Hvordan fungerer PIR?

Jeg har nogle PIRs til at tænde og slukke lyset i gangen, badeværelset og
køkkenet.

Problemet er at nogen gange - ikke altid - tænder nogen af dem af sig selv.

Måske kun to gange på en nat, måske 25...

Det hjælper lidt hvis jeg lukker døren ud til rummet så dens areal mindskes
og det hjælper ligeledes hvis jeg drejer PIRen så den peger ind i en væg.

Men hvad pokker er det der får dem til at trigge af sig selv?
Hvad gør man?

Re: Hvordan fungerer PIR?
PIR er infraød sensor
se::http://www.google.dk/search?hl=en&q=pir+electronic+wiki

Hvis du har spejle, heller andre reflekterende genstande, kan de
reflektere infrarød lys, som evt kommer ind gennem et vindue..

Re: Hvordan fungerer PIR?
Hvis følsomheden og retningen er stillet "forkert" kan en almindelig
huskat tænde den. Enten skal du prøve at hæve synsfeltet og nedsætte
følsomheden, eller osse skal du udrydde kattene...

Bo //

Re: Hvordan fungerer PIR?

Et nærliggende spørgsmål er om du har gulvvarme.
PIR reagerer på ændringer i temperaturen på de flader den ser.

--
Uffe Bærentsen

Re: Hvordan fungerer PIR?
´
Der er ikke gulvvarme.
Eller andre varmekilder for den sags skyld.
Det sker pludseligt om natten (de er sat til ikke at tænde når der er
dagslys nok), men ikke hele tiden.

Jeg bor på første sal så tvivler på der kommer infrarødt lys ind der. Kan
andet infrarødt lys da påvirke det?

Re: Hvordan fungerer PIR?

Tjah... Derfro er det vigtigt at du stiller vinklen den ser, og følsomheden.

Vores føler ved indkørslen reagerer på naboens gamle ford fiesta, men
kan ikke se min VW Caravelle. Antageligt fordi Caravellen har bedre
varmeisolering af motorrummet, en en 18-20 år gammel Fiesta.

Bo //

Re: Hvordan fungerer PIR?

Jeg kan ikke indstille følsomheden. Vinklen er 360 grader. Skal jeg gøre
noget der skal det være med tape.

Men hvorfor?

Der ER jo ingen bevægelse eller hurtige temperatur ændringer i hverken min
gang, køkken eller mit badeværelse...

Re: Hvordan fungerer PIR?

Har du overvejet om det er "elektrisk" støj er trigger dem til at
tænde lyset ?

Kan afprøves ved totalt at blænde dem af og se om de stadig sporaisk
tænder lyset.

/Hans

Re: Hvordan fungerer PIR?

Jeg havde tænkt tanken, og jeg skal nok teste lidt mere.
Det sjove er jo at det vel så burde være dem alle der triggede samtidigt,
men det er det ikke.

Lige nu tændte den i køkkenet mens jeg er i et rum langt derfra og der ikke
er andre ting derude der kan bevæge sig.

Jo mere jo flytter dem (de hænger bare i kablerne lige nu) så de peger mod
et mindre område, feks. loftet, jo mindre trigger de af sig selv.

Re: Hvordan fungerer PIR?

Nej, så simpelt er det ikke med elektrisk støj.

/Hans

Re: Hvordan fungerer PIR?

Aha, hvordan løser man det hvis det nu er tilfældet?

Re: Hvordan fungerer PIR?

Trykluft og tætner med tape bagefter.

Re: Hvordan fungerer PIR?

Det *kan* være elektrisk støj, f.eks. en fryser, der forstyrrer den til
tider elendige elektronik der er i sådan en føler/sensor.

Mvh Hauge

Re: Hvordan fungerer PIR?

OK, så må du sikre dig, at det ikke er elektrisk støj: pak tingesten ind
i alu-folie og jordforbind det. Skær et hul, der hvor den skal kunne se
noget.

Hvis den stadig ser noget, kan det være spøgelser eller katte, og katte
er lettere at slippe af med end spøgelser ;-)

Du kan vælge haglgevær eller alu folie til at pakke apparatet eller
kattene ind i :-)

Bo //

Re: Hvordan fungerer PIR?

Hmm den i køkkenet triggede jeg ved ikke hvor mange gange i går aftes!

Så pakkede jeg den ind i staniol og koblede det til jord og siden der har
den ikke trigged forkert en eneste gang :-O

Det kan være tilfældigt, jeg fik jo rodet ved enheden og skubbet til
vinklen, men lad os nu se. Det var ret så bemærkelsesværdigt :-)

Hvis det nu er løsningen, hvad gør man så i praksis?

Skiller PIR ad of forer indvendigt?

Re: Hvordan fungerer PIR?

Hmm her til morges startede den på badeværelset med at trigge.
Den fik samme tur - Ingen fejltrigninger siden :-O

Hvad nu? Jeg kan jo ikke have dem pakket ind i folie hele tiden :-D
Ikke udenpå ihvertfald.

Re: Hvordan fungerer PIR?

Hmmm... Det kunne tyde på at CE-mærket er defekt ;-)

Bo //

Re: Hvordan fungerer PIR?

Det er nogle JO-EL modeller. De er CE mærkede men der er ingen
jordforbindelse på dem.

Må vel skille dem ad og fore dem med noget folie :-s

Der har vitterligt ikke været en eneste fejl trigning siden :-O

Re: Hvordan fungerer PIR?

Morsomt! Så piller jeg jord af dem og vupti, de trigger igen :-)

Re: Hvordan fungerer PIR?

Mindre morsomt er det at de alle nu igen trigger selv efter jord er på igen.

Nogle gode bud før jeg investerer i nogle dyrere modeller end JO-EL? :-)

Site Timeline