Hvordan ser man om en LYT er tør?

Den kan i hvert fald ikke koste mange mønter at bygge, evt. som forsats til et alm. multimeter.

/Hauge

Reply to
Hauge

"Hauge" skrev i en meddelelse

til

Det mener jeg også jeg har set et eller andet sted kan ikke komme på hvor. men jeg ved ikke om der stor forskelle på Bob Parkers mark II og så ELV's der sidder en microcontroller (Zilog) i mark II ved ikke om det bare er til "tæller" eller hvad kan ikke lige overskue det. måske nogle af Microcontroller buffs'ne ved noget der er bare et flow diagram på siden med diagramet

lav ohms dimsen

mark II dimsen

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Michael Meidahl Jensen

Den fra ELV er meget nem at lave som forsats til et multimeter.

II'eren tyder på at det er en tid den måle, fra opladning sker, indtil den har opnået en bestemt opladning. Men har ikke gennemkikket diagrammet så meget. Men forskellen på II'erens og ELV's metode, er reelt den samme, andet end at ELV gør det nemmere ved at lave en direkte analog spænding med det samme, istedet for at bruge en uP. Måske man skulle prøve at eftergøre ELV's, den vil i hurtig hovedregning koste under 50 kr. + et multimeter, som jo kan være et til 30 kr. fra det lokale byggemarked.

/Hauge

Reply to
Hauge

hej.

Nu vi snakker hor. Så har jeg en lille Lenco Combi TV som kører med en 4,7uF lyt i serie med spolen som sidder lige før afbøjnings stikket til hor. og efter en 30min knaller lytten. Hvad kan problemet være? der er ca. 30v på loptr. Kan det være loptx? har målt alle lytter efter med LCR meter og også mange af dioderne efter in-circuit med multimeter

mvh Lasse

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse news:412f6439$0$27689$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

lytter.

loadcoil er

bruger en

stel

Reply to
Luten[9400]

Tja, der kommer vel for høj spænding over lytten af en eller anden årsag. Meget nærmere kan jeg næppe komme det uden at se nærmere på sagen. Måske har Ole en idé?

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

hej

det er en 100v som sidder i nu, og der er højest 35v over den

mvh Lasse

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse news:412fae60$0$27689$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

4,7uF

og

også

Meget

en idé?

Reply to
Luten[9400]

Well, har du målt denne spænding med voltmeter eller skop?

PS: Er du sød at klippe væk hvad du ikke svarer på, og svare _under_ det citetede? Tak!

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Ku' være droslen der er kortsluttet så lytten for stor liniefrekvens strøm, eller at der er fejlpolarisering af en eller anden grund.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Har ikke et scop, desværre.

mvh Lasse

Reply to
Luten[9400]

har skiftet den.

det er en bipolar lyt.

kan det være afbøjningsspolen som trækker for meget strøm?

mvh Lasse

Reply to
Luten[9400]

Så ser du med 99% sandsynlighed kun den halve sandhed. Der kan snidt være peakspændinger over 100V på lytten og du vil stadig kun måle ca. 40V DC henover den.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

henover den.

ja, men hvad kan det være!

jeg måler heller ikke nogen AC spænding af betydning.

men jeg bliver jo nok nød til at have et scop på, æv.

mvh Lasse

Reply to
Luten[9400]

Godt spørgsmål. Har desværre ikke lige nogen gode idéer :-(

Ellers er der jo altid alm. fejlfinding med ohmmeteret :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

jah, men uden diagram og med en lyt som bliver dårligere og dårligere så man kun kan have tv'et tændt i 15min er det lidt svært.

har som sagt målt mange af lytterne med et LCR meter og mange andre componenter in-circuit (halv ledere, kondensatore og modstande)

har skiftet linie tr, booster kon, driver tr, ø/w dioder og drossel spole.

det er jo sikkert nok en dum halvleder eller kondensator/lyt som lækker

mvh Lasse

Reply to
Luten[9400]

OK.

Ups, nåh ja, hehe! ;-)

Hm, strømmen i selve afbøjningsspolen kan ikke være for stor, hvis ellers billedbredden er nogenlunde rimelig. Og det er heller ikke sikkert at et scop vil vise andet end de 35V, og en ripple på nogle volt. Men ripplen kan forårsage en stor strøm i lytten, der ødelægger den. Hvad med at sætte en lille modstand (1 ohm f.eks.) i serie med den, og måle AC over modstanden? Så ved man hvor stor ripplestrømmen er. Hvis modstanden brænder af med en røgsky, så er det sikkert linieafbøjningsstrøm der er på afveje.

Hvad med den 'nederste' boosterkondensator? Der sidder jo 2 i serie hvis det er en traditionel modulator, den med lille kapacitet og stor spænding (den 'øverste', har fat i kollektor på BU), og den med stor kapacitet og mindre spænding (den 'nederste', går til stel). Hvis den er afbrudt kommer der alt for meget linieafbøjningsstrøm gennem droslen.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark