Hvordan ser man om en LYT er tør?

Mit TV laver timeglasform, og jeg ved at det er fordi der er nogle tørre lytter (Er blevet fixet før, hos et værksted) - men hvordan finder jeg ud af, hvilke?

--Michael

Reply to
Michael Holm

Du måler det. Bob Parker, ESR, Google.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
 Click to see the full signature

Husk nu lige at lodde et ben fri inden du Ohmer en lyt :) ingen grund til at måle på alt det andet stads der er i apparatet også samtidig - det kan jo være parallel forbundet med lytten :)

"Ole Geisler" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Reply to
Jan Pedersen

Du Ohmer ikke en lyt.

Og med et ESR meter er det ikke nødvendigt at lodde fri i 99% af tilfældende.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
 Click to see the full signature
Reply to
Ole Geisler

Tja Århus Tekniske Skole underviser deres elever i at tjekke lækmodstanden i en elektrolytkondensator med Ohmmeter :) personligt har jeg aldrig brugt det men principielt er et ohmmeter vel en konstantstrømsgenerator der sender strøm igennem en ukendt modstand hvor den derefter måler spændingen over denne og der "beregnes" så en modstand udfra Umålt / Ik :) En lækkende lyt vil så angive en meget lav modstand og en ok en høj modstand :)

"Ole Geisler" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

at

Reply to
Jan Pedersen

Et ESR-meter måler den ækvivalente seriemodstand i lytten ved nogle hundrede kHz og påvirkes ikke af resten af kredsløbet i printet. Selv en lille induktion parallelt over lytten :-) vil ikke påvirke målingen, så det er et fedt in-circuit måleinstrument.

Faktisk utroligt, at jeg kunne leve uden.......!

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Skyd læreren med lunken rabarbergrød.

Duer ikke. Slet ikke.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
 Click to see the full signature
Reply to
Ole Geisler

Ja, men i praksis er problemet at lytterne afbryder. Og så kan man ikke se forskel med et ohmmeter. Selv et kapacitetsmeter (ikke ESR) vil ofte vise ca. den rigtige kapacitet, fordi den ikke viser lyttens impedans. Har man ikke et ESR meter kan et scop og en firkantgenerator (bare en flipflop) bruges. Sæt udgangstrin på flipfloppen, og f.eks. en 10 ohm i serie. Set signalet på scopet, og kortslut det med lytten. Hvis de lodrette flanker jævnes helt ud, er lytten i rimelig stand. Større lytter kortslutter signalet helt, mindre laver det trekant-formet. Defekte dæmper bare signalet lidt, uden at flankerne gøres skrå. Det kan gøres uden at lodde ud.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

signalet

Her kan man læse lidt om det Ulrik beskrev og se et lile projekt man kan bygge :) :

Jan Pedersen

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse news:412e55a9$0$46193$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

hundrede kHz

induktion

Hvor køber man et ESR meter og hvad koster det?

/ole

Reply to
Ole Bak

Hej Ole

Ps: er der ikke snart en der laver noget reverse engenering på det instrument i en artikel :)

Mvh Max

Reply to
Max

Jeg har da set en komplet byggevejledning til det.

Reply to
HKJ

"Max" skrev i en meddelelse news:412ed7f5$0$174$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

2 byg selv ESR metre :

må¨være et drømmeværktøj for Radiomekanikere :) hvad ved jeg ... har aldrig haft et TV åbnet :) har kun arbejdet med Microcontrollere, digitale kredsløb og Trådløse Mikrofonanlæg / In Ear monitors når vi snakker service :) og der er det ikke lige lækkende lytter man kigger efter først når noget ikke virker :) LoL

Reply to
Jan Pedersen
--
/carsten
"HKJ"  skrev i en meddelelse
 Click to see the full signature
Reply to
Carsten Holck

Alternativt kan man købe et LCR-meter til 1500 og opefter... De kan normalt også måle ESR (typisk ved 1 og 100KHz). Dyrere, men hvis har brug for L-meteret også sparer man lidt plads i skuffen/tasken ;-)

/Anders

Reply to
Anders F

Hej!

Ole Bak wrote: ...

Købte mit gennem en butik i Australien - ved ikke om det stadig kan lade sig gøre.

Men søg på Google efter "Bob Parker ESR" og se hvad der sker, det var sådan jeg gjorde i sin tid :o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Fedt! ;-) Der er åbenbart andre der har fået den ide! :-) Med lidt øvelse er den også god at chekke spoler med.

Iøvrigt er det vel egentlig ikke så tit endda, at Ø/V fejl skyldes lytter. Prøv at checke Ø/V dioder, flybackkondensator (den til stel), modulatortransistor, evt. den bipolar parallellyt der ofte siddet til stel efter drosselspolen, diverse seriemodstande osv.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Hej!

Ulrik Smed wrote: >

Kommer an på metoden der er brugt. I apparater med ø/v transistor og loadcoil er det sjældent lytter ;-) men i f.eks. Nokia kan det snildt være, da de bruger en lyt til at lave ø/v kurven.

Eller Ø/V kreds, ø/v spole osv. :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

"HKJ" skrev i en meddelelse

kan også købes som Byggesæt fra ELV

pris omkring de 400 kr

session id link så man bliver nød til lige at søge skriv ESR i søgefeltet nederst til venstre

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
 Click to see the full signature
Reply to
Michael Meidahl Jensen

"Michael Meidahl Jensen" skrev i en meddelelse

så lige at man kan linke direkte til en PDF med komplet bygge vejledning

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen