Hvordan indkapsles en temperaturføler f.eks. LM35 v andtæt?

Hejsa!

Jeg skal m=E5le temperatur i v=E6ske via f.eks. en LM35 eller anden f=F8ler af samme st=F8rrelse.

Hvordan indkapsler jeg denne, s=E5 den er vandt=E6t, men at varmen stadig tr=E6nger let ind til den. Mit eget forslag er i et stykke kobberr=F8r der loddes sammen i enden modsat ledningen. I r=F8ret fyldes noget varmeledende pasta, og enden med ledningen lukkes til med "byggesilicone".

Temperaturen er op til 100 grader - er der nogle erfaringer med andre/ bedre l=F8sninger?

-Fly

Reply to
fly

snipped-for-privacy@kvalme.dk skrev:

tag denne

og luk enden med noget epoxylim, f.eks denne

mvh, jesper

Reply to
jesper hansen

Jeg skal måle temperatur i væske via f.eks. en LM35 eller anden føler af samme størrelse.

Hvordan indkapsler jeg denne, så den er vandtæt, men at varmen stadig trænger let ind til den. Mit eget forslag er i et stykke kobberrør der loddes sammen i enden modsat ledningen. I røret fyldes noget varmeledende pasta, og enden med ledningen lukkes til med "byggesilicone".

En 'rigtig' løsning ville jo nok være at bruge en PT100 føler, f. eks. fra Baumer...

-Søren

Reply to
Søren

Hej

Pas på med epoxyen, den tåler kun op til 70 grader.

Hvad med at putte den i et lille reagensglas sammen med en god klat silikone?

--
  Flemming Frandsen - http://dren.dk - Fjern .invalid fra mail adressen.
Reply to

Hej

Put den i noget krympeflex med smeltelim.

Du bliver vist nødt til også lige at fortælle lidt om hvilken vædske det er føleren skal fungere i? Syre/base/opløsningsmiddel? Fødevare?

Skal det være en halvleder? Kunne det f.eks. være en PT-x/NTC eller måske en termocoupler? Hvilken præcision er du ude efter og ikke mindst hvor hurtig forventer du at temperaturen skifter i vædsken?

Den beholder du benytter, hvad er den lavet af? Kunne det evt. være en mulighed at placere føleren på ydersiden med lidt isolering over?

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Hej igen!

Føleren skal bruges til ølbrygning, så det er stort set at betragte som varmt vand. Jeg kan ikke huske hvad PH-værdien ligger på, men jeg skyder på ca. 5 (startende med alm. vand).

Det eneste jeg vil bruge dette til er en variabel elektronisk termostat, hvor "min/max" værdi kan stilles og få et relæ til at trække til en alarm, varmelegeme eller hvordan det nu vil blive brugt.

En anden føler skal bruges i ganske almindeligt postevand, der varmes op til

78-80 grader, og termostaten skal holde denne temperatur.

Så skidtet skal egentlig bare være vandtæt og kunne tåle varmen... PH-værdien ned til de ca. 5 kan det meste vist klare. I hvert fald mine hænder :-)

-Fly

Reply to
Fly

Dansk Hjemmeproduktion sælger en færdig 25 liters kogemaskine, som er målrettet mod ølbrygning. Den har aftapningshane m.v. Termostaten holder ca. +-2,2 grader iflg. mine måleblade. Det kan næppe gøres bedre ved den volumen.

Det eneste minus ved produktet er, at man selv skal kalibrere temperaturskalaen på reguleringskbappen, hvis man vil opnå en perfekt regulering. Fabriksindstillingen ligger nogle grader over det indstillede. Et fint produkt til ølbrygning.

Nu brygger jeg ikke længere selv øl, så jeg måtte dække mit behov på anden vis. Dansk Hjemmeprokuktion var ellers meget behjælpelig med at besvare alle mine (lidt for) tekniske spørgsmål til produktet, og fremskaffe dokumentation, som de ikke selv forstod.

Min løsning (til mørning af kød) blev en termostat fra

eller
Her kan jeg indstille ON og OFF med en nøjagtighed på 0,1 grad C. - både som køle eller varme. Max 3Kw. belastning. Min termostat hedder UT100 (Universal Thermostat 100) som nu er erstattet af en nyere model - mener den hedder UT200.

Du kan finde nærmere info ved at Google efter ut100 + emil i news:dk.kultur.mad+drikke

Krympeflex med lim klarer det meste; men det øger hysteresen.

Jeg bruger de originale følere i min madlavning, men købte dog et extra sæt følere, da de er det svageste led i et opsæt. De extra følere tilbydes dog ikke længere.

m.v.h. Emil

Reply to
Emil

snipped-for-privacy@kvalme.dk skrev:

At indkapsle føleren lyder for mig som at den skal hænge/dyppes, hvorfor ikke montere den direkte igennem kar-siden? Føleren til enhver bils termometer sidder således ind igennem siden på termostathuset med et gevind som er almindelig kendt (á muligt at købe et gevind-værktøj til), men om den er veterinær-godkendelig skal jeg ikke udtale mig om!

--
Armand.
Reply to