Hvordan gør "man" ? Batteriforsynin g mm.

Hej alle,

jeg er igang med en datalogger til et GPS-modul.
Den består af en pic samt et SD-kort. Hele herligheden skal selvfølgelig
forsynes fra et batteri (3,7V LiIon).
Pic og GPS-modul (Fastrax uPatch102-C) kan begge køre ved 3,7V, men
SD-kortet lader til at have det bedst ved 3,3V.
Da både pic og GPS-modul også kan køre på 3,3V skal loggeren derfor
køre på denne spænding.

Mit spørgsmål er så: hvordan laver og holder jeg denne spænding?
Skal jeg bare smide en spændingsreg. efter batteriet, eller bør jeg
finde/lave
en lille DC-DC konverter?
Hvis jeg vælger en spændingsreg., har den jo kun 0,4V at rode med.
Hvor meget dykker spændingen egentlig ved afladning af et LiIon batteri?

Et andet spørgsmål: Iflg. databladet til GPS-modulet (1), side 7, skal
det forsynes med 2.5V-5.5V på batteri-backup-forsyningen. Hvis jeg, som
der bliver forslået på side 22, putter en kondensator dette ben,
beregner jeg så ikke backup-tiden på følgende måde:
3,3V-2,5V = 0,8V
t = (C*0,8V) / (20uA)

Ved en kondensator på f.eks. 1F opnår jeg så 40Ks ~ 11 timer.
Er ovenstående beregning korrekt?
Altså at kondensatorens spænding kan falde fra 3,3V til 2,5V før modulet
"dør"? - eller er jeg galt på den?

(1)
<http://www.fastrax.fi/showfile.cfm?guid=c81b12d0-e24d-48e8-90f9-082341770005

Jonas Jalling

Re: Hvordan gør "man" ? Batterifors yning mm.

Jeg er gået den anden vej, og bruger 2 NiMH celler som jeg stepper på
til 3.3V. Det har den fordel, at jeg kan skifte batterier i felten, og
komme videre uden lader.

Har Du kigget på AVR? -jeg har fundet et FAT16 på kildetekstform...

Bo //

Re: Hvordan gør "man" ? Batterifors yning mm.
AVR .. hva f... er det ;) Jeg har aldrig pillet ved AVR - altid PIC. Men
det kan da være at dette projekt kunne åbne en ny verden for mig.
Men, men, men.. Hvilken kreds skal jeg så vælge? - jeg må vist forbi
atmels hjemmeside og kigge en gang.

Ang. batterier, har du en pointe der. Det er ikke en skidt ting at kunne
skifte dem i felten - tænk det havde jeg slet ikke overvejet :(
Dog vil jeg stadig gerne kunne sætte gps-modulet i stand-by - derfor
mit spørgsmål med kondensatoren. Er min tankegang rigtig?

Det med fat havde jeg også overvejet. Så kan kortet puttes i en alm. pc
uden så meget halløj. Har du et godt link jeg må få?
--
Mvh. Jonas Jalling

Re: Hvordan gør "man" ? Batteriforsyning mm.

Kan den skrive filer i FAT16?

Kasper

Re: Hvordan gør "man" ? Batterifors yning mm.

læse og skrive...

et rigtigt sjovt projekt, jeg faldt over. En MP3 spille, der skifter
nummer, når man dunker hjørner ned i bordet, og vipper man den til de
ene eller den anden side, skruer den på eller ned for lyden.

http://elm-chan.org/works/cube/report.html husk at se filmen, med lyd
(aller nederst)

en GPS logger (som skriver FAT)
http://elm-chan.org/works/glg/report_e.html

og filsystemet:
http://elm-chan.org/fsw/ff/00index_e.html
jeg ser at den osse understøtter FAT32...

man kan kompilere den til at kunne mere elller mindre, så man ikke
bruger unødig plads i prom'en.

man skal selv skrive den nederste del, der interfacer den aktuelle
hardware, men er det til et SD kort, findes det jo nok i kildeteksten
til GPS loggeren...

Har man nu sat en GPS på, behøver man ikke tænke så meget over hvad
klokken er, det er jo et biprodukt ved navigation.

Ud over filsystemet, findes der også en realtidskerne, jeg er blevet
anbefalet:
http://www.freertos.org /

-det var de to ting, der fik mig til at se op fra min PIC, og skæve lidt
til AVR'en

Bo //

Re: Hvordan gør "man" ? Batterifors yning mm.
og så lige interface beskrivelsen til et SD kort, hvis nogen vil igang:
http://elm-chan.org/docs/mmc/mmc_e.html

Bo //

Re: Hvordan gør "man" ? Batteriforsyning mm.

Hej,

Jeg er begyndt at se på STM32, det er en 32bit hardcore arm7, der næsten
ingen ting koster.. er vidst 50kr ved farnell...

der er free rtos port til den også...

måske du skulle kigge?

Kasper

Re: Hvordan gør "man" ? Batterifors yning mm.

nej, sq, det er en 8-bit'er

Bo //

Re: Hvordan gør "man" ? Batteriforsyning mm.

Ja, se evt. her.

http://www.mcselec.com/index.php?option=com_content&task=view&id20%&Itemid41 %

Mvh. Thomas

Site Timeline