Hvornår er et AA batteri afladet ?

Jeg har en fjernstyring til min flyver, som benytter 6 stks AA
batterier.
Jeg er ret nervF8%s for at den skal lF8%be tF8%r for strF8%m, mens min flyv=
er
er i luften.
Jeg skifter derfor ofte batterier i den, men hvis jeg nu mE5%ler mine AA
batterier,
hvor langt nede i volts skal de sE5% vE6%re, fF8%r jeg behF8%ver at vE6%re
nervF8%s ?

Re: Hvornår er et AA batteri afladet ?

Det kommer an på hvilke batterier man bruger.

Re: Hvornår er et AA batteri afladet ?
On 24 Okt., 15:34, "Klaus D. Mikkelsen"

Jeg benytter 6 stks 1.2v AA NiMH 26mAh.

NE5%r de er nyopladet, sE5% mE5%ler jeg dem til 1.45V

Re: Hvornår er et AA batteri afladet ?

Jeg mener naturligvis 2600mAh

Re: Hvornår er et AA batteri afladet ?
Jeg har lige skiftet batterier ud. Jeg mE5%lte dem til ca 1.26V
Ved ikke om de sE5% er tE6%t pE5% at lF8%be tF8%r, eller om jeg kunne
have brugt dem lidt endnu.

Re: Hvornår er et AA batteri afladet ?

Hvis det er 1,2 volts batterier og du måler 1,26 volt er der masser af
krudt tilbage.

Ved du, hvor meget strøm din sender tager?

Hvis det er 2,6Ah batterier, kan du flyve med dem i 2,6 time, hvis din
sender bruger 1A

Re: Hvornår er et AA batteri afladet ?

Jeg har en fjernstyring til min flyver, som benytter 6 stks AA
batterier.
Jeg er ret nervøs for at den skal løbe tør for strøm, mens min flyver
er i luften.
Jeg skifter derfor ofte batterier i den, men hvis jeg nu måler mine AA
batterier,
hvor langt nede i volts skal de så være, før jeg behøver at være
nervøs ?

---------
Som Klaus siger, så kommer det an på batteri-typen:

- Alkaline batterier har det med at falde rimeligt jævnt i spænding. Dvs. at
det er nogenlunde nemt at finde ud af hvornår det vil være afladet.
- Opladelige (NiMh og nadre typer), har en meget stejl kurve når de er
afladet. Dvs. at de "lige pludselig" ikke dur mere. Hvis du bruger
opladelige i en lommelygte, så vil du ikke opleve at den lyser svagt, lige
så længe som hvis du brugte alkaline.
Med andre ord holder genopladelige batteier spændingen høj, ret tæt på fuldt
afladet tilstand. Det er alletiders, men det gør det svært at måle om de er
tæt på afladet eller ej.

Dertil er det også svært at måle på dem, når de ikke er "i brug". Man skal
helst måle på dem mens de bruges, da spændingen stiger til tæt på fuldt
opladet spænding når der ikke forbuges energi fra dem.

Det var nok et rimeligt dårligt svar...

Jeg ville bruge genopladelige, og så sørge for at de er fuldt opladte når du
skal ud at flyve.
Evt. have en hurtig lader med i bilen.

mvh
Kåre

Re: Hvornår er et AA batteri afladet ?
Hejsa,

--

Du har fået en række gode svar, men tilføjer lige et mere:

Reelt set er det din sender der er bestemmende for hvor langt ned i
Re: Hvornår er et AA batteri afladet ?
Tak for alle jeres svar :)

[...]

----
Du kan eventuelt investere i en rigtig batteritester.
Jeg har selv denne:
http://www.tantronics.co.uk/acatalog/Ansmann_Energy_Check_LCD_1.html
Den viser hvor meget kapacitet, i %, som er tilbage i batteriet, og også
spændingen.

Jeg har haft 4 ældre AA NiMh batterier liggende på skrivebordet gennem
længere tid for at teste dem for selvafladning, her har jeg fået følgende
målinger: (De var alle fuldt opladede til at starte med)

20%  1,19 V
80%  1,28 V
90%  1,29 V
100% 1,32V

Du kan måske nøjes med denne tester, som er lidt mere transportabel og
billigere, men viser vist ikke spændingen:
http://www.tantronics.co.uk/acatalog/Info_4bac-ans-echeck.html

I Danmark kan de bl.a. købes her
http://www.batteribyen.dk/advanced_search_result.php?search_in_description=1&keywords=tester&osCsid=e340d2df49fa64b7afb0070b1d3b0a10&x=0&y=0

Re: Hvornår er et AA batteri afladet ? [ LSD NiMH er svaret ? ]

Hej!

Køb genopladelige LSD NiMH akkummulatorer (AA, AAA) i stedet. LSD NiMH
har lav selvafladning:

http://da.wikipedia.org/wiki/NiMH_akkumulatorer_med_lav_selvafladning

Kan også fint anvendes i:
*trådløse (mac) tastaturer
*trådløse mus
*fjernbetjeninger
*Lommeregnere til AA og AAA
*Lommelygter
*cykellygter
*termometre, regnmåler, klimastation
*transportable radioer
*testudstyr

Hvis bare LSD-NiMH nyttedybdeaflades 13 gange (eller hvad der svarer til
det), er pengene tjent hjem (benyttet cellepris: 25kr/AA(A)) - og
sandsynligheden for syreudslip er væsentligt ringere.

Glenn

Re: Hvornår er et AA batteri aflade t ? [ Ny ][ LSD NiMH er svaret ? ]

Sanyos Eneloop LSD-NiMH akkumulatorer, i den nye udgave (AA: HR-3UTGA,
AAA: HR-4UTGA), lader til at kunne holde 75% af kapaciteten i 3 år i følge:

http://sanyo.com/news/2009/10/06-1.html
Citat: "...
2. Charged “eneloop” will still be “ready to use even after 3 years*8”,
thanks to SANYO’s industry-leading self-discharge control technology
..."

Sanyo eneloop HR-3UTG (typisk 8 stk AA):
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid38%0823

Sanyo eneloop HR-4UTG (typisk 4 stk AAA):
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid38%0824

Har nogen testet de nye udgaver?

Glenn

Re: Hvornår er et AA batteri afladet ?
Vennligst still spørsmål med et riktig navn, og ikke slik at jeg må svare
til et spøkelse.

Et vanlig NiMh eller Nicd har en utladespenning som er nesten lik. Slik som
et 12 Volts bilbatteri. Problemet ligger i at cellespenningen er ca 0,15
Volt lavere. Selvfølgelig er det litt forskjell på utladespenningen. De 2
første har en flatere spenning, for så at falle fortere. Alle disse
batteriene vil ha ca 1,2 volt /celle, og de er dårlig ladet om de kommer
under 1,1 volt. Jeg vil derfor anbefale deg  å skaffe en hurtiglader som tar
hensyn til temperatur og ladekurve for dine batterier.

Med hilsen
Arne Offenberg

Site Timeline