hvorfor bliver kobber sort ved DC?

Er der nogen, der ved hvorfor kobberledning bliver sort og blødt ved
brug i lavvolt DC installationer?

Er det  fordi kvadratet er underdimensioneret  eller hvad?
Hvad er det, der egentlig sker med kobberet?
Er det mon fordi, der er brugt "billig" kobber, som mere er beregnet
til højspænding?

Jeg har navnlig observeret det i forbindelse med, at folk har brugt
almindelig 220v kabel, ofte 0.75 kvadrat. Forbruget har dog ikke været
for stort, men alligevel bliver kobberet sort og virker næsten helt
"udglødet".

Claus

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

Det gør det ikke.

Vi har produceret i tusindvis af styretavler med 24 volt relæer osv med
0,7¤ flerkordet ledning. Det ser okay ud selv efter 10-15 år.

I forbindelse med saltvand ?

Prøv at klipep ledningen over på midten, er den ud på samme vi der ?

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

Jeg vil gerne tilslutte mig det Klaus skriver, jeg har kun oplevet sort
kobber i forbindelse med miljøpåvirkninger, specielt saltvand er
hård ved kobber, men syreregn gør også sit.

Mvh Max

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

Supplement:

Vand, vand, vand alene gør det.

Det værste, det allerværste er efter brugen af loddefedt -vand eller -pasta.
Det er noget, du kan bruge til lodning af zink-tagrender I mangel af en
salmiaksten).

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

Uheldigvis faldt Klaus D. Mikkelsen over tastaturet og skrev derved
følgende:

Jo, jeg har set det hundredevis af gange..

Nej, der er tale om dobbelstisoleret kabel, som aldrig har været
vådt...

Ja, det sidste kabel, jeg pillede fra var 6 meter langt og
dobbeltisoleret. Alt kobberet i *hele* kablet var fuldstændig sort og
trådene virkede nærmest som om de var svundet helt ind...

Claus

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

Det ER fordi der er kommet vand i kablet.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

I may not catch a lot of fish, but I show the worms who's boss!

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

Uheldigvis faldt Jens Petersen over tastaturet og skrev derved
følgende:

Hvordan kommer der vand ind i et *dobbeltisoleret* kabel, som er ført
inde i en lukket mast?

Det er umuligt, og vi taler om hele kablet, ikke bare enderne!

Claus

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

Det kommer ind i enden og trækker gennem lederen. Det er ikke noget jeg
bare finder på, jeg har set det masser af gange, og hvergang er det en
forskruning eller et dæksel eller lignende der er utæt.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Gee, Just what I always wanted. What is it?

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

Uheldigvis faldt Jens Petersen over tastaturet og skrev derved
følgende:

Jeg tror ikke på det :-)

Vi taler om en mast, der er syv meter høj. Kablet er trukket ud gennem
masten og lukket med Sikaflex. Kablet ender i en *vandtæt*  lanterne,
som er fuldstændig ubeskadiget og uden spor efter vand.

Kablet går så *ubrudt* igennem et hul i dækket og hele vejen hen til
sikringsboksen. Det er altså ret begrænset, hvor meget saltvand der er
i toppen af en syv meter høj mast. Alternativt skulle saltvandet løbe
ind i kablet  henne fra sikringsboksen inde i båden og så hele vejen
*op*  i masten??

Husk, at vis stadig taler om et dobbeltisoleret kabel..

Som sagt, så tror jeg ikke på den teori :-)

Og da jeg har set den udpining af kobberet mange, mange gange, både på
biler og både, så må der være en anden forklaring. Jeg har endvidere
gennem årene skiftet kabler på et antal kinomaskiner, som bruger 24v
DC Xenonkolber. Der har jeg set det samme fænomen med kobberet og der
er helt sikkert intet vand noget steder...

Claus

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

Så har det været varmt. Overbelastning.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Forgiveness is easier to get than permission.

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

 - Det bliver du nok nødt til... *SS

hvor der er skiftende varmepåvirkning = overalt faktisk, vil der komme vand
/ kondensvand uanset hvor meget du lukker kablet inde. Jo tættere, jo værre
faktisk!

Og vand kan faktisk snildt løbe opad i et kabel, de fleste kabler virker
lissom en grydesvamp, suger op nedefra.

Bare en marginal mænge luftfugtighed når du samler lortet, så bliver det til
syre med tiden, og farver kobberet sort.

 - ER en mulighed, men så plejer man ikke være i tvivl!

Lars / Viborg

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

Hvis der er tale om lak-isoleret kobbertråd vil fortrinsvis lakken blive
mørkere ved opvarmning af tråden - specielt hvis der er tale om
thermoplastisk lak. Ved fortsat overophedning fokuller lakken og bliver
sort. Kobberet har nu også ændret farve til det mørkere evt. med spor af
noget, der ligner Newton ringe.

Misfarvningen kan også ske - eller sker tit efter ved drift igennem mange
år, selvom der måske ikke lige er tale om decideret overbelastning.

Men når blankt kobber i ledninger til både det ene og andet formål bliver
sort, så skyldes det udelukkende indtrængen af vand, og kobberet bliver sort
lige så langt ind, som vandet er trængt.
Karsten H. Jensen

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

Se nedenuder:

Men på både ?

Har du nogensinde set på ledninger i en 15 år gammel vindmølle der står
på land, som bruger 24VDC til styrespændinger ?

Vand, ingen tvivl.

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

Hvorfor tror du at gamle nedgravede telefonkabler var vaselinefyldte?
-simpelthen fordi et brud på kappen IKKE skulle fylde resten af kablet med
problemer. Og det var ikke let at lodde på det fedtede stads.

-findes der stadig fedt fyldte kabler ?

Bo //

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

Jeps, coax-vaselinekabler findes skam stadigvæk.

Mvh.

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

Hvad mener du med var ?

Dem der stadigt vil have current loop kommunikation mellem deres møller,
bruger en gang i mellem kabel med "snaskfyld".

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

De gamle telefon kabler var ikke vaseline fyldte, det er de nye der er det.

Lars

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

De gamle telefon kabler var ikke vaseline fyldte, det er de nye der er det.

Lars

Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?
On Sat, 12 Jun 2004 17:42:23 +0200, "Claus Tersgov"

Jaja.

Jeg ved godt hvorfor.
Men når du en dag evner at se så langt ud over din egen næsetip, at du
evner at indføre en ændring af din indledning vil jeg overveje at
svare dig.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: hvorfor bliver kobber sort ved DC?

Kunne det være en form for "tæring/iltning" pga. jævnstrømmen i forbindelse
med en salt/fugtig atmosfære.

mvh
JBH

Site Timeline