hvordan virker en lynlader???

hej ng!  jeg har en batteri pakke på 6v-1200mAh ni-mh. jeg ville gerne
bygge en lyn lader som man f.eks. har til skruemaskiner, en 10min
lader eller noget?!?. jeg ved det er noget med nogle hurtige pulser :
men hvor hurtige? , pulsbredte,,og ladestrøm??

på forhånd tak :-)

nielsen

Re: hvordan virker en lynlader???

Næeh, det er det nu ikke. Det er noget med høj kontroleret ladestrøm, og en
fintfølende ladestopelektronik. Og temperaturmåling ved cellerne.

Pulsladning er religion !

mvh
Orla

Re: hvordan virker en lynlader???

Anton Bauer som lager proffe batteripakker til Videokameraer har
temperaturfølere i hver celle, sammen med deltaV følere. Jeg vil nok
anbefale deg å skaffe noe slikt. Batteripakker for driller har kun en føler,
og kan derfor hurtiglades på samme måte. Det brukes ikke pulslading til
disse batteriene, annet enn som vedlikholdsladning. Pulslading gjør mest
nytte til blybatterier.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: hvordan virker en lynlader???

Glem det.
på 10 minutter ødelægger du cellerne. 30 minutter er mere normalt. Men det
afhænger meget at kvaliteten på dine celler. det er ikke alle celler der kan
tåle at blive ladet med mere end 2C.
det du skal bruge er en kontroleret ladestrøm. f.eks. 5A du skal lade efter
deltaV princippet. du kan læse om det her http://www.buchmann.ca /
Du skal nok have en tempratur censor på batteriet så hvis tempraturen bliver
for høj (jeg bruger 45 grader) afbrydes ladningen.
Man kan købe en lader der er færdigt bygget det koster 580kr + dk porto.
http://www.el-fly.dk/x-peak3p.asp
Den virker rigtigt godt. jeg tror at 50% af alle nye ladere i den modelklub
jeg er medlem af er af denne type.

Jacob

Re: hvordan virker en lynlader???

Jaeh, men Metabo har en lader (model ICS-10)  som lader et 1,7AH NiCad
batteri pE5% ca. 10 minutter. Den pulslader batteriet. Manualen siger at
et batteri kan holde 8000 opladninger, og den tror jeg pE5% for
batterierne bare virker E5%r efter E5%r efter E5%r, i modsE6%tning til de
hE5%ndvE6%rkere som har en Metabo 1 times lader, der dF8%r batterierne
forholdsvis hurtigt. Hvis man har en ICS-10 kan man med fordel arve
sE5%danne batterier, for ICS-10 puster straks nyt liv i batterierne! Jeg
har en teori om af det er de store strF8%mpulser som brE6%nder
kortslutningerne over.

Mvh
/Jens

Site Timeline