Hvordan virker USB porten

Hej NG

Jeg kan ikke helt forstå hvordan USB portne virker, jeg har søgt lidt på
nette, men kunne kun finde at den har 4 ledere, +5V, GND, data+ og data-. På
mange af de andre porte på computeren er der også nogle andre forbindelser
til at fortælle om den er klar til data og hvornår transmisnen starter og
stopper. Hvordan virker dette med USB.

Hvis der er nogen der har nogle kredsløb hvor USBen bliver brugt ville det
også være godt.

Alle links er velkomne.

Re: Hvordan virker USB porten

Vi sidder netop og prøver at få liv lidt i:
http://www-us9.semiconductors.com/pip/PDIUSBD12D.html

MVH
  Thomas

Re: Hvordan virker USB porten
Prøv  http://www.usb.org/home tættere synes jeg ikke man kan komme.

Mvh

cr

Re: Hvordan virker USB porten

Åh ja, den gamle Philips. Hvad bruger i sådan en til?

Leo Havmøller.

Re: Hvordan virker USB porten

Vi skal lave en opstilling der kan dreje et kamera i loftet i et rum.
Kamera'et skal styres fra en computer. Vi har så været så letsindige at
vælge USB til kommunikation mellem vores µC og computeren...Hele molevitten
skal bruges til at positionsbestemme autonome køretøjer på gulvet. Men det
er jo OT her;-)

MVH
  Thomas

Re: Hvordan virker USB porten

USB er ikke nogen port (lige som COM porte), det er en bus.
Du mangler noget helt basal viden om USB. Se f.eks.
http://www.lvr.com/usb.htm

Leo Havmøller.

Re: Hvordan virker USB porten

data-.
forbindelser
og

Den gav en del, tak for det. har fundet ud af at det ikke er så simpel som
jeg troede.

Re: Hvordan virker USB porten

og hvis du skal styre et givent produkt fra en micro, så skal du selv skrive
din driver til det. Ikke helt nemt selv hvis du kan finde dokumentationen på
det

Re: Hvordan virker USB porten

som
skrive

Jeg faldt over http://www.jungo.com/windriver.html som måske kunne bruges
til driverudviklingen? Jeg har ærligt talt ikke lige fået kigget på om det
er _løsningen_ eller ej, det var min plan at finde ud af det i morgen...Jeg
har dog set prisen...så jeg må skynde mig og blive færdig i løbet af 30
dage;-)

MVH
  Thomas

Re: Hvordan virker USB porten

Ja, med mindre du lader din USB enhed supportere en af standard klasserne.
F.eks. er HID med vendor defined pages defacto-standarden, hvis man blot
skal have en kommunikations kanal mellem en PC applikation og USB enheden.
http://www.lvr.com/hidpage.htm
Et andet alternativ er CDC klassen, hvor din USB enhed bliver udbudt som en
COM port på PC'en.

Leo Havmøller.

Re: Hvordan virker USB porten

Nej tcp/ip er noget lettere.....

Re: Hvordan virker USB porten

som

;-)

MVH
  Thomas

Re: Hvordan virker USB porten

Ifølge vores mand er det ret simpelt. Det svære er at finde ud af Delphi.
Han har aldrig programeret i andet end C. :-)

Benny

Re: Hvordan virker USB porten

Microchip har en application note med en PIC-brænder forbundet via USB:
http://microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId18%24&appnote=en012103

Tomas

Re: Hvordan virker USB porten

     Jeg har to bøger om USB port. som jeg også kan anbefale.

     USB Design by Example, af John Hyde, ISBN 0-471-37048-7
     Se: http://www.usb-by-example.com /
     Sider med Software for C++ VB:
     http://www.intel.com/intelpress/usb/examples/download.htm
     http://www.usb-by-example.com/Examples/index.htm#Download

     USB Complete, af Jan Axelson , ISBN 0-9650819-3-1
     Se: http://www.lvr.com/usb.htm

Re: Hvordan virker USB porten

Vi bruger også USB i firmaet.
Vi anvender FT232BM chippen fra firmaet www.ftdichip.com.
Drivers ligger på hjemmesiden sammen med kredsen. En ing. studerende har
fået den op at køre på 1 måned incl Delphi software.
Benny

Re: Hvordan virker USB porten
Hej Benny

Ja denne kreds er også en "fusker" IC den kræver mere eller mindre bare +5V
og så virker den (og et krystal osv..)
der skal ikke skrives software til den for windows ordner det hele med deres
egne drivere alting er såre simpelt ... men den kan ikke virke som HOST kun
SLAVE
det betyder at du ikke kan koble noget som helst til din FT232BM kreds ud
over en PC

Host løsning kunne være SL811HS fra Cypress.

m.v.h.
Lasse

Site Timeline