Hvorfor 2 triacs?

i en styring til et varmelegeme har jeg fundet at der er 2 triacs.
Hvorfor ikke nøjes med 1?

Det forsynes med 1x230V, og jeg havde godtnok forventet at 1 triac var
tilstrækkeligt.
De er såvidt jeg kan se, ikke parallelkoblede.

Det er type BT136.

Styres iøvrigt af en ST MCU type 62P01.

Jeg søger iøvrigt gode råd til hvorfor styring af varmelegeme i vandseng
er "ustabil".
Det er - i perioder - vanskeligt at holde temperaturen oppe.

Termostaten er vist OK. Ca. 10kohm ved ca. 35 grd.  C.

Mvh. Jørgen

Re: Hvorfor 2 triacs?

Der er formentlig i serie. C5%rsagen til at der er to er sikkerhed.
Forestil dig at den ene kortslutter. SE5% er det godt nok alligevel at
kunne slukke for varmen inden vandet koger, ik? ;)
Ved triacsvigt vil den slukke helt.

Her kan jeg ikke hjE6%lpe. har ingen vandseng, men en hund de rhjE6%lper
med at holde temperaturen konstant. Bliver der for varmt under dynen
gE5%r den.

Hilsen Kim

Re: Hvorfor 2 triacs?

Johh, men så opdager man det ikke, systemet virker jo stadig. Og når den
anden så også kortslutter.  ;-)

LOL, hyggelig termostat! :-D

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Hvorfor 2 triacs?

Formentlig noget med at den ene triac bare er tE6%ndt hele tiden, og
bruges til at slukke en gang for alle hvis den anden triac svigter.
Eftersom det er rimelig trE6%ls hvis en vandseng gE5%r i stykker - f.eks
hvis temperaturen stiger for meget, kunne jeg godt forestille mig at
man har en form for ekstra sikkerhed.
En kold vandseng er sikkert ikke ubehagelig, men er ikke noget
sikkerhedsproblem.

Hilsen Kim

Re: Hvorfor 2 triacs?

Det kan jeg ikke tro.  Hvem vil bruge komponenter for ekstra sikkerhed
bare for det?

Det er jo ikke et fly eller lignende. Altså med behov for ekstra
sikkerhedskredse.

Mvh. Jørgen

Re: Hvorfor 2 triacs?

Jeg vil helst ikke antage og gE6%tte.. men sE5% een gang da..
Der stE5%r ikke hvad det varmelegme bruges til..selv om der er et
problem med en vandseng senere i mailen..

men sidder der to triacs ,og de skulle vE6%re i serie..og det er til et
varmelegeme.. sE5% kunne jeg gE6%tte pE5% at der er
en timer til tE6%ndtidspunkt og en temperatur indstilling.
hvis nu man er en rigtig dE5%rlig konstruktF8%r sE5% ku man jo bruge en
triac til hver funktion og sE6%tte dem i serie.
men det lyder sku for dumt.

alex

Site Timeline