Hvordan finder jeg en kortslutning i min campingsvogns 220v system

Vi har en campingvogn med ca. 40 volt strøm i alu-stellet.
Når man berører stellet, så føles overgangen, som en
lille snert.
Når jeg afbryder 220v forsyningen, så er alt i orden.
Gode ideer eftersøges til hvordan jeg finder overgangen?

--
Hilsen John

Re: Hvordan finder jeg en kortslutning i min campingsvogns 220v system

din vandvarmer ?  afbryd strømmen til den

Hans

Re: Hvordan finder jeg en kortslutning i min campingsvogns 220v system

Aaerh, det er jo ikke en kortslutning, vel???

Hvis det var en kortslutning var det meget nemmere, forbind en gammeldags
svejsetransformator, og smid det ud der begynder at ryge... *SS

Du har Afledning til stel... - Sandsynligvis i vandvarmer eller lader til
batteri...

Lars / Viborg

Re: Hvordan finder jeg en kortslutning i min campingsvogns 220v system

Spænding vel ?

Hvad 230 volts udstyr har du i vognen ?

Re: Hvordan finder jeg en kortslutning i min campingsvogns 220v system

Lader, udendørslys, flere stikkontakter, vandvarmer, gulvvarme
El varmer, sikringskasse som også omformer 230v til 12v såfremt
12v batterierne står af (hvad de IKKE er).

Pt er der kun tændt for laderen. Den vil jeg prøve at afbryde senere
i dag.

--
Hilsen John

Re: Hvordan finder jeg en kortslutning i min campingsvogns 220v system

Har du et sirkingspanel ?

Start med at slå alt fra, kobl 1 ting til ad gangen og se, hvornår der
kommer spænding på chassis....

Re: Hvordan finder jeg en kortslutning i min campingsvogns 220v system

Er jordforbindelsen i orden? Det kan den da ikke være, hvis der er spænding
på stel...

-Søren

Re: Hvordan finder jeg en kortslutning i min campingsvogns 220v system
spænding
Jordforbindelsen var ikke i orden. Min udendørskontakt på
huset havde defekt/ingen jordforbindelse.

Tak for hjælpen

Jeg har ofte camperet på pladser i udlandet, hvor der kun
har være alm. stikkontakter uden jord.

Kan det være rigtigt at der skal/være strøm i chassiet selvom
jordforbindelsen mangler?

--
Hilsen John

Re: Hvordan finder jeg en kortslutning i min campingsvogns 220v system

Nej, ikke med mindre at du har et stykke udstyr der har netfiltrering
til jord (eksempelsvis sim o en PC strømforsyning.

Re: Hvordan finder jeg en kortslutning i min campingsvogns 220v system
Hej Klaus

Laderen er nok en SMPS, med netfilter i indgangen.

Re: Hvordan finder jeg en kortslutning i min campingsvogns 220v system

Du kom mig i forkøbet ;-)  Et par klip med bidetangen, og problemet er
løst. Og forrige ugers måling på et apparat viste hvor værdiløst dette
filter er uanset*, såe.... ingen dårlig samvittighed. :-)

* for at filtret skal have nogen mening, så skal det sidde i netbrønden, á
de ret dyre metalindkapslede netindtag/filtre. Det gør det af
praktiske/økonomiske grunde sjældent, og så kan det være ligemeget.

Orla Pedersen
Re: Hvordan finder jeg en kortslutning i min campingsvogns 220v system

Jeg beklager, men jeg forstår ikke ord af hvad I siger. Hvad skal jeg
gøre for at komme af med dette, i mone øjne, utøj.

--
Hilsen John

Re: Hvordan finder jeg en kortslutning i min campingsvogns 220v system

Kør til en autoelektrikker eller et campingcenter