Hvordan laver man et "skifterelæ" med en momentan-switch?

Hej Gruppe,

Håber I kan hjælpe mig - for jeg er ved at give op.
Jeg er igang med at bygge en simpel lille lampe der kan tænde og slukke ved
et knap-tryk.

Udfordringen ligger i at min knap er en momentan-knap. Hvad skal jeg
gøre/bruge for at lave en on/off funktion?
Min lampe kører på 12 V DC.

Jeg har set på relæer, men kan ikke finde nogen der kan "switche" stilling
på samme puls.

Er der nogen der kan hjælpe mig med en nem og helst billig løsning?

mvh
///M

Re: Hvordan laver man et "skifterelæ" med en momentan-switch?

"///M" <nomail>

Et op/nedblændings-relæ (f.eks. Hella 4RD001836-05) fra en gammel tysk bil
kan gøre det, men spolen bruger 2A under skiftet .
Du må få det jeg sidder med her, men det skal hentes i Odense N

Per*

Re: Hvordan laver man et "skifterelæ" med en momentan-switch?

Hej,
Tak for svaret. Fantastisk hurtig gruppe er det også :)
Jeg kan ikke levere 2A, så jeg kan desværre ikke bruge dit relæ (men tak for
tilbuddet). Jeg kan se to andre har givet mig to løsningsmuligheder som jeg
vil undersøge nærmere.

mvh
///M

Re: Hvordan laver man et "skifterelæ" med en momenta n-switch?

Hvad med et kip-relæ?

Re: Hvordan laver man et "skifterelæ" med en momentan-switch?

Hej,
Tak for hurtigt svar. Jeg kender ikke til et kip-relæ. Kan du sige mig hvad
det hedder på engelsk eller hvor jeg kan læse om sådan et?

mvh
///M

Re: Hvordan laver man et "skifterelæ" med en moment an-switch?

http://www.greenline.dk/asp/order1main.asp?ugroup3D%7135

Skifter stilling hver gfang det fE5%r en puls.
230 V udgaven bruges tit til lys med korrespondance og hvor der er
flere end 3 tryk.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Re: Hvordan laver man et "skifterelæ" med en momentan-switch?

<http://www.greenline.dk/asp/order1main.asp?ugroup71%35

<Skifter stilling hver gfang det får en puls.
<230 V udgaven bruges tit til lys med korrespondance og hvor der er
<flere end 3 tryk.

Tak for hjælp og forslag. Jeg vil forsøge mig med den digitale løsning som
Tomas har foreslået. Det er mest fordi der er mere udfordring i at bygge
udfra et diagram fremfor en færdig komponent. Jeg tror egentlig at
kip-relæ'et er den hurtigste løsning, men vil også gerne svinge loddekolben
og det må gerne være sjovt og lærerigt :)

mvh
///M

Re: Hvordan laver man et "skifterelæ" med en moment an-switch?

Se det forstE5%r jeg sE5% udemE6%rket, god fornF8%jelse.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Re: Hvordan laver man et "skifterelæ" med en momentan-switch?

En Flip/flop (4013) kan ret simpelt sættes op til det

--
Mvh.

Tomas

Re: Hvordan laver man et "skifterelæ" med en momentan-switch?

Tak for hurtigt svar. Jeg kender lidt til digital elektronik, så dette er
bestemt en mulighed. Kan du hjælpe mig et lille stykke videre ved at sige
hvad jeg skal søge efter for at finde et diagram? Jeg har fundet ét, men er
det "ret simpelt" eller kan det gøres bedre?
http://www.doctronics.co.uk/4013.htm#operation ()

mvh
///M

Re: Hvordan laver man et "skifterelæ" med en momentan-switch?

Det er ikke helt tosset. På Clk. indgangen kan du i stedet for
NAND'gatene (4093) indsætte en trykknap, hvor den ene pol går
til plus og den anden på CLK. indgangen. Nu kan du pulse Flip-
flop,en. Dog skal du lige sikre logikniveauet, så på Clk.
indgangen placerer du også en 10k modstand, hvis anden ende, du
sætter til GND (minus). Over denne modstand placerer du en 100nF
kondensator, så funker det :-)

--
Mvh.

Tomas

Re: Hvordan laver man et "skifterelæ" med en momentan-switch?

Tusind tak for hjælp. Jeg har fået klarlagt hvad jeg skal :)

mvh
///M

Re: Hvordan laver man et "skifterelæ" med en momentan-switch?
du
100nF

Super!

God fornøjelse med kredsløbet :-)

--
Mvh.

Tomas

Re: Hvordan laver man et "skifterelæ" med en momentan-switch?

Prøv at søg på flipflop og transistor i google så kan du måske finde samme
config du kan lave ud af et par transistore og lidt modstande

Kasper

Site Timeline