hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp) - Page 3

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)
Og dermed passer det fint når han sætter en diode i serie, så passer det
med niveauet for stand-by brug.

/carsten

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Korrekt

Erling

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max0,9 Amp)

Indtil batteriet er godt fladt, så "pumpes" det med en for høj
ladestrøm.....

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max0,9 Amp)
Afhænger af batteritypen - de fleste har ingen begrænsning når du holder
dig indenfor spændingsområdet for stand-by brug. Og hvis du er bange for
at komme til at aflade batteriet totalt så brug et underspændings relæ
(HaraldNyborg nr 9692 til 99.-)

/carsten

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Ok, så må det være lavet om, jeg har ikke justeret ladespænding siden de
mekaniske laderelæer.
Jeg er 100% sikker på, at 'i gamle dage' skulle den ligge på ca. 13,7V

Søge på Google.....

Jo, sørme:
<http://www.landiss.com/battery.htm
Bosch, for example, still teaches its "factory-trained" service technicians
that 13.8 volts is enough. As late as 1992 the Product Support Manager of
their Automotive Service Division wrote (3) that "13.6-13.8 VDC may in fact
be adequate", and that "a fully charged battery cannot be charged with 14
VDC or higher. Doing so will cause the battery to be overheated and
damaged".

Så det er nok lavet om inden for det sidste 1/4 århundrede.

Stig Johansen

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Prøv at mål på mange nyere biler.....

(og spørg, hvorfor de lider af "sprungne pærer")

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Jeg er ikke i tvivl om, at du har ret. Det fremgår mange steder, at man
kører med 14,4V.
Jeg mener også, at jeg (på google) stødte på udmeldelser om, at det var for
at kompensere for tab i ledninger eller lign.

Men, er man ikke faretruende tæt på 'kogepunktet' for batterier?

Hmm.. og jeg, der naivt gik og troede, at det var pga. indførsel af
kørelys. :-(

Tak for input, så jeg kunne få opdateret min viden.

Stig Johansen

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Jo....

Nope. Det har virket i mange år. Til gengæld er mange biler i dag
konstrureret så det krevet en arme med et ekstra led for at kunne
komme til at skifte pæren uden at skille det meste af bilen ad...

Velbekom :-)

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Men det giver et godt lys.

Erling

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

"> Jeg har da også undret mig over, at man konsekvent har overset følgende
fra

Vil det sige at jeg slet ikke skal tænke på mere og bare sætte det til uden
noget som helst ??
Hvad betyder så det her

Ladespænding ved cyklisk opladning ................14,4-15,0 V
Maks.
ladestrøm............................................................0,9 A

Søren

Ps tak for alle de gode forslag jeg tager chancen og kobler det sammen uden
noget som helst

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Ja. Og som også er sagt før, du kan sætte en diode i serie, så starteren
ikke belaster det lille batteri, men jeg synes ikke, det er ret vigtigt. Det
er normalt i meget kort tid. Og når du har lavet det, kunne du evt. måle,
hvor stor en strøm, der virkelig går. Få en eller anden til at træde lidt på
speederen samtidig med at du måler. Se evt. hvordan ladestrømmen falder, -
først ret hurtigt til en værdi, hvor den så holder sig ret konstant, indtil
batteriet er ved at være opladet, hvorpå den igen falder gradvist til næsten
nul. Det interessante er det vandrette stykke, og det er der, hvor man
anbefaler den max ladestrøm, for dit vedkommende ca. 1 amp.

Erling

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)
Hej,

Hvis folk siger det samme som dig giver dig er de intelligente og v.v. ?

Det siger nu mere om dig end om alle andre ;)

Sagen er at du tager fejl, men det har _du_ åbenbart svært ved at fatte.

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)
Hej,

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in

Både og...
Behandlet korrekt ja.

Og kodeordet er der at det kun er meget kortvarigt.

Hvis du påstår at du har gjort det på samme accu i 8 år og den stadig har
nævneværdig kapacitet tilbage mister du din troværdighed ;)

Hvad der er "for høj spænding" afhænger helt af brugsmønstret!

--
Venlig hilsen,
Søren

Og det er jeg som sådan ligeglad med, jeg kender cyklens historie, og Honda
specificerede kvalitet på det punkt. såe...

Ladesystemet på denne cykel er et shuntreguleret system, ikke specielt
nøjagtigt, men formår vel nok at holde 14 - 15 volt

mvh
Orla

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp) måske lidt løsning

Vægt..............................................................................1,4
Nu gider jeg ikke læse hele tråden men hvor snedig er du til elektronik ?
hvis du nu fik et diagram hvor du skal bruge 1 ic to dioder to transistore
og en lille bunke modstande kunne du så sætte det sammen på f.eks. et
veoboard ?
man kan helt simpelt lave en konstantstrømsgenerator med en lm317 og en
1.5ohms modstand. men så vil du ikke kunne opnå 14.4V da generatoren vil æde
lidt af spændingen. alternativt kan man lave en med 2 transistore to
modstande der kun æder .4V i praksis.

jacob

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp) måske lidt løsning

Vægt..............................................................................1,4

Hvis du sende diagram samt komponent liste så skal jeg gøre hvad jeg kan for
at få det til at virke mail: snipped-for-privacy@fjernhas.dk   fjern fjern

Søren

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)
Hej,

Jeg kan godt strikke dig et diagram, men fortæl lige hvor du handler
komponenter, så jeg ikke bruger noget du ikke kan få fat i :)

Drop mig evt. en mail, fx. på Spambox(at)im26y(dot)com, for jeg læser ikke
gruppen så ofte for tiden.

--
Venlig hilsen,
Søren