Hvordan laver jeg en 230VAC --> variabel 9-12VDC, ca 10W

Hejsa!

Jeg købt nogle reolmoduler, hvor der er indbygget nogle "stænger/rækker" med
LED-belysning. De er beregnet til at blive forsynet med 12VDC og totalt set
bruges der max 10W.

Når jeg tilslutter 12VDC synes jeg at der er lige lovligt meget blus på til
at det ser ordentligt ud, så er der ikke lige en venlig sjæl der kan hjælpe
med at opfriske min begrænsede elektronikviden fra folkeskolen  :-
Mener at der var nogle 3-benede dimser engan der hed 7805, 7812 osv der gav
en ren spænding, men hvordan er det nu lige de reguleres??

1) Hvordan laver jeg noget der ud fra en AC-spænding laver en rimelig "ren"
DC der kan varieres fra f.eks. 9-12V (evt helt nede fra 0V hvis det er
lettere). Meningen er at jeg vil indregulere lysmængden én gang for alle og
så lade spændingen stå der.

2) Er der noget problem i at bruge en "standard elektronisk transformer til
12V halogenlys" foran det kredsløb der skal bruges til mit spørgsmål 1? Har
hørt at de f.eks. kræver min 20W belastning for at virke. (Jeg har et par
stykker af dem liggende)

Jeg aner ikke hvor krævende lysdioder er i forhold til ripplespænding
(hedder det ikke det?? altså hvor ren forsyningen er)

PS: Jeg er ikke interesseret i de der "færdige" multiadaptorer til 50,- kr.
som kan reguleres i trin på f.eks.:
1,5V - 4,5V - 7,5V - 9V - 12V o.s.v. Det er for grove trin - har prøvet :-)

--
-Fly
doktor snipped-for-privacy@hotmail.com

Og så husk at LED normalt er strømstyret og ikke spændingsstyret.

Børge

Re: Hvordan laver jeg en 230VAC --> variabel 9-12VDC, ca 10W

Ikke dem her. De er beregnet til 12VDC og der sidder en lille modstand foran
hver 3 elelr 4 dioder. Så de må være seriekoblede 3 eller 4 ad gangen og så
en modstand i serie med dem.

--
-Fly
doktor snipped-for-privacy@hotmail.com
Re: Hvordan laver jeg en 230VAC --> variabel 9-12VDC, ca 10W
Hej Fly

Hvad tror du modstanden laver ?

Mvh Max

Re: Hvordan laver jeg en 230VAC --> variabel 9-12VDC, ca 10W

Jeg ved godt hvad modstanden gør - begrænser strømmen gennem grupperne af 3
lysdioder beregnet ud fra at der er 12V DC på den fælles "indgang". Med mit
kendskab til ohms lov vil jeg hårdnakket påstå at hvis jeg sænker spændingen
fra de 12VDC til f.eks. 9,5 V eller 10,5 V vil den samme fastmonterede
modstand resultere i lavere strøm gennem dioderne og dermed mindre lys.

Jeg kan ikke ændre modstandens størrelse men kun spændingsniveauet. Derfor
mit oprindelige spørgsmål.

Og jeg er med på at der findes andre kredsløb der er baseret på
"faststrømsprincippet" men det er vel der hvor der sidder en masse LED's i
serie og forsyningen sørger for altid at levere f.eks. 10mA uanset hvor
mange LED's der sættes i serie?!?! Altså må den jo hæve spændingen !??!

Jeg prøver at flække noget sammen ud fra de andre svar der er givet og ser
om det virker efter hensigten.

--
-Fly
doktor snipped-for-privacy@hotmail.com
Re: Hvordan laver jeg en 230VAC --> variabel 9-12VDC, ca 10W

LM317 - ?!!?  http://www.fairchildsemi.com/ds/LM%2FLM317.pdf

her står alt hvad du behøves

mvh
Rasmus, Aalborg

Re: Hvordan laver jeg en 230VAC --> variabel 9-12VDC, ca 10W

evt. denne side for den helt "dovne"   :-)
http://www.qsl.net/ok1duo/lm317.htm

Re: Hvordan laver jeg en 230VAC --> variabel 9-12VDC, ca 10W
En meget simpel metode, er at sætte en diode i serie med forsyningen.
Hver diode giver et spændingsfald på ca. 0,7V, så tror jeg du har trin nok?
Husk at dioden skal kunne klare din maksimale strøm...En 2A type burde
være ok.

/Kåre

Site Timeline