hvordan virker en eletrisk zoneventil?

Skal have sådan en monteret, og vil gerne selv klare styringen, men så var det jeg tænkte:

en magnet ventil er åben når den får strøm og lukket ellers (eller omvendt) en zoneventil bruger ex 90 sekunder på at dreje fra a-b. Hvordan styres dette. Lad os sige den skal have 230v for at den skifter. 230 v kan ikke vendes med mindre det er jævnstrøm, så hvad får den til at køre tilbage? og for at sikre at den helt sikkert er kørt i yderposition ville jeg måske give den strøm i 100 sekunder. kan den håndtere dette, eller er der noget følger værk?

takker på forhånd for input!

Reply to
tp

"tp" skrev i en meddelelse news:487df6ea$0$15898$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...