hvordan påvirkes en leder af et udefrakommende elektrisk felt?

Hej,

Hvis jeg har en leder (f.eks. på et printudlæg), som jeg udsætter for
et givet varierende, elektrisk felt, hvordan påvirker det så lederen i
form af spændingsvariationer/støj?

Jeg behøver ikke løsningen, bare en los i den rigtige retning, så jeg
selv kan regne den ud... :)

/Henrik

Re: hvordan påvirkes en leder af et udefrakommende elektrisk felt?

Spændingen på den vil variere i takt med feltet, pga. kapaciteten i forhold
til kilden til feltet. Forudsat lederen ikke er forbundet til noget.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: hvordan påvirkes en leder af et udefrakommende elektrisk felt?
[...]

Den kan jeg godt lure. Hvis lederen så er del af et kredsløb, er den
pludselig forbundet til en masse. Men derfor ændrer kapaciteten sig
vel stadig i form af feltet, som varierer?
Bortset fra det, så ville jeg aldrig begynde at regne på det for et
kredsløb. Jeg tror godt jeg kan stille mig tilfreds med at forklare
teorien vha. kapaciteten og så måle på kredsløbet hhv. med og uden
felt og sige "se!" ? ... Med mindre der altså er mere i det, end
det... Som jeg heller ikke lige kan se... :)

/Henrik

Re: hvordan påvirkes en leder af et udefrakommende elektrisk felt?

Hmmm.... så snart du sætter en scopeprobe på, ændres kapaciteten, og du
måler nu på det system, der består af printbane+scope. Scopeproben er typisk
på 10pF kapacitet, og en smal printbane på 50mm over et stelplan udgør
1-2pF. Duer ikke...

Den eneste måde at få et rimeligt billede af feltet, og påvirkningen af
banen er ved simulering. f.s. lever firmat Ansoft af at lave den slags.
Prisen på en sådan simulator er udenfor de fleste husholdningers ydeevne...

Bo //

Re: hvordan påvirkes en leder af et udefrakommende elektrisk felt?
[...]
[...]

Og med kabel mv. er vi hurtigt oppe på 70pF ... Det kan jeg godt se
ikke duer... Desuden kommer man vel sikert til, primært, at se, hvad
kablet samler op... :(

/Henrik

Re: hvordan påvirkes en leder af et udefrakommende elektrisk felt?

Kapaciteterne ændre sig kun hvis placeringen af banen eller feltkilden
ændres. Men ja, når banen forbindes, spoleres både feltets facon og
spændingen på banen, med mindre den er forbundet med en uendelig kort
ledning til en indgang med uendelig stor indgangmodstand og ingen kapacitet.
Ret besværligt i praksis!  ;-)  En lokalt placeret FET buffer kunne tilnærme
det, men der vil stadig være en smule kapacitet og lækstrøm i FET'ens gate.

Det er svært at måle præcist når kapaciteten er så lille. Men effekten er
den samme som når man nærmer en finger til en ledning og indstråler brum.
Det kender vi jo alle fra scoper og forstærkertrin af alle arter.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: hvordan påvirkes en leder af et udefrakommende elektrisk felt?

Spole/transformator og kondensator.

Site Timeline