hvordan finder man fejl

hei i ng

jeg har et spørgsmål der måske er lidt dumt , men hvordan finder man
fejlen i et tv eller andet elektronik,?
ved man hvilke dele der er defekte ved et bestemt symptom eller kan man
måle sig frem til det jeg synes det må da være besværligt at kontrolere
alle dele på et print.

mvh will

Re: hvordan finder man fejl

elektronik kan gå i stykker på forskellig vis. der af forskellige symptomer.
så kan man måle sig frem i den del af kredsløbet der fejler. eller sige den
der de dør altid og så prøve at skifte.

Jacob

Re: hvordan finder man fejl

Hmmm... - Kan det mon være derfor at radio-mekaniker-uddannnelsen tager 4
år??? - Og selv en rimelig rutineret bandit som mig, med ca. 15 års erfaring
stadig engang imellem skal have inspiration fra andre??? ( Læs..:  Hjælp...
*SS )

 - Spøg til side... - Man lærer nogen ting på skolen, en del ting som
erfaringer, og så ellers diagram-analyse ( "byggetegninger" ). Nogen ting er
nemmere og gennemskue uden diagrammer end andre og sådan...
Umiddelbart tror jeg da at de fleste "dygtige" mekanikere udi blandet
elektronik besidder en ikke uvæsentlig intelligens, fx. er jeg selv medlem
af Mensa...

Lars / Viborg

Re: hvordan finder man fejl

Umuligt.......................så kunne jeg ikke have bestået svendeprøven
;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: hvordan finder man fejl

Det er så der, folk flest mener det bare en en lille sikring, der er
gået ;)

--
snipped-for-privacy@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på
Re: hvordan finder man fejl

Og ofte er der jo rigtig nok også gået en sikring.....................

Nå den må jo være for lille tænker kunden, vi prøver med lidt sølvparpir
udenom.................

Og SÅ går de til fagmanden.

Et andet scenarie:

Ups der løb vand fra blomsten ned i TVet, vi må hellere tænde for det for at
se om det har taget skade.

Elektronikreperatører har mange sjove oplevelser, specielt hvis de har
direkte kundekontakt ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: hvordan finder man fejl
Hej Uffe

Som så rent optisk kan se hvor det er galt :)

Mvh Max

Re: hvordan finder man fejl

YEP!

Amerikanerfejlfinding af bedste slags

" Sit down and wait for maximum smoke "

Bortset fra det, gjode vi det, i gamle dage, hvor man sad med et print
med måske 200 TTL kredse, og skulle finde den kortsluttede kreds, at
vi tog en saftig 20Amp strømforsyning ........   resten er nemt gættet

 ;)

--
snipped-for-privacy@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på
Re: hvordan finder man fejl

Ak.
Den nemmeste fejlfinding er 'Åbent-hus metoden'.
Led efter den/de komponenter der holder åbent hus.
Er der ikke nogen, så prøv med en større sikring.

--
mvh Uffe

Re: hvordan finder man fejl

.

Også kaldet fejlfinding efter indianermetoden, man går efter røgsignalerne.

Mvh. Uffe Ravn

Re: hvordan finder man fejl

NEJ Forkert...OMer :)

Gammel betegnelse => Ny betegnelse

Elektronikmekaniker => Elektronikfagtekniker
Elektroniktekniker =>IT & Elektronikteknolog

Elektronikteknikeren og IT & Elektronikteknologen har en VIDEREGÅENDE
uddannelse hvorimod elektronikmekanikeren / Elektronikfagteknikeren har en
FAGLIG uddannelse.
At flere elektronikteknikere (mig selv inklusive) så BÅDE har en faglig og
en videregående uddannelse er så en anden sag.

Re: hvordan finder man fejl

Kortere videregående er det nu.

Vh. KJ

Re: hvordan finder man fejl

Men det er nu engang betydelig nemmere at være læge - han skal kun
kende to modeller, de kan selv sige hvor det gør ondt...

Re: hvordan finder man fejl

Så tænk på det som en dyrlæge der skal diagnostisere en skildpadde :)

Mvh Max

Re: hvordan finder man fejl

Er det ikke lige som med østers

En tur i kogende vand, hvis den ikke lukker op inden 2 minutter, er
den dårlig ;)

--
snipped-for-privacy@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på
Re: hvordan finder man fejl

patienten

Sandt nok. Men jeg tror dog endnu ikke at der findes mange gængse apparater
i omløb, som har en kompleksitet svarende til den menneskelige krop. Og
sammen med den uigennemskuelige software der er programmeret i hjerneskallen
på mennesket, så kan det give doktoren seriøse problemer med at stille
korrekt diagnose...

Når elektronikken går i stykker burde det også være op til menneskeejeren,
at fortælle mekanikeren hvor det gør ondt i elektronikken. Men i mit firma's
serviceafdelingen er den mest almindelige fejldiagnose fra brugeren: "Virker
ikke" eller "Defekt". Og så er det jo ingen problem at finde og udbedre
fejlen...

Kåre

Re: hvordan finder man fejl
Hej Kåre

Hvordan havde du forestillet dig det skulle være anderledes, hvis
mit tv f.eks. en morgen ikke vil starte, ja så kan jeg da trods min
virden kun konstatere at "det ikke virker". Ingen kan da fortælle
mere. Gennem årene har jeg arbejdet sammen med mange
forskellige radio/tv - og elektronik- mekanikere og det er min
klare fornemmelse at de er rigtig gode til at fejlfinde ud fra
erfaringsmæssige ting om produkterne. Desværre er den måde
at fejlfinde på ikke noget man kan bruge til noget når man skal
fejlfinde i produkter der lige er producerede. Der er en verden
til forskel på at fejlfinde i et produkt der har virket og er blevet
defekt og så fejlfinde i noget der aldrig har virket eller virker
forkert.

Angående brugerens fejldiagnose kan jeg da fortælle en lidt
sjov historie. Vi laver noget udstyr hvor der indgår både halogen
lamper og monitore i, og en aldre dame (kunden) henvender
sig til service og siger at hendes udstyr er gået i stykker, den
store lampe er sprunget, er mledingen. Serviceteknikeren køre
så ud for at skifte halogenlampen, men den fejler intet, det kunden
mener med "den store lampe" er billedrøret :)

mVH mAX

Re: hvordan finder man fejl

Jo, men allerede der har du jo også hjulpet en del, ved at fortælle om det
HAR virket, eller om det er helt defekt.
Det kunder som regel glemmer, er at fortælle hvad de gjorde, da det
pludselig ikke virkede mere.
Det hjælper altid at vide om det var mens TV var tændt, eller lige da man
tændte på kontakten.

Og fortæller en kunde at den vitterlig ikke virker (Ingen lyd billede eller
noget som helst på et TV f.eks.), så er det jo også en hjælp. Så starter man
nok fra netstikket, og arbejder sig ind til strømforsyningen.
Det ville nok ikke være første manøvre, hvis der f.eks. er en hvid
horisontal stribe, men OK lyd...

Min svigermor siger også altid bare, "Den virker ikke mere". Sidst hun
gjorde det, betød det nærmere: "Det nye fjernsyn fungerer perfekt. Men der
er ikke lyd på når jeg afspiller DVD. Men der er fint billede". Det
konstaterede jeg da jeg så inspicerede banditten. Det viste sig at SCART
stikket lige skulle møfles helt ind i stikket igen...

mvh
Kåre

Re: hvordan finder man fejl

Nå, så kan jeg ikke nære mig med denne:

Et stykkr tid tilbage - tja, en gang i 50'erne - fra en ældre, lille sød
dame havde vi en dampradio til reparation. Hun ringer og spørger om, havder
var i vejen. Ja, desværre er et af rørerne gået. Åh, ikke andet, jeg troede
det var en af lamperne - de er jo dyre.

Men selvfølgelig, ved nærmere eftertanke, hun var jo ung dengang reklamer
for radioer hed : en 3-lampes modtager etc.
Karsten H. Jensen