hvorfor bliver kobber sort ved DC? - Page 2

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

Jeg har set det i antende kabel i samle dåser især ved de udvendige.

Nej Jeg vil mene det er en tæring = Ikke godt !

Mvh
Lars G

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?
Hej

Jeg vil bare meddele jeg har op til flere hundrede gange set antennekabel
hvor der har løbet vand(saltvand) indeni ombord på både, og de bliver HELT
sorte til tider (og udueligt) og det er ikke i dem alle der burde være DC...
(men så kommer der afledning)....

Kasper

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

DC...

Ja, "hår-rørs" effekten (mener det hedder sådan) kan virkelig trække vand
gennem en antenneledning, men mht. antenneledning, er det måske nærmere pga.
at kobberet er fortinnet/forsølvet. (tin og sølv bliver sort ved oxydering)
?

mvh
JBH

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?
pga.
oxydering)

RG59 - 75 ohm / RG213 - 50 Ohm er ikke forsølvet/tinned men ren kobberfarvet

Kasper

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

vand
kobberfarvet

Må vel hellere lige sige de mange kilometer jeg har set / trukket *suk*

Kasper

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?
Det kommet an på bogstaverne bagerst, om det er A/U - C/U - eller andet, og
så lige hvem der er producent.

/carsten

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

pga.
oxydering)
Karsten H. Jensen

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?
antennekabel
HELT

Yeps, eller kapilar-effekten....

/A

pga.
oxydering)

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?
Hej Claus,

Hvor har du set disse installationer? - I biler, både, skibe eller udendørs
installationer? Hvor gamle er de?
Jeg hæfter mig ved at du fremhæver at det er almindelig monteringsledning,
men er det blød multicoret eller massiv?

Den sorte farve er kobberoxyd der dannes ved at kobberet iltes ved en helt
naturlig process der er kendt som "forbrænding", og det sker hurtigere ved
varme eller ved tilstedeværelsen af vand - typisk ved høj luftfugtighed
kombineret med lave temperaturer så der dannes dug. Luftforurening virker
også kraftigt accelararende på processen.

Fænomenet dukker oftest op når ledningen anvendes i et hårdt miljø, f.eks i
motorrummet på en bil, men fremkommer også i mere almindelige
el-installationer over meget lang  tid - størrelsesordenen 30 - 50 år eller
længere. I det sidste tilfælde kaldes det også for "ælde".

/Lars

Site Timeline