Hvordan ser man om en LYT er tør? - Page 2

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?
Hej!

Godt spørgsmål. Har desværre ikke lige nogen gode idéer :-(

Ellers er der jo altid alm. fejlfinding med ohmmeteret :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?

jah, men uden diagram og med en lyt som bliver dårligere og dårligere så man
kun kan have tv'et tændt i 15min er det lidt svært.

har som sagt målt mange af lytterne med et LCR meter og mange andre
componenter in-circuit (halv ledere, kondensatore og modstande)

har skiftet linie tr, booster kon, driver tr, ø/w dioder og drossel spole.

det er jo sikkert nok en dum halvleder eller kondensator/lyt som lækker

mvh Lasse

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?
Hej!

Et ESR-meter måler den ækvivalente seriemodstand i lytten ved nogle hundrede kHz
og påvirkes ikke af resten af kredsløbet i printet. Selv en lille induktion
parallelt over lytten :-) vil ikke påvirke målingen, så det er et fedt
in-circuit måleinstrument.

Faktisk utroligt, at jeg kunne leve uden.......!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?

hundrede kHz
induktion

Hvor køber man et ESR meter og hvad koster det?

/ole

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?
Hej Ole

http://members.ozemail.com.au/~bobpar/esrmeter.htm

Ps: er der ikke snart en der laver noget reverse engenering
på det instrument i en artikel :)

Mvh Max

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?

Jeg har da set en komplet byggevejledning til det.

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?

--
/carsten
Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?

Alternativt kan man købe et LCR-meter til 1500 og opefter... De kan normalt
også måle ESR (typisk ved 1 og 100KHz). Dyrere, men hvis har brug for
L-meteret også sparer man lidt plads i skuffen/tasken ;-)

/Anders

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?

kan også købes som Byggesæt fra ELV http://www.elv.de
pris omkring de 400 kr

http://www.elv.de/Main.asp?Menue=Shop&SessionId00%153023310872814357
session id link så man bliver nød til lige at søge
skriv ESR i søgefeltet nederst til venstre

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

så lige at man kan linke direkte til en PDF
med komplet bygge vejledning
http://www.elv-downloads.de/service/manuals/ESR1/ESR1_KM_G_021017.pdf

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Den kan i hvert fald ikke koste mange mønter at bygge, evt. som forsats til
et alm. multimeter.

/Hauge

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?

til

Det mener jeg også jeg har set et eller andet sted
kan ikke komme på hvor.
men jeg ved ikke om der stor forskelle på Bob Parkers
mark II og så ELV's der sidder en microcontroller (Zilog)
i mark II ved ikke om det bare er til "tæller" eller hvad
kan ikke lige overskue det.
 måske nogle af Microcontroller buffs'ne ved noget der er bare et flow
diagram på siden med diagramet

lav ohms dimsen
http://www.mainelectronics.com/pdf/k7204inst.pdf

mark II dimsen
http://www.mainelectronics.com/pdf/k7214inst.pdf

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?
Hejsa

Den fra ELV er meget nem at lave som forsats til et multimeter.

II'eren tyder på at det er en tid den måle, fra opladning sker, indtil den
har opnået en bestemt opladning. Men har ikke gennemkikket diagrammet så
meget.
Men forskellen på II'erens og ELV's metode, er reelt den samme, andet end at
ELV gør det nemmere ved at lave en direkte analog spænding med det samme,
istedet for at bruge en uP.
Måske man skulle prøve at eftergøre ELV's, den vil i hurtig hovedregning
koste under 50 kr. + et multimeter, som jo kan være et til 30 kr. fra det
lokale byggemarked.

/Hauge

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?

2 byg selv ESR metre :
http://www.qsl.net/iz7ath/web/02_brew/15_lab/06_esr/fig03.gif
http://www.monitortest.net/pdf/esrmeter.pdf

må¨være et drømmeværktøj for Radiomekanikere :) hvad ved jeg ... har aldrig
haft et TV åbnet :) har kun arbejdet med Microcontrollere, digitale kredsløb
og Trådløse Mikrofonanlæg / In Ear monitors når vi snakker service :) og der
er det ikke lige lækkende lytter man kigger efter først når noget ikke
virker :) LoL

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?
Hej!

Købte mit gennem en butik i Australien - ved ikke om det stadig kan lade sig
gøre.

Men søg på Google efter "Bob Parker ESR" og se hvad der sker, det var sådan jeg
gjorde i sin tid :o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Site Timeline