Hvordan får jeg lys i denne LED?

Hej med jer

Jeg har fået anskaffet mig nogle af disse LED's - men er i tvivl om hvad der
skal laves af elektronik for at få lys i dem (som jeg har forstået det er
det ikke "bare" at sætte strøm til).

Kan nogle kort skitserer, eller linke til, hvad der skal laves for at få lys
i dem?

/Morten

Re: Hvordan får jeg lys i denne LED?
Jo, det med strømmen er sådan set det der er mest rigtig. Man sender en
passende strøm igennem dem.

Sætter man et batteri over dem, så er spændingen fast og strømmen bliver så
ret for høj, hvis batteriet ellers kan give så meget. Og så er den LED snart
død.

En LED lyser ved ca 2Volt, så et 1.5Volt element kan ikke tænde den.

2 Elementer giver 3V, som så er for meget.

Skal du drive 100mA gennem en LED ved 3 volt, så du får 2V, så skal der
mistes 1 Volt over modstanden som så skal være 10 Ohm (1 / 0.1).

Skal du drive 10mA gennem en LED ved 3 volt, så du får 2V, så skal der
mistes 1 Volt over modstanden som så skal være 100 Ohm (1 / 0.01).

Ved store stømme skal der tænkes på nogel pulsering, da lysudbyttet hæves
ved fx at styre med dobbelt strøm i halvdelen af tiden.
Flere dioder kan sættes i serie, fx 5 stk der styres med 12Volt gennem en
modstand der nu skal klare ca 2V

Christen

Re: Hvordan får jeg lys i denne LED?

Oh, jeg ser lige at jeg i min post, glemte at poste linket til de LEDs jeg
snakkede om - det er en bestemt type jeg søger viden omkring.

http://www.leds.de/p119/High_power_LEDs/LUXEON_I_III/LUXEON_LXHL-LR3C_royal-blue_340mW_3-Watt.html

 > Skal du drive 100mA gennem en LED ved 3 volt, så du får 2V, så skal der

Ok - dvs. at hvis jeg har en 2 volt strømforsyning, kan jeg sætte + / -
direkte på dioden?
og hvis jeg f.eks. sætter 3 dioder i serie, så kan jeg sætte en 6 volt
strømforsyning direkte på, uden modstande?

Re: Hvordan får jeg lys i denne LED?
http://www.leds.de/p119/High_power_LEDs/LUXEON_I_III/LUXEON_LXHL-LR3C_royal-blue_340mW_3-Watt.html
Æhmen det hele står på hjemmesiden..

5V  2.2 Ohm  min. 0.91W
7V  5.6 Ohm  min. 2.31W
9V  8.2 Ohm  min. 3.71W
12V  12 Ohm  min. 5.81W
13V  15 Ohm  min. 7.07W
24V  33 Ohm  min. 14.21W
230V  330 Ohm  min. 158.41W

Hvis du fekst vil sætte en 12 volt forsyning på skal du hen og købe en 12
Ohms modstand som du sætter i serie med lysdioden og den skal tåle 6 watt
ca.

Mvh
Allan

Re: Hvordan får jeg lys i denne LED?

Arr, tricket med at slå den over på engelsk fik pludselig siden til at give
mening ... så siger jeg tak for hjælpen!

Re: Hvordan får jeg lys i denne LED?

Jeg har lige et ekstra spøgsmål til beregneren:

http://www.leds.de/shop_content.php?coID14%&language=en

Jeg skal indsætte "Operating current" - er det hvor mange amp min
strømforsyning er på?

Re: Hvordan får jeg lys i denne LED?
Du skal indsætte :
Recom. forward current  700mA

Altså anbefalet strøm på 700mA der hvor der står: "Operating current"

Det bliver til en modstand på:

Calculated resistance:  ?  11,86
Calculated dissipation loss:  mW 5810

Altså en 12 Ohms modstand på 5,8 Watt.  Jeg ved ikke hvad den nærmeste
stadard modstand er på..

PS.: Vi snarkker om at du har en 12Volt forsyning på..

Men hvis du nu sætter to dioder i serie så skal du blot halvere modstanden
altså ca. 6 ohm men stadig ca. 6 watt

Er lidt træt i hoved nu - så det kan godt være jeg er ved at vrøvle .. Nå
men der er sikker mange der kan sætte mig på plads - godnat

Mvh
Allan

Re: Hvordan får jeg lys i denne LED?

Tak for hjælpen - kan du dog ganske kort forklare mig hvorfor det lige er
700mA? - bare så jeg også kan bruge beregneren selv til andre typer dioder

Re: Hvordan får jeg lys i denne LED?

Nej, det er lige prE6%cist denne diode der arbejder ved 700 mA

Ellers skal du bare have fat i ohms lov.

Har du husket at kF8%be kF8%leplade med til dioden?
Ellers brE6%nder den hurtigt af.

Klaus

Re: Hvordan får jeg lys i denne LED?

Denne lysdiode er designet til at bruge 700mA (0,7 ampere) ved normal drift
og det er sikkert også ved 700mA at den lysmængde den er opgivet til er
målt!
Du kan sagtens køre den ved en mindre strøm, f.eks. 100mA så giver den bare
mindre lys.
Hvis du vil køre den ved 700mA anbefaler producenten at du køler den ned,
det kan du f.eks. gøre ved at lime den fast til en metalplade, alternativ
hvis den skal sidde udenfor kan en flad sten måske gøre det.

En normal lysdiode er normalt kun designet til at køre ved 10-30mA men giver
også meget mindre lys!

Jeg har selv en warmwhite 3W af samme LED liggende, har ikke lige fået
bakset noget sammen den skal bruges i endnu, men jeg kan love for den lyser
kraftigt! :)

Brian

Re: Hvordan får jeg lys i denne LED?

Ok, super - men kan du ikke lige kort skrive formlen for hvordan du er
kommet frem til de 700mA - det er ikke lykkes mig at få ohms lov til at give
mening ...

Re: Hvordan får jeg lys i denne LED?

Det står i databladet fra producenten! Det er ikke noget jeg har regnet mig
frem til... ;-)

Brian

Re: Hvordan får jeg lys i denne LED?
De 700mA er den strøm fabrikanten angiver som den optimale (sidste linie i
data):
Color  royalblau
Luminous intensity max.  275mW-340mWlm
Viewing angle  140°
Wavelength  455nm
Chromaticity coordinate  X:0.15** Y:0.02**
Forward Voltage  typ. 3.70V (max.4.47V)
Recom. forward current  700mA

finn

Re: Hvordan får jeg lys i denne LED?

I er skuda os så skarpe :) - jeg takker for hjælpen!

Re: Hvordan får jeg lys i denne LED?

Nej, hvis du sætter 2 dioder i serie skal du bare regne som om
spændingen er en lysdiode mindre.  Eks.

Antal    |Spænding i|Spænding i|Modstand|Modstand
lysdioder|lysdioder | modstand | i ohm  |  watt
   N     |    Ud    |    Ur    |   R    |   P
---------+----------+----------+--------+--------
   0     |    0     |   12,0   |  17,1  |  8,4
   1     |    3,7   |    8,3   |  11,9  |  5,8
   2     |    7,4   |    4,6   |   6,6  |  3,2
   3     |   11,1   |    0,9   |   1,3  |  0,6

Fomler:
  Ud = N x 3.7V (for denne diode)
  Id =     0,7A (for denne diode)
  Ui = 12V      (i dette eksempel)
  Ur = Ui - Ud
  R  = Ur / Id
  P  = Ur * Id

Uanset N bruges der Ui*Id (8,4 W) energi, men der kommer
N * Ud * Id = N * 2,6W til dioderne, resten spildes i
modstanden.

Hvis man erstatter modstanden med en modificeret variant af en switch
mode power supply, som giver en reguleret strøm i stedet for en
reguleret spænding, kan man spare det meste af modstandstabet, på samme
måde som en almindelige SMPS sparer den energi som en gammeldags lineær
strømforsyning brænder af i transistoren.

Re: Hvordan får jeg lys i denne LED?

Hvad skal du bruge dem til, hvis man må være så fræk at spørge?

Re: Hvordan får jeg lys i denne LED?

Mest bare for sjov, eller måske til pynt i have-bassin eller lignende ...

Site Timeline