Hygrometer nøjagtighed ?

Hej,

jeg købte en "vejrstation" i Aldi for nylig. Den viser temperatur og
fugtighedsniveau (RH).

Der er en indbygget føler i inde-delen og en i ude-delen. Jeg puttede begge
dele i en stor glasvase og lod det stå nogle dage - for at se hvor meget
der var forskel.

Temperatur var ens indenfor 0.2 grader - men hygrometeret viste en forskel
på 5-6 (skalaen er i %). Niveauet lå omkring 45-55% RH.

Jeg ved at termometre er ret nemme (billige) at købe selv med fin
nøjagtighed, men kan det passe at typiske (billige) fugtfølere skyder så
meget forbi?

Mvh. NKJensen

Re: Hygrometer nøjagtighed ?

Ja, det er også min erfaring.

Man kan teste et hygrometer på en let måde:
http://www.ehow.com/how_2362421_calibrate-hygrometer.html

Re: Hygrometer nøjagtighed ?
$291$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk:

Det må jeg lige prøve, tak for tip :-)

Re: Hygrometer nøjagtighed ?
On 30 Nov 2011 12:34:17 GMT, Niels Kristian Jensen

Ja specielt når de ikke er blevet indjusteret og det er en meget
tidskrævende process, specielt er der en meget lang indsvingningstid
inden de har stabiliseret sig i yderområderne (timer/dage).

/Hans

Re: Hygrometer nøjagtighed ?

Ja, til lavpris kan man nok ikke vente det bedre. Hvis du er heldig
ligger RH mellem de to yderpunkter, du har målt, og så er fejlen pr
sensor kun ca 3% streger.

Jeg har brugt sensorer fra Honeywell (HIH6131) og Sensirion (SHT15)
Her har jeg observeret ca 1.5% afvigelse fra komponent til komponent
omkring 20 grader og ca 50% RH

Bo //

Re: Hygrometer nøjagtighed ?
Niels Kristian Jensen forklarede:
Ja, det er helt normalt med sådant udstyr i den billige ende.
Min erfaring er at der typisk er mindst afvigelse omkring 50 %RH og
afvigelsen stiger ved både høj og lav fugt.

Mange elektroniske hygrometre i 100 kr. klassen kan slet ikke vise
under ca. 20 %RH og over 80 % RH. De stopper simpelt her og viser f.eks
stadig 80 %RH, selv ved f.eks. påsat 98 %RH.

Du skal være opmærksom på, ved sammenligning, at din temperatur er ens
ved de målere du tester, for relativ fugt er stærk temperaturafhængig
idet luftens evne til at kunne indeholde vanddamp falder med
temperaturen.

Som en  håndregel kan man sige at den relative fugt ændrer sig 6 % af
målt værdi pr. grad Celcius, så hvis du f.eks måler 50 % og
temperaturen er 23 gr.C, vil du ved 22 gr.C måle 50% + 0,06*50 = 53
%RH.

Skal du måle fugt med f.eks 1 - 1½ %RH nøjagtighed, er der ingen vej
udenom de professionelle fabrikanter af fugtmåleudstyr, f.eks.
Rotronic, Vaisala og nogle få andre. Priser ligger så på måske 2000 kr
og op.

mvh Ole
(Der arbejder med bl.a. Akkrediteret kalibrering af fugtmålere)

--
/ Ole

Re: Hygrometer nøjagtighed ?

OK, det kan jeg godt se. Jeg havde begge målere liggende i en tyk
glaskande under "forsøget", så temperaturen må have været meget tæt på
ens, der har ikke været meget konvektion eller strålevarme til at
forstyrre den.

Godt med et svar fra en fagmand, mange tak for det.

Som afslutning: Den udendørs måler viser faktisk LL hvis RH kommer under
20% og HH hvis RH kommer over 85. Det er da et udtryk for at
konstruktøren kendte til begrænsningen i sensoren.

Konklusionen på det hele er at jeg beholder vejrstationen.

Tak for svar til alle :-)

Mvh. NKJensen

Site Timeline