hvordan virker en elektrisk på-bryst-pulsmåler?

Måske er det mere videnskab end elektronik?

Spørgsmålet er hvordan de pulsure man kan købe virker. Det er typen med bånd
hen over brystet og trådløs forbindelse til et armbåndsur.

Min egen overbevisning er at det er en helt banal spændingsmåler der
forstærkes og konverteres direkte om til en radiosignal med en given
frekvens som uret opfanger og tæller. Baseret på gennemsnitlig afstand
mellem hjerneslag over et vist tidsrum beregnes pulsen.

Men.. hvordan vil sådan et hjerteslagskredsløb præcis skulle designes? Hvad
måles spændingen i forhold til hvis man måler en spænding i kroppen ved
slaget?

Andet spørgsmål er om nogen måske har forsøgt at lave deres egen
modtagerenhed, eller ved om det er så nemt som bare at opfange radiosignal
på frekvens x?

Re: hvordan virker en elektrisk på-bryst-pulsmåler?

Mnage af de sendere du køber i dag, er kodet, så de ikke forstyrer /
forstyres af andre.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.tele.cykeldk

Elektronik _er_ da en videnskab ;)

Ikke helt. Som Mikkel er inde på, bliver der målt via 2 eller 3 punkter
(har set begge dele) på de forskellige pulsure.

Det målte signal bliver så "renset" og den enkelte puls udstyrer endelig
senderen.

Jeg har et "Gpulse" fra Netto (købt alene for sensorens skyld til mere
ekstensiv logging end uret kan klare). Det måler i 2 punkter og output er
en sinusperiode bestemt af dit hjerteslag.

Det er vist forskelligt, fra ur til ur, hvordan algoritmen ser ud, mit
viser øjeblikspulsen med tendens (målt pr. pulsslag), højeste, laveste og
gennemsnitspuls (i et forløb der kan resettes)

Mine tal lige nu er: 114 stigende, 118, 98 og 106 - stillesiddende, må se
at komme til lægen i morgen ;-/

Omhyggeligt ;)

I forhold til ?  Hinanden !
Principielt på samme måde som når du måler på et batteri - en
spændingsforskel mellem måleelektroderne.
Ved 3 elektroder er der tale om en balanceret aftastning af signalet med
et "nulpunkt" i "midten".

Det kan sagtens lade sig gøre, men det bliver fyldigt og besværligt at
have med at gøre. Der skal nogle stejle filtre til og der skal tænkes på
støj hele vejen igennem designet (det er µV-signaler der er tale om).

Og endelig, sådan et ur kan fås fra ca. 149,- af og til. Smid uret væk og
du har en fin-fin sensor med strømforsyning og det hele.
Dog er den ikke behagelig at bære over længere tid, så det kan være jeg
går over til en IR-øreclips i stedet.

Der er tale om enkeltpulser

     ,-.                  ,-.
    /   \                /   \
---'     \     ,---\---'     \     ,---
          \   /                \   /
           '-'                  '-'

Pulsfrekvens og repetitionsrate bestemmes naturligvis af dit hjerteslag,
men de er ret lette at lave en modtager til (når vi snakker forholdsvis
kort rækkevidde). Se blot efter om der kommer en puls der er over
støjgulvet i din modtager.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ya.. anvendt videnskab, kan man vel sige.

Mit er så et Lifetec fra Aldi. Grunden til mit spørgsmål er at jeg gerne
ville gøre netop det; logge mere detaljeret. Min tanke var så at jeg
eventuelt kunne lave et setup som kunne modtage signalet. Det eneste problem
er egentlig at få signalet lavet til et TTL signal der evt er høj når
hjertet slår.
Du skriver at du også skulle logge mere ekstensivt... har du da bygget en
modtager op eller hvad?

Enten lægen eller få dig et nyt ur. Det er en da skummel hvilepuls.. nu ved
jeg naturligvis ikke om du sidder og ser Baywatch eller ligende, meeen ;-)

Hinanden? Uret og brystmåleren? Eller to adskildte sensorer på brystet?

Når jeg taler om modtager, mener jeg ikke hjerneslagssensor, men modtager af
det signal som den eksisterende sensor afgiver.

Ligger pulssignalet ikke et et bestemt frekvensområde? ..og er det bare et
AM radiosignal?
Kan du foreslå et simpelt design til måling af signalet? Jeg har lavet en
del digital elektronik i tidens løb, men det analoge er jeg stadig ikke på
venskablig fod med.
Umidelbart vil jeg mene man tager en ledning og kalder den antenne.
forbinder den til stel og til en opamp der forstærker signalet. Det
forstærkede signal går gennem en kondensator og spole afstemt så det er
bandPASSfilter for frekvensen...derefter.. ehm..ja hvad så egentlig? Kan man
bare forstærke signalet tilstrækkeligt til at det ved puls svinger op til
high og køre med det signal? Der er sikkert mindst een vigtig ting jeg
overser.

Re: hvordan virker en elektrisk på-bryst-pulsmåler?
Hej Jakob,

OK, forstod det som om du ville bygge en sensor med forstærker op fra
grunden.

Øhhh, hvem skal så aflæse når signalet en dag går lav ?  ;)

(Sorry, men moralen er, at når du snakker logik er det vigtigt at være
præcis i definitionerne - hvis dit hjerte _ikke_ slår er du nok ligeglad
med målinger :)

Jeg har kun "nået" at hacke output'et, men resten er nu ikke så svært
endda.

Ja, han vil også se mig igen på fredag til ny undersøgelse og svar på
blodprøver :-/

Naaah, _så_ dårlig er min smag nu heller ikke ;)

Den rem du spænder om brystet har enten 2 eller 3 "pads" af ledende gummi,
der udgør elektroderne.
Spændingen måles over de 2 elektroder (den der evt. er i midten er... well
midtpunktet), så de måler i forhold til "hinanden".

Uret indeholder blot en modtager og har ingen indvirkning på pulssensoren.

OK, det blev jeg så klar over.

Nu kan jeg kun udtale mig om det jeg har, andre kan være forskellige fra
det, fx. er der nogle ure der påstår at de benytter digital transmission.

Når det drejer sig om sensorer af den type jeg har, er der ikke rigtig
tale om et frekvensområde, men om pulser (som jeg skrev tidligere).
Pulsen udgør en helperiode hvor stige-/faldetider afgøres af dit
hjerteslag (så vidt jeg kan afgøre, men det er ikke noget jeg har
studeret ekstensivt).

Repetitionsfrekvensen er ligeledes styret af dit hjerte - det er den du
vil måle.

Det kan man tilnærmelsesvist godt sige.

Simpelt og simpelt... Lav en afstemt kreds med et ikke alt for højt Q
afstemt ved forsøg med sensoren i funktion. Forstærk signalet indtil du
har noget der kan formes til en firkant i en komparator. En "open
collector" udgang (på en småsignaltransistor) drevet af det nu
firkantede signal til fx. en af gameportens knapper og gentagen pollen af
porten eller via printerportens interruptben (med pull up) eller direkte
til en ledigt interrupt-indgang (int.-styring er ikke vildt nødvendigt
pga. den lave repetitionsrate, men så har du mere tid til at lave fancy
kurver og generel housekeeping).

Digital er blot analog drevet i mætning :)

Tag hellere en afstemt kreds og kald spolen for antenne :)
Lav den 5..10 cm i diameter (eller mere), så får du en retningsbestemt
antenne.
Begynd evt. med spolen alene og eksperimenter siden med kondensatorens
værdi (mens du ser på spændingen med et 'skop).

Ja.

Om noget kan du bruge et højpasfilter til at dæmpe evt. støj.

Så diskriminere evt. støj fra og rette pulsens flanker op
(komparator/schmitt-trigger).

Teoretisk ja, men så risikerer du at skidtet går i selvsving og i hvert
fald bliver overfølsomt.
Hvis du nøjes med at forstærke til du har fx. 0,1..1,0 Vpp og så
"firkanter" det i en komparator undgår du at det registrerer hver gang et
stykke metal bevæges i dets nærhed.

:)

Har du et 'skop ? (Det er ret nødvendigt for at finde ud af hvordan dit
output ser ud).

Hvis du ser på sensorens bagside kan du se nogle gummipuder. Hvis du måler
med et Ohmmeter på _samme_ pude kan du se at de er ledende (mål ikke fra
den ene til den anden, måske dør den af det !).
Hvis der er en gummipude bag på selve sensormodulet er det en 3-
punktsmåling (ikke at det er vigtigt når du blot vil modtage signalet, men
så ved du da lidt mere om den).

God fornøjelse med projektet :)

--
Venlig hilsen,