Hvordan skal det egentligt virke (ESD-udstyr)?

Jf. tidligere post i gruppen har jeg anskaffet noget antistatisk gear (måtte
og armbånd).

Måttens ene terminal er forbundet til radiatoren (ved termostaten). Jeg kan
måle 1MOhm imellem måttens anden terminal og luftskruen på radiatoren,
hvilket fint svarer til formodstanden i tilslutningskablet.

Nu er det så at jeg ikke helt har styr på det længere: der er en meget stor
(jeg kan ikke måle den) modstand imellem en terminal på måtten og måttens
*overside* i modsætning til imellem en terminal og måttens *underside*.

Jeg havde en eller anden ide om at det skulle være ledende så evt. statisk
elektricitet ville blive "afledt".

Men vil man så aflede *igennem* det udstyr der skal beskyttes? - Og er det
derfor at toppen af måtten ikke umiddelbart er ledende?

Eller hur?

--
Steen Suder
Re: Hvordan skal det egentligt virke (ESD-udstyr)?

Jeg vil påstå at din måling lidder af målefejl. placer en metal gryde på
underlaget som ikke er eloxeret / malet og benyt den som probe. underlaget
må ikke være så ledende at det generer det elektronik du arbejder med.
ellers kunne du jo lige så godt have brugt en metal plade.

Jacob

Re: Hvordan skal det egentligt virke (ESD-udstyr)?

<KLIP>

Tjah... jeg måler ikke nogen gennemgang imellem måtte-terminal og gryde (der
er ~0Ohm imellem inder- og yderside på stålgryden).

--
Steen Suder
Re: Hvordan skal det egentligt virke (ESD-udstyr)?

Hvilket meter måler du med ?
På arbejdet bruger jeg et specielt 100v ohm meter. Men mit trofaste fluke
189 kan også måle gennemgangen. om end den ikke gør det særligt godt. Regn
med 1-100Mohm det skal modstanden nok være
Har du tøret måtten af med sprit ? jeg har oplevet at de har en fedtet hinde
ved levering.

Re: Hvordan skal det egentligt virke (ESD-udstyr)?
On Mon, 15 May 2006 21:56:26 +0200, Steen Suder

NEJ NEJ NEJ NEJ!!! Din radiator har INTET med jord at gøre!!
Sæt en 1M modstand i din jord i stikkontakten i stedet.

Det vigtigste er ikke hvordan du er nullet i forhold til jord, men
hvordan du er nullet i forhold til det udstyr du arbejder med. Om der
er 5.000v mellem dig og radiatoren er ligegyldigt, det er ikke den du
skal reparere.

Re: Hvordan skal det egentligt virke (ESD-udstyr)?

Hvem har skrevet om jord?
Så vidt jeg kan se, har jeg spurgt til hvordan det virker eller skal virke.

- Der er ikke-eksisterende.

- Hvilket min håndledsrem forbundet til stel på objektet vel sørger for?

--
Steen Suder