Hvordan får man en strøm endring til at trække et relæ?

Jeg har et rigtig godt spørgsmål til jer kloge hoveder...

Jeg har nogle brand detektere som jeg skal have til at trække et relæ når
der konstateres brand/Varme.

Detektorerne tilsluttes 14 Volt DC og ved normal tilstand (ingen brand)
trækker de ca. 180uA
Jeg havde så tænkt mig at parallel forbinde 5 af dem, så de samlet trækker
ca. 1mA(5x180uA)

Når der så detekteres brand stiger forbruget i den detektor der "ser" brand
til 39mA

Det vil sige en entring på ca. 37mA alt efter hvor mange detektere der
sidder parallelt.
Og forbruget kan stige´yderligere hvis flere detektere "ser" brand.

Hvordan får jeg denne entring til at trække et relæ?
Gerne med en justerings mulighed for antal detektere..

Hilsen Jan

Re: Hvordan får man en strøm endring til at trække et relæ?

Du kunne sætte en modstand i serie med og måle spændingen over den med en
differential forstærker, og en comperator efter den med justerbar threshold
spænding fra et potmeter...

Kasper

Re: Hvordan får man en strøm endring til at trække et relæ?

Jeg kan godt li' at bruge optokoblere, de er noget mindre nassede end opamps.

Så fex en 50ohm modstand i serie (2volt drop ved 40mA) og så en optokobler med
formodstand
henover der trækker et passende relæ.

Mvh
   Roberto

Re: Hvordan får man en strøm endring til at trække et relæ?

God løsning, men jeg er ikke helt så god til det så håber på lidt hjælp.
Jeg har brugt en NEC PS2021 Opto.(den skulle være identisk med en 4n25)
Jeg har sat en modstand i serie, og der ligger ca. 1,7 volt over den ved
alarm, næsten intet i normal tilstand. Fint nok. Men hvordan er det lige jeg
forbinder en opto. Har ikke leget med dem før.
Har prøvet at sætte et relæ mellem ben 5 og  +14V
Ben 4 til 0V
Opto ben 1 og 2 over 50Ohms modstanden, dog med en serie modstand på
680Ohm..
Så den side af 50 Ohms modstanden der har forbindelse til Opto Ben 1(i serie
med 680Ohm)
 til +14volt den anden side mod detektoren.

Det virker bare ikke, nogen der er gode til teori??

Hilsen Jan

Re: Hvordan får man en strøm endring til at trække et relæ?

Det er fint, du skal nok beskytte transistoren mod relæet, med en diode den
modsatte vej.

Det lyder rigtigt.

Dvs?:

(+14v)---o--[50ohm]---------------------------o--[detektor]----(stel)
          |                                    |
          o---[6k8]---o--[(ben1)-->|--(ben2)]--o

Prøv at måle spændingen over ben 4 og 5 både med og uden 'brand' for at se om
den
overhovedet reagerer. Måske skal du bare ha en ekstra transistor på som
spændingsfølger
(darlingtonkoblet).

Mvh
    Roberto

Re: Hvordan får man en strøm endring til at trække et relæ?

Både i brand og ikke brand stilling ligger der 13,2 volt mellem ben 4 og 5.
Relæet er tilsluttet sådan:
+14Vo----------Relæ-----Ben 5 Ben4-------o0V

Re: Hvordan får man en strøm endring til at trække et relæ?

Hmmm så er der ikke nok gang i lysdioden til at aktivere transistoren.
Skift formodstanden til 2k, så burde der løbe ca 1mA til lysdioden.

Mvh
   Roberto

Re: Hvordan får man en strøm endring til at trække et relæ?

Det ville nok være smartere at lave 5 indgange så hvis der opstår fejl på en
føler eller indgang kan den kobles fra uden at resten er følerne er ude af
funktion.

brand

Af hensyn til sikkerhed bør det laves omvendt så relæet falder ud ved brand
/ fejl for så vil du få en alarm ved fejl eller hvis strømmen bliver
afbrudt.

Den rigtige måde at lave det på er at have en detektor der trækker relæet
hvis strømmen er større end ca. 150uA og mindre end ca. 10mA. Det burde være
muligt at lave det med 2 opamps pr føler og en håndfuld modstande og et par
dioder og selvfølgelig nogle kondensatore til at filtrere støj væk fra

Hilsen
   Peter N Petersen
Re: Hvordan får man en strøm endring til at trække et relæ?

Nu har jeg ikke _løsningen_; men nogle tanker deromkring:

Brug bistabile Reedrelæer for at mindske strømforbruget. Kræver
et resætkredsløb (ringetryk).

Brug en meget lille ringkernetrafo til detekteringen af strømmen
(kernen mættes hvis strømmen stiger på primæren, hvorfor en
spænding fra en ensrettet oscillator via sekundæren forsvinder).

Herudover kan der indsættes logiske kredse, så enhver alarm kan
identiseres.

Blot nogle tanker herfra.

m.v.h. Emil

Re: Hvordan får man en strøm endring til at trække et relæ?
Hej Jan,

      +--------//---+--[22R]--+--------O +V
      |             |         |
      |             |         |
 _____|____         |     b |/ e
|__________|                  |
      |                 +-----+
      |                 |    _|_
      |                _|_  |  /|
      |                /_\  | / |
      |                 +-----+

En til hver detektor for sikkerhedens skyld og til den pris skulle det nok
kunne lade sig gøre ;)

--
Venlig hilsen,
Søren