hvordan laves dette?

Hej..

hvad skal der bruges for at lave følgende effekt..

http://www.matronics.dk/Produkter/Biler/Pacecar/ledadvarsel/Produkt/500671.aspx

video kan ses lidt nede på siden..

det jeg gerne vil lave skal bare kunne et ennkelt lys mønster..

den der er ca midt i klippet..

det er vel noget med en form for kondensator som så lades op og "fyres" af..
eller?

Altså kort sagt en slags blits lys.. ligesom stroboskob bare med
lysdioder...

Re: hvordan laves dette?

Nej, ikke med "18 indbyggede valgbare strobemønstre". Det lugter af en
tæller eller måske en lille microcontroller.
Dit ønske kunne laves med en 4017 tæller, hvor du "koder" mønstret ved at
forbinde x-antal udgange sammen med dioder.

Re: hvordan laves dette?
Der skal ikke vær mønster i.. Det er faktisk bare et stroboskob med
lysdioder i stedet for en xenon pære tror jeg det er...

Re: hvordan laves dette?

Der står jo netop at man kan skifte mellem "18 indbyggede valgbare
strobemønstre".
Et stroboskob kører normalt heller ikke med en random-generator.

Re: hvordan laves dette?

En 555'er og så er den hjemme.

Re: hvordan laves dette?
nu har jeg ikke lige så meget forstand på det.. hvad er en 555'er??

Re: hvordan laves dette?

Prøvede du med google inden du sendte indlægget ?
http://www.google.dk/search?hl=da&q55%5

Re: hvordan laves dette?
ja.. og det lykkeds mig at finde denne
http://www.national.com/mpf/LM/LM555.html#Application%20Notes

men, hvordan finder jeg ud af hvilke modstande osv jeg skal bruge`?? min
forsyning er 12v dc...

og såfremt det skal laves som denne
http://www.national.com/images/pf/LM555/00785116.pdf er det så minus
signalet den styre på eller plus...

Re: hvordan laves dette?

http://cache.national.com/ds/LM/LM555.pdf
Side 7 og 8 af 12

Astable operation.

Hvor lang tid puls (lys) og hvor lang tids pause (mørke) ønsker du ?

Har du problemer med at regne på det, så prøv at se lidt på denne:
http://www.miscel.dk/MiscEl/miscel.html

Fosyningsspændingen er ikke noget problem, den tåler 16 volt.

Din output trækker du så til en PNP transistor der igen slæber strøm
gennem lysdioderne 8evt med en strømbegrænser..

Re: hvordan laves dette?
Der skal ´give ca et blink i sekundet.. i løbet af det sekund skal der være
lys i ca 500ms..

Kiggede lige på det der MiscEL...

Hvis jeg vælger "Simple Circut" -> "Charge Time" -> "555 Timer" og indsætter
følgende:

Uchg: 12
R: 10000
C: 100u

Så giver det mig en tid på 1 sekund.. Men hvad er det jeg finder der?? Er
det lys eller mørke tiden??

Re: hvordan laves dette?

Hver gang du trigger 555, får du et højt udgangssignal i cirka 1 sekund.

Det ville nok være bedre at vælge 555 oscillator.
Tryk på "Design" knappen og fyld ind:

Uchg: 12
Time: 550m 450m
C: 2u2

Du kan godt lægge charge og discharge tiden tættere, men programmet har
ingen advarsel når du bevæger dig ud over hvad der er praktisk muligt.

Re: hvordan laves dette?

Jeg har kigget lidt pE5% det, og fundet fF8%lgende ting.. Skulle det ikke
kunne
gF8%re det?? Potentiometerne er blot sE5% jeg kan finde den rigtige
modstand fF8%r
jeg kF8%ber noget endeligt...

TTL Timer,LM555CN DIP8

LED,indicator,5mm,yellow,7000 mcd,water clear lens,TLYH180P

Kondensator,aluminium elektrolyt,50V,2.2uF

Potentiometer,sealed,Cermet,1 turn,63P top adj,10m

CB10 Trimmer,10mm,carbon film,horizontal,1 turn,15

NPN transistor,BC547 0.1A Ic 5Vce

Kulfilmsmodstand, 2 W, 5%, 2, hF8%j stabil 2W 100 Ohm

Site Timeline