hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp) - Page 2

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Hvad fejler Germanium dioder med 0,1 volts spændingsfald ?

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

"Klaus D. Mikkelsen"

Ingenting. Maaske bortset fra prisen. Har du et godt type nummer?

Aage

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Ikke ved hånden, men en 1N4007 (silicium) kan nvære lige så god og
batteriet vil blive fuldt opladet alligvel.

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Hvilken del bebrænser så strømmen ?

Kasper

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Hvis batteriet er  helt afladet (11 volt), vil sikringen i cigarstikket
maaske gaa. Ellers begrænses strømmen af modstand i sikring, diode, batteri
og tilledninger. Man kan evt. sætte en modstand paa omkring 1 ohm i serie,
hvis sikringen gaar for tit. Jeg tror ikke, det vil være et praktisk
problem.

Aage

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

tjae... jeg ville nok bare ikke satse på det...

Kasper

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Hvad vil du så gøre jeg kan ikke finde ud af hvad i mener der virker ?
og jeg er nød til at bestille stumper over nettet da vi ikke har en
elektronik forretning her i hjørring

Kom så med guldet ellers er jeg nok nød tilat købe en inverter og ligge den
i redskabs rummet den er sikkert ikke så høj.

Søren

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Et campingskillerelæ og en 5 ohms 5W modstand.

Så kan du sku lige så godt købe et ordentligt batteri og koble det
direkte på campingrelæ'et.

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

I dit foreige indlæg, et eller andet sted foreslog søren noget med en fet og
en strømmåling... den ide ville jeg da undersøge lidt, det lyder billigt i
komponenter og som en god løsning, kræver dog lidt tænkning at få det til at
køre..

Kasper

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Ja og jeg efter lyste et diagram over det men jeg fik ikke nogen svar , og
jeg er ikke nogen ørn til elektronik , så det med at regne det ud kommer jeg
ikke langt med.
Men jeg har købt mig sådan en her
 http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId88%107 og skilt den ad
for at lodde ledninger fast inden i , men jeg måler 2 A over mellem plus på
batt og plus på plus ledning når den er koblet på kan det vær mig der måler
forkert da der står på den max 500 mA.
Kan den bruges ?
Søren

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

"Søren Jensen (9800)" > Men jeg har købt mig sådan en her
Kun hvis den har indbygget strømbegrænsning og det har den aabenbart ikke,
siden du kan trække 2 A. Maks. 500 mA betyder at du højst maa belaste den
med 500 mA, ikke at det er det maksimale, den kan levere.

Aage

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

ØV

Den der 5 ohm modstand 5 watt er det en man kan købe i en radio foretning
(det er lidt at bestille over nettet )

eller er der så nogen der kan komme med et diagram over en intilegent lader
til mobiltelefon som kan lade 12 volt/max 0.9 Amp( måske laves lidt om )
et skud i tågen ellers må jeg jo se om jeg kan få plads til et støre batteri
eller købe en inverter.
Søren

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Hvis du har en ekstra baglygtepære, så sæt den i serie i stedet for en
modstand. Så har du også en indikation af hvis der er noget galt, så lyser
pæren. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Det vil sige at hvis jeg knalder en 12 volt 5 watt pære i serie på plus
ledningen kommer jeg ned på de magiske 0.9 Amp

Søren

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Eller lavere - ja.

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Og det er fordi at Du ikke ved noget om blyakkumulatorer, de er ekstremt
robuste.

En lille 14 Ah akku trækker min tocylindrede 1000 cm³ Motorcykel igang, også
efter en vinteropbevaring, det tager nogen gange tid.... Når den så starter,
så lades der med 30 - 40 amperre i et par minutter indtil spændingen kommer
op på normalt niveau.

Akkumulatoren er en geletype, der ifølge de "selvbestaltede eksperter" kun
kan anvendes i cyklisk drift, og aldrig må lades med mere end 1,4 amperre.

Det er nu gået godt i 8 år, så skal vi ikke lige stoppe hysteriet  ;-) Det
der ødelægger blyakkuer er for høj spænding, og det bliver der ikke tale om
i den opstilling Søren har i tankerne.

mvh
Orla

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Jeg kan kun give dig ret. En anden ting man skal passe paa er aldrig at
glemme et afladet blybatteri. Det skal oplades samme dag, man har brugt det.

Aage

,

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

BRAVO. Der var der da endeligt en intelligent person. Det er lige det, jeg
har prøvet at fortælle hele tiden, men det lader til, at den er svær at
fatte.

Erling

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

Jeg har da også undret mig over, at man konsekvent har overset følgende fra
spec:

Bemærk *Ingen* begrænsning af ladestrømmen.

Generatorspændingen på biler bliver typisk justeret til 13,7 V

Stig Johansen

Re: hvordan laver jeg bilsens batteri(generator om til 12 volt max 0,9 Amp)

14,4 volt.