Hvordan laver man dobbeltsidet print i enkeltsidet lyskasse?

Hej folkens,

Jeg ved at hjemmeproduktion af print har været diskuteret til
hudløshed her i gruppen. Jeg synes dog ikke jeg tidligere har læst en
opskrift på følgende.

Hvorledes laver jeg et dobbeltsidet fotoprint, når jeg kun har en
ansigtssol som lyskasse? Jeg kender metoden med at printe de to
overheads/kalkerpapirer ud, og så klipse/klistre dem sammen. Herefter
kan printet lægges ind i mellem de to papirer. Men holder denne metode
ikke kun ved brug af en dobbeltsidet lyskasse? Idet jeg skal vende
printet, skal jeg på en eller anden måde fastgøre printet mellem de to
ark. Eller der er måske en helt anden og bedre metode?

Gode råd og erfaringer modtages med taknemmelighed.

Venlig hilsen

Torben

Re: Hvordan laver man dobbeltsidet print i enkeltsidet lyskasse?

har engang set en artikel hvor en gut brugte 2 stykker glas og en træramme
til at fiksere layoutet i forhold til printet.

 - patrick

Re: Hvordan laver man dobbeltsidet print i enkeltsidet lyskasse?

Man kunne også bore et par huller ved et par via's i hver sit hjørne af
printet og fiksere med et par stykker loddetin eller lign.

--
Mvh.
Torben Fejr

Lave en vinkel af print i samme tykkelse som det du har som fotoprint, helst
uden kobber, så det er kobberet tyndere..
I den vinkel kan det print du skal have belyst jo lægges ind i hjørnet af.
Hvis du klisterer dine to film på hver side af vinklen, over + underside, så
de selvfølgelig ligger oven på hinanden, vil du kunne lægge dit fotoprint
ind i vinklen, mellem filmene, og belyse den ene side, og vende det hele om,
og belyse den anden. Nu har du jo så helt styr over dit fotoprint, og altså
ingen problemer med at printet skrider, selvom du skulle få det rystet når
du vender printet, du sørger bare for at får det helt ind i hjørnet af
vinklen.

Mvh Hauge

Re: Hvordan laver man dobbeltsidet print i enkeltsidet lyskasse?
Hej

Jeg bruger 2 stykker glas og en del tøjklemmer, virker fint.....

Jens

Re: Hvordan laver man dobbeltsidet print i enkeltsidet lyskasse?

***  Hej
Jeg plejer at fastgøre printet til den ene film med lidt tape i kanten,
derefter clipser jeg filmene sammen.
Viola. Det hele hænger fast sammen , og er også let at skille ad igen.
Jeg bruger alm. blød sort isolértape. Det ødelægger ikke filmen, men hæfter
alligevel godt nok.
Har brugt denne metode i over 22 år med FB resultat.
Jeg har i øvrigt forsøgt med forskellige laserprintere, både farve og s/h.
Det bedste resultat får jeg med en speciel overheadfilm , beregnet til
blækprinter, hvor jeg i styreprogrammet skruer lidt op for blækmængden. Så
bliver banerne fint sorte.
Held og lykke med printene.

Martin

Re: Hvordan laver man dobbeltsidet print i enkeltsidet lyskasse?
Sorry, glemte at skrive at jeg IKKE bruger laserprinter, det er en Hp
DeskJet 990 blækprinter. Laserprinterne giver ikke tæthed nok på filmen.

hilsen
Martin

Re: Hvordan laver man dobbeltsidet print i enkeltsidet lyskasse?
Her er sE5% min metode20%
20%
Til enkelt side.
Belyser jeg mit print nede fra gennem en glasplade. oven pE5% glaspladen =
ligger jeg filmen, til sidst printet.
Er det lidt stF8%re print stiller jeg noget tungt pE5% printet, sE5% jeg =
er sikker pE5% at printet ikke burrer, print og film er herved altid =
helt samlet.20%
20%
Ved dobbeltsidet20%
Her bruger jeg fF8%rst samme metode som enkelt siddet. men pE5% begge =
mine film, har jeg tegnet fire smE5% strege lige prE6%cist over =
hinanden, en pE5% hver side si, som gE5%r ud over print arealet.
20%
NE5%r jeg har belyst fF8%rst side frem kalder jeg den. tager papiret af =
anden side.20%
lE6%ger nu film nr. to pE5% glas pladen. nu har jeg jo fire strege pE5% =
min film de skal passe sammen med de fire fremkaldte  mE6%rker pE5% =
printet. (og det bliver prE6%cist.)
20%
Ikke noget med tape der fE5%r film/papiret til at bule. Vinkler der ikke =
passer fordi printet ikke er klippet helt nF8%jagtig.
20%
Nu frem kalder jeg sE5% side to. med en gode fremkalder kan side 1 =
sagtens tE5%le en gang mere ( kaustiksoda ca. 1 min) ellers brug den =
film man har pillet af til at beskytte side 1 med.

hE5%ber det er beskrevet tydeligt nok

Bo Nielsen
--20%

Re: Hvordan laver man dobbeltsidet print i enkeltsidet lyskasse?
Hejsa

Så skal printet da godtnok være ualmindeligt fjumret skåret, hvis man ikke
kan bruge en vinkel, man vælger jo bare hvilket langside man vil lægge sit
print op imod.

tåle en gang mere
beskytte side 1 med.

Og altså tørres af inden næste belysning?

Fin beskrivelse, men godtnok en besværlig måde, hvis man skal lave mere en
et par print.

Mvh Hauge

Site Timeline