Hvordan hengemmes NiCabatterier?

Jeg har en lille stak NiCabatteripakker med 5 celler, og vel på ca. 4000mAh.

De fleste af dem sidder i nogle panikbelysningslamper, som jeg nok får
anvendt ca. en gang om året.

Hvordan får jeg bedst batteripakkerne til at holde i mange år?

Pakkerne er fra midthalvfemserne, og med et anbefalet udskiftningsinterval
på 4 år ;-)

Som det er nu, lader panikbelysningslamperne batterierne af til ca. 0 volt,
men da jeg fik sat strøm til virkede de nu fint og kunne holde strøm i mere
end en time.

Jeg kunne selvfølgelig lade panikbelysningslamperne være forsynede hele
året, men jeg vil helst slippe for at skulle betale for strømforbruget.

Er den smarteste løsning at afmontere pærerne og lade en timer forsyne
ladekredsløbet i et kvarter hvert døgn?

Alternetivt kunne jeg selvfølgelig leje batteripakkerne ud til en
RCmodelklub med store biler ;-)

Jeg håber i har nogle gode indputs.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hvordan hengemmes NiCabatterier?

Jeg kan ikke helt lure dit formål.
vil du gemme pakkerne og kunne hive dem frem når de skal bruges ?
skal du have noget panik belysning der virker ?
hvorfor vil du leje batteripakkerne ud ? man bruger forøvrigt normalt mindst
6 celler i en elbil.

er det det første tilfælde aflader du blot batteriet til ca 0.8-1V per celle
og gemmer dem væk.
skal panik belysningen virke ca en gang om året så monter alkaline batterier
og en kontakt til at tænde dem med. alkaline batterierne kan du så skifte
efter behov. at fjerne pæren fra en nødbelysning / paniklampe syntes jeg er
en skidt ide.
husk at bruge mærkebatterier. de billige har en tendens til at løbe ud.

Jacob

Re: Hvordan hengemmes NiCabatterier?

Ja, jeg har dog intet krav om at de skal være opladede når jeg hiver dem
frem.

Ja men kun én gang om året, resten af tiden ligger lamperne i en papkasse.

Min smily efter den idé indikerede at det var et forsøg på en morsomhed,
pointerende at NiCabatterier vist har der bedst med at blive brugt
indimellem.
Den store uenighed, batterireligionstilhængerne imellem, er vist om det er
"batterier" eller "celler" der har det bedste med at blive afladet med
passende mellemrum.

Jeg må ud i noget med individuel diodeafladning.

Uha det bliver da dyrere end jeg har givet for alle 6/12
lamper/batteripakker

Når de, som nu, ligger i en papkasse, mener jeg dog nok at det går an.

At bruge tørelementer ligger ikke inden for budgetrammen.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hvordan hengemmes NiCabatterier?

Lyder lidt morsomt, at du et helt år i forvejen kan planlægge, hvornår
der opstår panik, og oplade batterierne dagen før :-)

Opladelige batterier har en selvafladning, og den er ikke helt lille.
Derfor skal de bruges/lades. Skal du have noget der virker, så hedder
det longlife blygel batterier, af den model der bruges i alarmsystemer.
De har meget lille selvafladning, og vedligeholdes med en meget lille
ladestrøm.

Bo //

Re: Hvordan hengemmes NiCabatterier?

Det hedder planlægning. ikke noget der forefindes i alle firmaer.

lav noget diode afladning. en std. diode (0.6-0.7V) og en 10ohms modstand
over hver celle. lad dem ligge måske en uge sådan. de skal pilles af inden
du gemmer dem helt væk. inden du smider dioderne på skal batterierne være
"flade" her er en aotopære helt fin.

når du skal bruge dem kan du jo lige motionere dem et par gange. det er
mægtigt sundt for dem. jeg ved ikke hvad du har af ladeværk. men du kan lade
dem med mindst 1C. og sikkert op til 4C. jeg plejer at lade med 2-2.5C til
motionering. og aflade med alt hvad udstyret kan holde til.

god fornøjelse ;-)

Jacob

Re: Hvordan hengemmes NiCabatterier?

Jeg må åbenbart være blevet synsk uden at have opdaget det før.

Hver påske indviterer vi 130-170 gæster, dem placere vi så ved borde med 22
gæster ved hvert bord.

http://gallery.duskparty.dk/dp05/kimi/IMG_3325.jpg

Da gæsterne ikke kan undvære dere egne computere i de 48 timer de er hos os,
har vi etableret et elforsyningssystem ved hvert bord.
Og for at tydeliggøre eventuelt opståede elfejl, der kan opstå og
detetekteres af de sikringer og det HPFIrelæ der er ved hvert bord,
anbringer vi en panikbelysningslampe ved hvert bord.

Og da lokalet er næsten mørklagt det meste af tiden, vil
panikbelysningslampen også bidrage til oplysning af området under
fejlfindingen.

Da vi nu har samlet så mange computere, fik vi ideen at vi kunne forbinde
dem i et netværk, ligeledes var der så en der fik den sjove ide at sætte
nogle servere op til at afvikle computerspil fra.
Resultatet er nu, hvor det i år er 10. gang vi har afholdt partyet, at der
er gæster der spiller i turneringer imod hinanden, og der er præmier til
vinderene.

Efterhånde har det dog vist sig, at der til festerne er en endog meget høj
overhyppighed af computernørder til stede.

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline