Hvorfor brummer min PWR Amp ?

Jeg har lavet en lille PWR Amp, Single Chip LM1875

http://www.sandcastle.dk/artikler/2X20WAMP (scm).gif

http://www.sandcastle.dk/artikler/2X20WAMP (pcb).gif

Men den vil ikke som jeg vil. Når jeg tilslutter den en
ekstern +/- DC strømforsyning er den tavs som graven.
Men når jeg så tilslutter transformatoren, ja så brummer
den fælt.

Hvad er mit problem ?

Måske printudlæget ?  (ikke stjernestel)

Eller noget helt andet ?

Nogen bud ?

Max

Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?

Hvad har du af rippelspænding på forsyningen?
(både + og - i forhold til stelplan og de to forsyninger imellem).

Hvorfor kører du ikke dobbeltensretning på hver transformerhalvdel og
så først laver mindtpunktet bagefter?

Hvad sker der, hvis du vender tilledningerne til den ene
transformerhalvdel (hvis det er seperate viklinger)?

Hvad brum har du, 50 eller 100Hz?

Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?
Hej Klaus

Ikke meget, men jeg bliver jo nok nød til at måle og vende tilbage.

Ved det ikke, men har aldrig brugt den løsning tidligere, indebære
den nogen fordele ?

Ikke afprøvet

Lyder som 100 Hz, men vil måle det.

Max

Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?

Ja, du behøves ikke at bekymre dig om faserne på den tilsluttede
transformer, kun at det er helt seperate vikringer.

Som det er nu, hvis dine transformerviklinger arbejder i "modtakt" vil
du kun få ladet op på kondesatorerne halvdelen af tiden.

OK.

Hvad med små kondestorer hen over ensretterdioderne til at fjerne støj
med?

Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?
Hej Klaus

Intet problem med det, jeg har helt styr på viklingerne.

Er det ikke kun til at fjerne AM støj ?

Max

Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?

Prøv lige at lodde C10 og C13 ud. Det ser ud til på printet at du godt kunne
komme til at trække ensretter-ripplestrøm gennem stelplanet på en uheldig
måde.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?

Der er langt fra tilslutninspunktet til transformatoren og om til de
bagerste lytter - korrekt. Men der er også smalla baner fra
transformer midtpunkt og ind til de andre 2 lytter.

Rød er stelveje, grøn = forslag til 3 ledninger der skal prøve at
loddes på, for at hjælpe lidt på stelvejene.

http://moppe.dk/images/2X20.jpg

Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?
Hej Klaus

Jeg prøver at skære øerne fri og montere de røde forbindelser
der ses her:

http://www.sandcastle.dk/artikler/pcb.gif

Max

Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?

Jeg kan se i app noten at der skal passes på stelveje

Proper layout of the printed circuit board is very important
While the LM1875 will be stable when installed in a board
similar to the ones shown in this data sheet, it is sometimes
necessary to modify the layout somewhat to suit the physica
requirements of a particular application. When designing a
different layout, it is important to return the load ground, the
output compensation ground, and the low level (feedback
and input) grounds to the circuit board ground point through
separate paths. Otherwise, large currents flowing along a
ground conductor will generate voltages on the conductor
which can effectively act as signals at the input, resulting in
high frequency oscillation or excessive distortion. It is advis-
able to keep the output compensation components and the
0.1 µF supply decoupling capacitors as close as possible to
the LM1875 to reduce the effects of PCB trace resistance
and inductance. For the same reason, the ground return
paths for these components should be as short as possible

http://www.national.com/ds/LM/LM1875.pdf

Altså taler de om stjernestel.

Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?
Hej Klaus

Det prøvede jeg så, og så forsvandt brummet.

Så jeg lærte en lektie idag. Stelveje er ikke noget
man spøger med, og slet ikke i audioforstærkere.

Egentlig sjovt at jeg først møder problemet nu,
jeg har bygget en del audioforstærkere gennem
årene og aldrig mødt problemet før. Gad vide
om de der IC forstærkere er mere følsomme
for den slags ?

Nå, men så har jeg tegnet et nyt print, håber
det kommer til at fungere som prototypen.

http://www.sandcastle.dk/artikler/nypcb.gif

Max

Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?

Langtfra ideelt omkring dine input "0", afkoblingskondensatorerne trækker
stel gennem dine indgangspunkter, og det gør det ene udgangsfilter også.

Det'n ommer

Orla Pedersen
Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?
Hej Orla

Takker for input, jeg går igang igen.

Max

Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?
Hej Orla

Her er så en anden løsning, mon den duer ?

http://www.sandcastle.dk/artikler/pcb2.gif

Max

Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?

Det er meget bedre, men du kan stadig forbedre. R9, C6, og C8 bør få stel
fra samme bane som input "0". R4 bør have sin egen bane "hjem" til stel.
Indgangsstik J2 kunne komme tættere på stelstjernen, det er
småtingsafdelingen, men _kan_ reducere en evt. brumsløjfe fra signalkablet.

For stabilitet for "sære" højtalerbelastninger bør R10 stelende være tæt på
C16 og C15, og ligeså for R4, C11, og C12.

Det var lige hvad jeg kunne komme på :-)

Orla Pedersen
Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?
Hej Orla

Mange tak for den tilbundsgående granskning
og de fine forbedringsforbedringsforslag.

Sammenholdt med det Bo Bjerre skriver, ja
så tror jeg at jeg vil designe det hele om,
eventuelt til 2 mono forstærkere på 1 PCB.

Max

Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?

Der er faktisk et printudlæg i den AN jeg linkede til.

Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?
Hej Klaus

Jeg har det i tankerne, derfor også dual mono :)

Max

Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?

Der er langt fra IC1 til C10 og tilsvarende fra C13 til IC2. Disse lange
ledere giver ikke noget godt.
Forstærkerne har et gain x BW produkt på 5.5MHz, så korte brede ledere
og LYT'er med gode HF egenskaber :-)

Bo //

Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?
Hej Bo Bjerre

Point Taken, vil nok designe det hele om.

Se svar til Orla.

Max

Re: Hvorfor brummer min PWR Amp ?
Hej Ulrik

Ja, jeg kan godt se at det faktisk er uheldig som det stelplan er lavet,
lugter lidt af at printet skal tegnes om

Max

Site Timeline