hvordan påvirkes en leder af et udefrakommende elektrisk felt?

Hej,

Hvis jeg har en leder (f.eks. på et printudlæg), som jeg udsætter for et givet varierende, elektrisk felt, hvordan påvirker det så lederen i form af spændingsvariationer/støj?

Jeg behøver ikke løsningen, bare en los i den rigtige retning, så jeg selv kan regne den ud... :)

/Henrik

Reply to
Henrik Koksby Hansen

Spændingen på den vil variere i takt med feltet, pga. kapaciteten i forhold til kilden til feltet. Forudsat lederen ikke er forbundet til noget.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Spole/transformator og kondensator.

Reply to
HKJ

[...]

Den kan jeg godt lure. Hvis lederen så er del af et kredsløb, er den pludselig forbundet til en masse. Men derfor ændrer kapaciteten sig vel stadig i form af feltet, som varierer? Bortset fra det, så ville jeg aldrig begynde at regne på det for et kredsløb. Jeg tror godt jeg kan stille mig tilfreds med at forklare teorien vha. kapaciteten og så måle på kredsløbet hhv. med og uden felt og sige "se!" ? ... Med mindre der altså er mere i det, end det... Som jeg heller ikke lige kan se... :)

/Henrik

Reply to
Henrik Koksby Hansen

Hmmm.... så snart du sætter en scopeprobe på, ændres kapaciteten, og du måler nu på det system, der består af printbane+scope. Scopeproben er typisk på 10pF kapacitet, og en smal printbane på 50mm over et stelplan udgør

1-2pF. Duer ikke...

Den eneste måde at få et rimeligt billede af feltet, og påvirkningen af banen er ved simulering. f.s. lever firmat Ansoft af at lave den slags. Prisen på en sådan simulator er udenfor de fleste husholdningers ydeevne...

Kapaciteterne ændre sig kun hvis placeringen af banen eller feltkilden ændres. Men ja, når banen forbindes, spoleres både feltets facon og spændingen på banen, med mindre den er forbundet med en uendelig kort ledning til en indgang med uendelig stor indgangmodstand og ingen kapacitet. Ret besværligt i praksis! ;-) En lokalt placeret FET buffer kunne tilnærme det, men der vil stadig være en smule kapacitet og lækstrøm i FET'ens gate.

Det er svært at måle præcist når kapaciteten er så lille. Men effekten er den samme som når man nærmer en finger til en ledning og indstråler brum. Det kender vi jo alle fra scoper og forstærkertrin af alle arter.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

[...]
[...]

Og med kabel mv. er vi hurtigt oppe på 70pF ... Det kan jeg godt se ikke duer... Desuden kommer man vel sikert til, primært, at se, hvad kablet samler op... :(

/Henrik

Reply to
Henrik Koksby Hansen