Hylen i højtaler, lave filter?

Vi han en walkie stående som vi engang imellem bruger, problemet ligger
i, at hver gang vi forsøger at sende, så hyler højtalerne til en af
vores knægtes pc som en gal, de 2 andre computere med højtalere hyler
ikke.
Knægtens højtalersæt er af den type med en aktiv sub og så 5 satelitter,
kan jeg på en eller anden måde lave et filter eller en form for
afskærmning, så de pokkers højtalere ikke hyler?
Hvis jeg afbryder strømmen til den aktive sub, så er hylet væk men
knægten sur .o(

Henning Lund
Re: Hylen i højtaler, lave filter?

Hvor er walkieantenne placeret?

Dit spørgsmål er fint her, men jeg har en fornemmelse af, at der sidder
mange med erfaring i problematikken i news:dk.fritid.hamradio

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hylen i højtaler, lave filter?

Den er 30 mtr fra computeren og det er kun en af computernes højtalere
det er galt med.

Henning Lund
Re: Hylen i højtaler, lave filter?

Ok så kommer udstrålingen måske fra selve walkien.

Du kan sætte filtre i subben, men ofte er det nemmere at starte med walkien,
nogle gange er man nød til begge dele.

Find nogle ferritringe til at sætte på ledningerne til subben og til
walkien.

Åbn subben og få klistret noget stelforbundet metalfolie i den så den bliver
bedre afskærmet. Lidt kindensatore i indgangen vil også være en ide.

Undersøg lige om indstrålingen sker i subben eller i den tilsluttede
computer, netværkskabler kan fungere som glimrende walkiemodtagerantenner.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hylen i højtaler, lave filter?

Ok

Hvilke kondensatorer?

Hvis computeren er slukket hyler højtalerne stadig.

Henning Lund
Re: Hylen i højtaler, lave filter?

Keramiske i picofaradstørrelsen.
Igen tror jeg at hamradiogruppen har mere erfaring.

Glimrende, gør den det også hvis du hiver signalkablet ud af computeren? og
hvis du hiver signalkablet ud af subben?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hylen i højtaler, lave filter?

Jeg har nu granske n'je i sagen, det kommer fra de 5 satelith'jtalere
uanset om subben er tilkoble pc eller ej.

Henning Lund
Re: Hylen i højtaler, lave filter?

Fint, så prøver du at pakke subben ind i staniol, hvis dette virker, skal du
have noget afskærmning inde i subben.

Hvis det ikke hjælper, skal du prøve at koble alle højtalerene fra på nær en
som sidder med meget kort ledning, gør dette nogen forskel?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hylen i højtaler, lave filter?

Der arbejdes på sagen.

Henning Lund
Re: Hylen i højtaler, lave filter?

Kan man ikke lave noget filterhalløj og putte i subben, det må jo være
lavet for ringe siden det er det eneste sæt walkien går i.

Henning Lund
Re: Hylen i højtaler, lave filter?

Som Uffe nævner, så er ferritringe en god ting at ha'. Du kan også prøve at
vikle højttalerledningerne op på en ferritstav, som fås ved at slagte en
stak gamle MB radioer. Så mange vindinger som ledningslængden tillader. (
Det samme gør sig gældende hvis du får fingre i nogle ferritringe)

mvh
Ebbe

Re: Hylen i højtaler, lave filter?

Ok nu har jeg desværre ingen gamle radioer på lager, så er der andet fra
køkkenet jeg kan bruge :o)

Henning Lund
Re: Hylen i højtaler, lave filter?

Hvis du ikke har for vane at slage den ellektronik du smider ud for
ferritmateriale, må du jo købe dem løst. Jeg har købt nogle hos
http://www.brinck.dk men de få mange steder. Her en liste over nogle
http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline