Hvordan laver de "professionelle" fejlfining på et bundkort ?

Jeg har tit tænkt over hvordan en professionel indenfor faget, laver fejlfinding
på et motherboard der ikke virker.
Når jeg selv skal "fejlfinde" på et bundkort udskifter jeg typisk CPU, ram lign
for at se om det kan køre. Hvis ikke plejer min konklusion at være at bundkortet
er brænd af. Men....
er det ikke muligt at gå ind med noget udstyr og tjekke diverse
spændinger/strømme, fx spændingen til CPU'en, ram og lign, og derved indkredse
fejlen på motherboardet, eller er dette umuligt ? Jeg har nemlig før været ude
for at et bundkort brændte CPU'er af, så da jeg havde forsøgt med 3 CPU'er havde
jeg fundet fejlen, en lidt dyr fejlfinding.
Jeg har et oscilloskop og et multimeter til rådighed kan man lave en fejlfinding
på et bundkort med dette udstyr og i givet fald hvordan?
Gode links modtages gerne... :-)

/ Mads Sørensen

Re: Hvordan laver de "professionelle" fejlfining på et bundkort ?
http://www.danbit.dk/produkter/2600.phtml

[...]

    Ja, man kan købe sig fattig i en masse lort *GGG*

--
VH
Lars Molnit

Bestemt...

men laver man mange pc'er kan det jo være det kan hjælåe lidt.. men det skal
jo ikke vær epå husmands niveu...
Kasper

Re: Hvordan laver de "professionelle" fejlfining pået bundkort ?
fejlfinding på et bundkort med dette udstyr og i givet fald hvordan?

Erfaring gør meget. Jeg har repareret i hundredevis (nok op mod tusind)
af processorkort til alt muligt udstyr. Man starter med
spændingsforsyningen, så reset benet på processoren, så arbejder man sig
forbi clockfrekvensen og adresse databussen. Er der liv der og ser det
godt ud, det der er, begynder man at kigge på perifiere enheder.