Hvordan: Telefonlinie i brug - evt. med relæ el. lign.

Hejsa!

Jeg har tidligere skrevet ind om at jeg gerne vil have dæmpet lyden i
stereoanlæggets højttalere i det øjeblik at telefonen er i brug. Jeg skrev
at jeg i forvejen havde en "boks" der var beregnet til dette, men den kan
jeg desværre ikke få til at virke. Den er vist gået i smadder siden sidst
den var tilsluttet for nogle år siden...

Jeg har søgt lidt på nettet, og fundet denne dims, der tilsyneladende løser
opgaven:
http://www.futurekit.com/images/products/preview/Fk318.jpg

Det jeg skal bruge er en konstruktion der (helst med et relæ) indikerer om
telefonlinien er i brug eller ej.

Jeg har ikke ret meget styr på svagstrømskomponenter. Jeg er klar over at
der kræves ekstern strømforsyning, hvis et relæ skal kunne trækkes. Kom
gerne med et forslag så jeg kan få et relæ eller evt. den der slags "IC der
virker som et lille relæ". (Kan ikke huske hvad de kaldes, men det er dem
der kan trække typisk 0,5A op til 300V eller noget i den stil.

Glæder mig til at komme i gang med loddekolben og få min "lyd-dæmper" lavet!

-Fly

Re: Hvordan: Telefonlinie i brug - evt. med relæ el. lign.

der
lavet!

Prøv at kigge på f.eks. den her side:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page12.htm#relayuse.gif
Se konstruktionen:  Telephone In-Use Relay Controller.

Mvh
Gert K.

Re: Hvordan: Telefonlinie i brug - evt. med relæ el. lign.

Hej Gert!

Det du linker til er vel det samme jeg havde fundet. Jeg var netop ude efter
en med relæ elelr en kreds der på en måde giver "gennemgang eller ingen
gennemgang"

En anden ting er at man vel i USA kører med andre spændinger end i DK?!?!

Håber at nogen kan hjælpe

--
-Fly
doktor snipped-for-privacy@hotmail.com
Re: Hvordan: Telefonlinie i brug - evt. med relæ el. lign.

http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page12.htm#relayuse.gif

efter
Hmm, det jeg linker til er med et relæ!!

Ved ikke om USA kører med en anden spænding, men det kan du vel finde ud
af!?
Men hvis det er tilfældet burde det kunne tilpasses ved at ændre lidt på de
to 3,3Mohms
modstande!

Mvh
Gert K.

Re: Hvordan: Telefonlinie i brug - evt. med relæ el. lign.

Hej Fly!
Kig lidt længere nede på siden der linkes til, der har du konstruktionen mde
relæet.

M.v.h.

Børge

Re: Hvordan: Telefonlinie i brug - evt. med relæ el. lign.

Husk at den skal være isoleret fra resten.

Prøv med et reed-relæ i serie med telefonledningen, og sæt en kondensator
paralelt med spolen.

En optocoupler?

Den sætter du i stedet for den lysediode der skulle lyse når telefonen er
ibrug.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hvordan: Telefonlin ie i brug - evt. me d relæ el. lign.

Reed-relæ..

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen -  DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

Re: Hvordan: Telefonlinie i brug - evt. med relæ el. lign.

Her er noget der kan det du skal bruge:
http://peteropfinder.dk/_newsbin/foneinuse.html

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hej Peter

Kikkede lige med i tråden og på diagrammet.
Hvorfor har du ført Gnd i gennem til midpunktet mellem varistorene ?

/Tom

Re: Hvordan: Telefonlinie i brug - evt. med relæ el. lign.

Der er rart at vide at en lyn puls kommer til GND i stedet for at lave et
overslag et andet sted.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

/Tom

Re: Hvordan: Telefonlinie i brug - evt. med relæ el. lign.
et

Pulsen finder en anden vej over i konstruktionen, her har vi så muligheden
for selv at bestemme hvor.

som

Jord er noget der høre til i potteplanter og ude i haven.

GND = Stel på printet.
Beskyttelse går ofte ud på at føre støjstrømmen uden om det der skal
beskyttes, i dette tilfælde er der på forhånd defineret at "pulsen" skal
føres til GND på printet / kassen, det næste der får et hug er den
strømforsyning der brugt.

Næste gang du kommer forbi et defekt telefon modem så prøv at skille det ad
og se hvordan beskyttelsen er lavet.
Hvis det er lavet rigtigt så vil der på tlf input være et dobbelt gnistgab
til gnd og der vil så være 2 spoler der føre telefon signalet videre til 2
stk varistore der så også er forbundet til gnd, hvis man så ønsker mere
beskyttelse så kan der være brugt 2 spoler og 2 kondensatore som lavpas
filter til at fjerne HF støj.
Det hele går ud på at få en "støjstrøm" til at gå uden om elektronikken, for
at det virker så skal man selvfølgeligt lave noget beskyttelse der afleder
til gnd fra alle andre ledninger til og fra kassen.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Optokobleren.