Hvordan ser man om en LYT er tør?

Mit TV laver timeglasform, og jeg ved at det er fordi der er nogle tørre
lytter (Er blevet fixet før, hos et værksted) - men hvordan finder jeg ud
af, hvilke?

--Michael

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?

Du måler det. Bob Parker, ESR, Google.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?
On Thu, 26 Aug 2004 22:17:18 +0200, "Jan Pedersen"

Du Ohmer ikke en lyt.

Og med et ESR meter er det ikke nødvendigt at lodde fri i 99% af
tilfældende.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?
Tja Århus Tekniske Skole underviser deres elever i at tjekke lækmodstanden i
en elektrolytkondensator med Ohmmeter :) personligt har jeg aldrig brugt det
men principielt er et ohmmeter vel en konstantstrømsgenerator der sender
strøm igennem en ukendt modstand hvor den derefter måler spændingen over
denne og der "beregnes" så en modstand udfra Umålt / Ik :) En lækkende lyt
vil så angive en meget lav modstand og en ok en høj modstand :)

at

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?
On Thu, 26 Aug 2004 23:22:18 +0200, "Jan Pedersen"

Skyd læreren med lunken rabarbergrød.

 >personligt har jeg aldrig brugt det

Duer ikke. Slet ikke.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?

Ja, men i praksis er problemet at lytterne afbryder. Og så kan man ikke se
forskel med et ohmmeter. Selv et kapacitetsmeter (ikke ESR) vil ofte vise
ca. den rigtige kapacitet, fordi den ikke viser lyttens impedans. Har man
ikke et ESR meter kan et scop og en firkantgenerator (bare en flipflop)
bruges. Sæt udgangstrin på flipfloppen, og f.eks. en 10 ohm i serie. Set
signalet på scopet, og kortslut det med lytten. Hvis de lodrette flanker
jævnes helt ud, er lytten i rimelig stand. Større lytter kortslutter
signalet helt, mindre laver det trekant-formet. Defekte dæmper bare signalet
lidt, uden at flankerne gøres skrå. Det kan gøres uden at lodde ud.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?

signalet
Her kan man læse lidt om det Ulrik beskrev og se et lile projekt man kan
bygge :) : http://octopus.freeyellow.com/99.html

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?

Fedt!  ;-)  Der er åbenbart andre der har fået den ide!  :-)  Med lidt
øvelse er den også god at chekke spoler med.

Iøvrigt er det vel egentlig ikke så tit endda, at Ø/V fejl skyldes lytter.
Prøv at checke Ø/V dioder, flybackkondensator (den til stel),
modulatortransistor, evt. den bipolar parallellyt der ofte siddet til stel
efter drosselspolen, diverse seriemodstande osv.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?
Hej!

Kommer an på metoden der er brugt. I apparater med ø/v transistor og loadcoil er
det sjældent lytter ;-) men i f.eks. Nokia kan det snildt være, da de bruger en
lyt til at lave ø/v kurven.

Eller Ø/V kreds, ø/v spole osv. :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?
hej.

Nu vi snakker hor. Så har jeg en lille Lenco Combi TV som kører med en 4,7uF
lyt i serie med spolen som sidder lige før afbøjnings stikket til hor. og
efter en 30min knaller lytten. Hvad kan problemet være? der er ca. 30v på
loptr. Kan det være loptx? har målt alle lytter efter med LCR meter og også
mange af dioderne efter in-circuit med multimeter

mvh Lasse

lytter.
loadcoil er
bruger en
stel

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?
Hej!

Tja, der kommer vel for høj spænding over lytten af en eller anden årsag. Meget
nærmere kan jeg næppe komme det uden at se nærmere på sagen. Måske har Ole en
idé?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?
hej

det er en 100v som sidder i nu, og der er højest 35v over den

mvh Lasse

4,7uF
og

også
Meget
en idé?

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?
Hej!

Well, har du målt denne spænding med voltmeter eller skop?

PS: Er du sød at klippe væk hvad du ikke svarer på, og svare _under_ det
citetede? Tak!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?

Ku' være droslen der er kortsluttet så lytten for stor liniefrekvens strøm,
eller at der er fejlpolarisering af en eller anden grund.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?

har skiftet den.

det er en bipolar lyt.

kan det være afbøjningsspolen som trækker for meget strøm?

mvh Lasse

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?
OK.

Ups, nåh ja, hehe!  ;-)

Hm, strømmen i selve afbøjningsspolen kan ikke være for stor, hvis ellers
billedbredden er nogenlunde rimelig. Og det er heller ikke sikkert at et
scop vil vise andet end de 35V, og en ripple på nogle volt. Men ripplen kan
forårsage en stor strøm i lytten, der ødelægger den. Hvad med at sætte en
lille modstand (1 ohm f.eks.)  i serie med den, og måle AC over modstanden?
Så ved man hvor stor ripplestrømmen er. Hvis modstanden brænder af med en
røgsky, så er det sikkert linieafbøjningsstrøm der er på afveje.

Hvad med den 'nederste' boosterkondensator? Der sidder jo 2 i serie hvis det
er en traditionel modulator, den med lille kapacitet og stor spænding (den
'øverste', har fat i kollektor på BU), og den med stor kapacitet og mindre
spænding (den 'nederste', går til stel). Hvis den er afbrudt kommer der alt
for meget linieafbøjningsstrøm gennem droslen.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?

Har ikke et scop, desværre.

mvh Lasse

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?
Hej!

Så ser du med 99% sandsynlighed kun den halve sandhed. Der kan snidt være
peakspændinger over 100V på lytten og du vil stadig kun måle ca. 40V DC henover
den.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hvordan ser man om en LYT er tør?

henover den.

ja, men hvad kan det være!

jeg måler heller ikke nogen AC spænding af betydning.

men jeg bliver jo nok nød til at have et scop på, æv.

mvh Lasse

Site Timeline