Hvordan måler man en el-lyt

Simpelt spørgsmål--og så alligevel:

 Skal fejlfinde i  et PCB hvor det formodes at en-eller anden elektrolyt er
kortsluttet   eller måske afbrudt

 Til rådighed findes et almindeligt Fluke177   multimeter.

 Vil jo gerne undgå at lodde lytterne ud--altså hvis muligt.

  Hvordan gør jeg???

  mvh
 Ejnar N

Re: Hvordan måler man en el-lyt
stiller den på "ohm"-tegnet (som for at måle modstand) og trykker på den
gule knap...
nogle instrumenter kan måle komponenten mens den sidder i et kredsløb, men
det bedste er nok hvis du lige lodder det ene ben ud og så måler på
lytten...

håber det var svar...

Rasmus
Re: Hvordan måler man en el-lyt
Hej!

Mjaeh...

Kortsluttet: Mål ohm'sk henover lytten. Lad modstand => kortsluttet. Kan
selvfølgelig også skyldes en anden komponent.

Afbrudt: Ikke den store chance - du skal bruge et ESR meter istedet. Jeg
kan anbefale:

http://members.ozemail.com.au/~bobpar/esrmeter.htm

Det virker 100% selvom hjemmesiden er af tvivlsom karakter :)

Har haft mit i nogle år efterhånden, og vil absolut ikke undvære det.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hvordan måler man en el-lyt

Kan også klares med et ohm-meter.
Mål over lytten om se at den ikke er kortsluttet (som du allerede har
forklaret), byt derefter rundt på de 2 målepinde og se at ohm-metret
kortvarigt viser ca. 0 ohm for derefter at stige mod uendeligt.

Lytten oplades af spændingen fra ohm-metrer. Når man bytter rundt på de 2
målepinde ændre man samtidig polariteten :o)

Re: Hvordan måler man en el-lyt
Hej!

Nå ja, det er da rigtigt.

Dog giver det altså kun et prej om lyttens tilstand. Vil man være 99.9%
sikker skal man måle ESR eller udskifte den helt.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hvordan måler man en el-lyt

Hvis lytten ikke opfører sig som Allan beskriver, så vil jeg omgående skifte
den ud. Alle andre overvejelser er vel kun af akademisk interesse?
Karsten H. (7870)
Re: Hvordan måler man en el-lyt

Tjaeh, en 1uF er ret svær at måle på den måde.

Tjaeh måske, det afhænger vel af hvad man vil finde ud af..

/Hauge

Re: Hvordan måler man en el-lyt

Hvorvidt lytten er defekt og skal udskiftetes eller ikke. Var der ikke tale
om reparation og ikke udvikling (laboratorie) eller nyskerighed?
Karsten H. (7870)
Re: Hvordan måler man en el-lyt
Hej!

Nope, en lyt kan skisme godt være mere eller mindre defekt og ikke blive opdaget
med et ohmmeter.

Men det er du måske godt tilfreds med? ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hvordan måler man en el-lyt

Nu kik spørgsmålet på "at en-eller anden elektrolyt er kortsluttet  eller
måske afbrudt" og begge dele kan afsløres med den metode.
Du har da ret i at der også er nogel mellem-stadier mellem de 2 yderpunkter,
men til ren og skær fejlfinding er metoden nu ganske anvendelig. Det er
yderst sjældent du har brug for at kende en nøjagtige ESR i forbindelse med
fejlfinding. Jeg har endnu ikke mødt en servicetekniker, der havde et
ESR-meter ;o)

Re: Hvordan måler man en el-lyt
Hej!

For 7'ende og sidste gang: en lyt kan sagtens være defekt selvom den
ikke måler afbrudt eller er kortsluttet! Ergo er det godt nok smart med
et ESR-meter.

Ved godt at man kan klare sig uden, men det er skisme luksus at have et...

Nu har du selvfølgelig ikke mødt mig, men jeg har da arbejdet som
reparatør OG haft et ESR-meter :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hvordan måler man en el-lyt

Som "flyvende" tekniker ofrer man ikke tid på fejlfinding på den måde. Man
skifter simpelthen lytten "på mistanke". Endten kortslutning eller
"uendelig" modstand. "Mistænkeligt" lavere modstand = mulig lækstrøm - igen
udskiftning.

Alene at tage testledninger og instrumenter frem - måske i 10° C . kulde
(overdrivelse fremmer forståelsen:-)) appelerer ikke ligefrem til
øvelsen.:-)
Karsten H. (7870)
Re: Hvordan måler man en el-lyt
Hej!

Ofrer? Det er da 117 gange nemmere lige at måle lytterne igennem med
ESR-meteret end at fumle med et ohmmeter og nogle "måske"-målinger.

Du udtaler dig som om du aldrig har prøvet det i praksis. Man kan altså
måle in-circuit :)

ESR-meteret er et rart instrument at have i sin taske efter min mening.
Men selvfølgelig blev der da også repareret elektronik før det kom frem ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hvordan måler man en el-lyt

Jeg kunne nu godt finde mange mere anvendelige ting at slæbe rundt på :o)
Gennem tiden har besøgt mange serviceværksteder og repationsplader i
forbindelse med produktion, det er ikke lige der jeg har set et ESR-meter. I
udviklingsafdelingen har vi haft et fælles for hele afdelingen.

Re: Hvordan måler man en el-lyt

Fordi man der "skifter hovedløst" på alle lytter.

Been there done that - got the T-shirt.

Re: Hvordan måler man en el-lyt
Hej!

Yep :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hvordan måler man en el-lyt

Nej - hverken ude eller inde.:-(

Det var ikke så velkendt til bage i '60erne og '70erne - jeg kendte det ikke
(men se, hvor høj min skorsten er.:-))
Karsten H. (7870)
Re: Hvordan måler man en el-lyt

Det er korerekt. Der er jo noget, der hedder lækstrøm. Hvor tit har man ikke
bare lagt en lyt over eller klippet et ben og lagt en lyt over - oven i
købet til nærmest højere værdi (de holder som regel ikke kapasiteten
alligevel)?

Uden at være den store teoretiker (det er jeg ikke - jeg vil helst bygge
huset med skorstenen først) så er jeg da sluppet heldigt fra det i
forbindelse med almindelige reparationsarbejder.;-)
Karsten H. (7870)
Re: Hvordan måler man en el-lyt
Hej!

Ofte for mit vedkommende ihvertfald. Normalt er det ganske ukritisk om
man eksempelvis skifter en 220µF/25V til 470 eller 1000µF istedet på 50V
e.lign.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Site Timeline