-

R1   470R
R2   33k
R3   22k
VR1  100k trimmer (med midtbenet forbundet til det ene yderben)
C1   470µF
D1   1N4148 (eller næsten hvad som helst andet)
ZD1  fx. 5V6 ved 9V batteri (der bruges ned til ca. 7V)
Q1   BC547
SW1  Din mikroswitch
Buzz Selvdrevet Piezo-buzzer der kan køre på 5..12V

Der er ret store tolerancer på elektrolytkondensatorer, så hvis du ikke
helt kan opnå den fornødne tid, kan du hægte en større på (og omvendt),
eller lægge en mindre i parallel med den anden.

Starten på hyleriet vil være gradvist, da en abrupt start ville have
krævet flere komponenter. Det kan dog tænkes at buzzeren i sig selv
hjælper lidt med her.

Strømforbruget er 0 når kontakten ikke er aktiveret (naturligvis :)
Under timing ligger forbruget ved den korteste tid på under 300 µA (i snit
under 150uA ved en fuld timingperiode) og ved længste tid er max.forbruget
under 70µA.
Når buzzeren går i gang er det stort set den der bestemmer forbruget, men
så reagerer man vel.
Et 9V-batteri skulle holde _længe_ i den opstilling.

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: "Hyler" med tidsforsinkelse
Hej Søren

Jeg takker for indsatsen.
Jeg melder tilbage når konstruktionen står færdig.
Jeg skal lige have genoplivet elektronikken. Det er mere end 20 år siden jeg
sidst legede med printplader.

Mvh.
 Torben

Re: "Hyler" med tidsforsinkelse
Hej Torben,

Velbekomme.

Glimrende :)

Du behøver dårligt en printplade til at stykke det sammen.

Hvis du lodder det sammen "i luften" og fæstner det i en box med noget
smeltelim når det virker som det skal, kan du spare printpladen.

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: "Hyler" med tidsforsinkelse
Hej Søren

Jeg tænkte osgå først på at lave en 3D-fuglerede indstøbt med lidt lim på de
kritiske steder. Men så er der alligevel for mig lidt nostalgi over en
hjemmelavet printplade. De 100 g JernChlorid og en 2 kr.'s printplade er
indkøbt :-))))

Mvh. Torben

Re: "Hyler" med tidsforsinkelse
Hej Torben,

Jamen nostalgi skal da også leves ud - og for virkelig at mærke fortidens
vingesus kan du jo supplere med en Dalo-pen ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Elektronikken virker som forventet. Har allerede frelst en lammekølle og
andre lækkerier i optøningsfare :-)
Tidsforsinkelsen er tilfredsstillende med indkøbte 470microF elektrolyt: Fra
0 ohm på trimmer (14 sek.) via 75KOhm (60 sek.) til "fuld skrue" (nærmest
uendelig).

Jeg takker endnu engang.

Torben

Re: "Hyler" med tidsforsinkelse
Hej Torben,

Og så er der dem der siger, at der er dårlig økonomi i hjemmebyggede
elektronikkonstruktioner :)

Glimrende.

Velbekomme :)

--
Venlig hilsen,
Søren

som
Der

Det lyder lidt ala en lysfølsom hyler som skal gemmes 'et sted i værelset'.
Når beboeren så slukker lyset om aftenen, så efter noget tid går hyleren i
gang.
Hyleren stopper når beboeren tænder lyset for at lede efter hyleren.
Resultat:
En meget frustreret og meget træt beboer dagen efter.
PS. Kredsløbet skal være meget lille og hyle så højt at det er svært at
bestemme retningen til det.

mvh Uffe Bærentsen

Re: "Hyler" med tidsforsinkelse
Ikke just Uffe

Det er såmænd bare en alarm til at advare om at fryserdøren ikke er lukket
helt. Kontakten bliver en microkontakt. Jeg er ikke terrorist :-)

Mhv

Torben

værelset'.

Re: "Hyler" med tidsforsinkelse

Er der lys i fryseren? Hvilken type strøm bruger lampen? Kunne man
overveje at bruge samme strøkilde i alarmen?

--
Sune

Re: "Hyler" med tidsforsinkelse
værelset'.

God idé hehe, sådan en må jeg bikse sammen :)

Brian

Re: "Hyler" med tidsforsinkelse
<snip - en god ide>
Hehe... Det samme tænkte jeg.. :-) Der skal laves sjov med vennerne!!

Jonas Jalling

Re: "Hyler" med tidsforsinkelse

Ak, hvad har jeg dog fået sat i gang.
Fraskriver mig hermed ethvert ansvar.