Hygrometer nøjagtighed ?

Hej,

jeg købte en "vejrstation" i Aldi for nylig. Den viser temperatur og fugtighedsniveau (RH).

Der er en indbygget føler i inde-delen og en i ude-delen. Jeg puttede begge dele i en stor glasvase og lod det stå nogle dage - for at se hvor meget der var forskel.

Temperatur var ens indenfor 0.2 grader - men hygrometeret viste en forskel på 5-6 (skalaen er i %). Niveauet lå omkring 45-55% RH.

Jeg ved at termometre er ret nemme (billige) at købe selv med fin nøjagtighed, men kan det passe at typiske (billige) fugtfølere skyder så meget forbi?

Mvh. NKJensen

Reply to
Niels Kristian Jensen

Ja, det er også min erfaring.

Man kan teste et hygrometer på en let måde:

Martin Larsen

Ja specielt når de ikke er blevet indjusteret og det er en meget tidskrævende process, specielt er der en meget lang indsvingningstid inden de har stabiliseret sig i yderområderne (timer/dage).

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Martin Larsen wrote in news:4ed62ad6$0 $291$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk:

Det må jeg lige prøve, tak for tip :-)

Reply to
Niels Kristian Jensen

Ja, til lavpris kan man nok ikke vente det bedre. Hvis du er heldig ligger RH mellem de to yderpunkter, du har målt, og så er fejlen pr sensor kun ca 3% streger.

Jeg har brugt sensorer fra Honeywell (HIH6131) og Sensirion (SHT15) Her har jeg observeret ca 1.5% afvigelse fra komponent til komponent omkring 20 grader og ca 50% RH

Niels Kristian Jensen forklarede:

Ja, det er helt normalt med sådant udstyr i den billige ende. Min erfaring er at der typisk er mindst afvigelse omkring 50 %RH og afvigelsen stiger ved både høj og lav fugt.

Mange elektroniske hygrometre i 100 kr. klassen kan slet ikke vise under ca. 20 %RH og over 80 % RH. De stopper simpelt her og viser f.eks stadig 80 %RH, selv ved f.eks. påsat 98 %RH.

Du skal være opmærksom på, ved sammenligning, at din temperatur er ens ved de målere du tester, for relativ fugt er stærk temperaturafhængig idet luftens evne til at kunne indeholde vanddamp falder med temperaturen.

Som en håndregel kan man sige at den relative fugt ændrer sig 6 % af målt værdi pr. grad Celcius, så hvis du f.eks måler 50 % og temperaturen er 23 gr.C, vil du ved 22 gr.C måle 50% + 0,06*50 = 53 %RH.

Skal du måle fugt med f.eks 1 - 1½ %RH nøjagtighed, er der ingen vej udenom de professionelle fabrikanter af fugtmåleudstyr, f.eks. Rotronic, Vaisala og nogle få andre. Priser ligger så på måske 2000 kr og op.

mvh Ole (Der arbejder med bl.a. Akkrediteret kalibrering af fugtmålere)

--
/ Ole
Reply to

Ole Pagh wrote in news: snipped-for-privacy@xjyllingesydx.xdk:

OK, det kan jeg godt se. Jeg havde begge målere liggende i en tyk glaskande under "forsøget", så temperaturen må have været meget tæt på ens, der har ikke været meget konvektion eller strålevarme til at forstyrre den.

Godt med et svar fra en fagmand, mange tak for det.

Som afslutning: Den udendørs måler viser faktisk LL hvis RH kommer under

20% og HH hvis RH kommer over 85. Det er da et udtryk for at konstruktøren kendte til begrænsningen i sensoren.

Konklusionen på det hele er at jeg beholder vejrstationen.

Tak for svar til alle :-)

Mvh. NKJensen

Reply to
Niels Kristian Jensen