Hvordan skiller jeg et lysstofrør ad?

Jeg skal lave noget springvand, og skal i den forbindelse bruge et rør der
kan løbe noget vand igennem.

Jeg fandt at røret fra et lysstofrør var perfekt til det da det er af glas
og derfor ikke ridset osv. og derudover er det hvidt og godt til at
gengive
lys (der snak nemlig være nogen lysdioder inde i røret også)

Jeg tog et ældre rør fra et solarie som jeg ville dele over på midten så
jeg
havde 2 kortere rør, og jeg satte så noget tape på midten af røret og slog
med en tynd plade på midten af røret til det knækkede. Resultatet blev dog
at trykket inde i røret gjorde at det splintredes lidt mere end
forventet -
men det hvide på glaset skallede også af og løb ud af røret som pulver
(ja,
jeg ved dette er skadeligt og det har jeg taget højde for)

Mit spørgsmål er nu:
Er der nogen måde man kan åbne et lysstofrør på - uden at det hvide på
siderne krakkelere?

Er der evt. nogen der har forslag til en anden slags rør jeg kunne bruge
hvis dette ikke kan lade sig gøre?

/Morten

Re: Hvordan skiller jeg et lysstofrør ad?
Hej Morten

Jeg gider ikke fortælle dig at de indeholder noget giftigt stads, da du
tilsyneladene god ved det.

Prøv en gammel ide der dur til bl.a. flasker og glas.
En uldtråd rundt om glasset, hæld sprit på og sæt ild på,
når ilden har brændt et stykke tid, ja så ind under den
kolde hane med det, så skulle røret knække pænt og nydeligt.

Mvh Max

Re: Hvordan skiller jeg et lysstofrør ad?
Det var også mit bud på det, men sørg først for at fjerne
undertrykket i røret ved at bore et lille hul i dækpladen i den
ene ende af røret.

JB

Re: Hvordan skiller jeg et lysstofrør ad?

Sorry, sorry, det er jeg ked af, jeg glemte fuldstændig at
tænke på at der jo er undertryk i røret, ja det er en rigtig
god ide at få udlignet trykket inden manøvren udføres.

Mvh Max

Re: Hvordan skiller jeg et lysstofrør ad?

Som andre har skrevet er det lidt noget "snavs" du er inde pE5%. :-)

Jeps! brug PVC eller acrylrF8%r de fE5%es i mange forskellige =
dimensioner og ogsE5% i transparant, ja tilmed i farver.
Jeg ville f.eks. kontakte nordisk plast og hF8%re hvad de kan klare. =
www.nordiskplast.dk20%

Mvh
Gert K. 20%

Re: Hvordan skiller jeg et lysstofrør ad?
Nu kan har jeg læst en masse gode forslag, men hvad med bare at ta et klart
plastrør og bruge det ?? det er under alle omstændigheder også mere solidt

Mvh
René

Re: Hvordan skiller jeg et lysstofrør ad?

klart

Eller et elektrikerrør hvis man kan leve med den lidt gullige farve.

Mvh Max

Re: Hvordan skiller jeg et lysstofrør ad?

De er ikke rigtig tykke nok ... og farven er jeg heller ikke specielt glad
for :)

Re: Hvordan skiller jeg et lysstofrør ad?
Den Wed, 8 Jun 2005 21:34:09 +0200, "Morten"

De fås da i 50mm, men farven er den samme kedelige.

--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
*** DO NOT WRITE BELOW THIS LINE *** FOR OFFICIAL SYSOP USE ONLY

Site Timeline