Hvordan indkapsles en temperaturføler f.eks. LM35 v andtæt?

Hejsa!

Jeg skal mE5%le temperatur i vE6%ske via f.eks. en LM35 eller anden fF8%ler
af samme stF8%rrelse.

Hvordan indkapsler jeg denne, sE5% den er vandtE6%t, men at varmen stadig
trE6%nger let ind til den.
Mit eget forslag er i et stykke kobberrF8%r der loddes sammen i enden
modsat ledningen. I rF8%ret fyldes noget varmeledende pasta, og enden
med ledningen lukkes til med "byggesilicone".

Temperaturen er op til 100 grader - er der nogle erfaringer med andre/
bedre lF8%sninger?

-Fly

Re: Hvordan indkapsles en temperaturføler f. eks. LM35 vandtæt?
tag denne
http://beertools.dk/product_info.php?cPath74%5&products_id13%007

og luk enden med noget epoxylim, f.eks denne
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr23%73&Grp=&n10 %

mvh, jesper

Re: Hvordan indkapsles en temperaturføler f.eks. LM35 va ndtæt?

Pas på med epoxyen, den tåler kun op til 70 grader.

Re: Hvordan indkapsles en temperaturføler f.eks. LM35 vandtæt?
Jeg skal måle temperatur i væske via f.eks. en LM35 eller anden føler
af samme størrelse.

Hvordan indkapsler jeg denne, så den er vandtæt, men at varmen stadig
trænger let ind til den.
Mit eget forslag er i et stykke kobberrør der loddes sammen i enden
modsat ledningen. I røret fyldes noget varmeledende pasta, og enden
med ledningen lukkes til med "byggesilicone".

En 'rigtig' løsning ville jo nok være at bruge en PT100 føler, f. eks. fra
Baumer...

-Søren

Re: Hvordan indkapsles en temperaturføler f. eks. LM35 vandtæt?

Hvad med at putte den i et lille reagensglas sammen med en god klat
silikone?

--
  Flemming Frandsen - http://dren.dk - Fjern .invalid fra mail adressen.

Re: Hvordan indkapsles en temperaturføler f.eks. LM35 va ndtæt?

Put den i noget krympeflex med smeltelim.

Re: Hvordan indkapsles en temperaturføler f. eks. LM35 vandtæt?

<klip>

Du bliver vist nødt til også lige at fortælle lidt om hvilken vædske det
er føleren skal fungere i? Syre/base/opløsningsmiddel? Fødevare?

Skal det være en halvleder? Kunne det f.eks. være en PT-x/NTC eller
måske en termocoupler? Hvilken præcision er du ude efter og ikke mindst
hvor hurtig forventer du at temperaturen skifter i vædsken?

Den beholder du benytter, hvad er den lavet af? Kunne det evt. være en
mulighed at placere føleren på ydersiden med lidt isolering over?

- Lars

Re: Hvordan indkapsles en temperaturføler f.eks. LM35 va ndtæt?
Hej igen!

Føleren skal bruges til ølbrygning, så det er stort set at betragte som
varmt vand. Jeg kan ikke huske hvad PH-værdien ligger på, men jeg skyder på
ca. 5 (startende med alm. vand).

Det eneste jeg vil bruge dette til er en variabel elektronisk termostat,
hvor "min/max" værdi kan stilles og få et relæ til at trække til en alarm,
varmelegeme eller hvordan det nu vil blive brugt.

En anden føler skal bruges i ganske almindeligt postevand, der varmes op til
78-80 grader, og termostaten skal holde denne temperatur.

Så skidtet skal egentlig bare være vandtæt og kunne tåle varmen...
PH-værdien ned til de ca. 5 kan det meste vist klare. I hvert fald mine
hænder :-)

-Fly

Re: Hvordan indkapsles en temperaturføler f.eks. LM35 vandtæt?

Dansk Hjemmeproduktion sælger en færdig 25 liters kogemaskine, som er
målrettet mod ølbrygning. Den har aftapningshane m.v.
Termostaten holder ca. +-2,2 grader iflg. mine måleblade. Det kan
næppe gøres bedre ved den volumen.

Det eneste minus ved produktet er, at man selv skal kalibrere
temperaturskalaen på reguleringskbappen, hvis man vil opnå en perfekt
regulering. Fabriksindstillingen ligger nogle grader over det
indstillede. Et fint produkt til ølbrygning.

Nu brygger jeg ikke længere selv øl, så jeg måtte dække mit behov på
anden vis.
Dansk Hjemmeprokuktion var ellers meget behjælpelig med at besvare
alle mine (lidt for) tekniske spørgsmål til produktet, og fremskaffe
dokumentation, som de ikke selv forstod.

Min løsning (til mørning af kød) blev en termostat fra www.Conrad.de
eller www.elv.de
Her kan jeg indstille ON og OFF med en nøjagtighed på 0,1 grad C. -
både som køle eller varme. Max 3Kw. belastning.
Min termostat hedder UT100 (Universal Thermostat 100) som nu er
erstattet af en nyere model - mener den hedder UT200.

Du kan finde nærmere info ved at Google efter ut100 + emil i

Krympeflex med lim klarer det meste; men det øger hysteresen.

Jeg bruger de originale følere i min madlavning, men købte dog et
extra sæt følere, da de er det svageste led i et opsæt. De extra
følere tilbydes dog ikke længere.

m.v.h. Emil

Re: Hvordan indkapsles en temperaturføler f. eks. LM35 vandtæt?
At indkapsle føleren lyder for mig som at den skal hænge/dyppes, hvorfor
ikke montere den direkte igennem kar-siden?
Føleren til enhver bils termometer sidder således ind igennem siden på
termostathuset med et gevind som er almindelig kendt (á muligt at købe
et gevind-værktøj til), men om den er veterinær-godkendelig skal jeg
ikke udtale mig om!

--
Armand.

Site Timeline