Hvordan forbindes mikrofon med XLR-han til PC-lydkort?

Hejsa!

Jeg har en mikrofon hvor der er et XLR-hanstik i bunden. Den vil jeg gerne
have forbundet til PC'en lydkort i mikrofonindgangen.

Jeg har selvfølgelig de nødvendige stik og kabel.

-Hvordan er det nu lige med forbindelserne i mit XLR-hunstik. Der er noget
emd at ben 2 er "varm" og ben 3 er "kold", men jeg har glemt hvordan det så
lige kommer til at passe med mit minijackstik til PC'eren

Hvad med minijack stikket - skal den ene "pol" luses sammen med skærmen i
kablet? For der skal vel kun bruges "spidsen" af stikket og så den pol
længst væk fra "spidsen".

Håber ikke at det er alt for sort, så jeg håber en kan give mig
forklaringen, så lyden bliver bedst.

Det er denne mikrofon, der er tale om (SM58):
http://164.109.27.207/microphones/models/sm58.asp

--
-Fly
doktor snipped-for-privacy@hotmail.com

Der er både en europersisk og amerikansk standart for XLR stik, men på den
MIC du har er 2 sandsynligvis varm, 1 og 3 luses til skærm.

På mini jack stik er den tættest på kappen stel, de andre to er så højre og
venstre kanal.

Hvis du luser de to yderste sammen, vil du få mono signalet ud i begge
kanaler, hvis du kun bruger den ene af de yderste til signal og luser den
anden til stel vil du få signal i den ene kanal og den anden bliver tavs.

Tom

Re: Hvordan forbindes mikrofon med XLR-han til PC-lydkort?
On Wed, 30 Jun 2004 17:43:51 +0200, "Fly"

Har du et lydkort der er beregnet til netop det?

Min erfaring (som primært har med Creative-lydkort at gøre):
Mikrofonindgangen er ekstremt ringe mht. støj og de er ikke beregnet
til at koble en "rigtig" mikrofon på:

De er derimod beregnet til mikrofoner i headsets, hvor lydkvaliteten
ikke er supervigtig.

Mikrofonstikket i et Creative lydkort er et stereo jackstik:
- spidsen: Mikrofonsignal +
- midterbånd: + ~5V gennem modstand
- inderste bånd: GND for begge ovenstående

De 5V er krævet af de såkaldte electret-mikrofoner.

http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/microphone_powering.html

Hvis du skal optage lyd med din computer vil jeg anbefale, f.eks:
 - koble mikrofonen til din Minidisc (kvaliteten er forbavsende) og
derefter kopiere (helst digital) over på PC - så slipper du også for
blæserstøjen fra din PC.
eller
. anskaffe en for-forstærker/mixer, så du bruger line-in på lydkortet
(mindre støj).

mvh
Nils Emil P. Larsen
--
My reply-address is valid.           www.bios-flash.dk
Min svar-adresse er gyldig.      Redning af døde BIOS'er

Site Timeline