Hvordan f... virker det (T6963 LCD)

Hej,

Jeg har prF8%vet at fE5% et LCD til at virke hele dagen. Der sidder en
T6963C controller pE5%.
Displayet fE5%r 5v pE5% Vcc og -8v pE5% Vee, men det er helt blankt.

Jeg har forbundet displayet som pE5% denne side:
<http://en.radzio.dxp.pl/t6963/

Jeg bruger en ATmega16 pE5% et STK500 board.
ATmegaen kF8%rer pE5% 12MHz, da det var sE5%dan et krystal der lige lE5%
nE6%rmest.

Hvor bF8%r jeg fejlsF8%ge? Er der nogle tricks til at se om displayet rent
faktisk virker?

Mvh Jonas

Re: Hvordan f... virker det (T6963 LCD)

Har du sikret dig at CS fra AVR'en er lang nok ?
-jeg mener at kunne huske at T6963 ikke et voldsomt hurtig.

Bo //

Re: Hvordan f... virker det (T6963 LCD)
<snip>
Hej Bo,

Ja, det er jo så spørgsmålet. Jeg mener at have sikret mig at jeg
opfører mig pænt over for displayet, men det kan selvfølgelig være at
jeg stadig er for hurtig.

Dog undrer det mig at jeg ikke kan få et mørkt billede, som f.eks. på
HD44780.

Hele problemet ligger jo nok i at jeg ikke har det korrekte datablad til
displayet, men kun til selve controlleren :(

Mvh Jonas

Re: Hvordan f... virker det (T6963 LCD)
Jonas Jalling skrev:

<KLIP en masse>

Med et potmeter til justering af Vee skal du kunne justere konsrasten.
Det skal være muligt, at få det aktive område på displayet til at blive
mørkt, selvom at der ingen data er sendt til controlleren.

Kan du ikke det, er din Vee-spænding ikke i nærheden af hvad den burde,
og du så absolut intet på displayet.

// Per.

Re: Hvordan f... virker det (T6963 LCD)
Hej Per,

Så det vil sige at jeg bør kunne forbinde Vcc, Vee og gnd, og derved
kunne indstille Vee til jeg får et mørkt billede på displayet.
På den måde finder jeg så en passende spænding på Vee.

Mvh Jonas

Re: Hvordan f... virker det (T6963 LCD)

Ikke alle displays skal bruge negativ kontrastspænding....

Re: Hvordan f... virker det (T6963 LCD)

Nej, det kan jeg forstå. Jeg kan dog ikke finde et datablad på lige mine
displays, men der dukker forhåbentlig noget op. Ellers må jeg jo finde
nogle andre - billige synes jeg dog ikke at de er :(

Mvh Jonas

Re: Hvordan f... virker det (T6963 LCD)

SDkal det vE6%re T6963C ?
4x20 LCD med HD44780 koster ikke ret meget, jeg har mE5%ske endda et par
brugte liggende til nE6%sten ingenting (porto + kuvert).

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Hej Christian,

Tak for tilbudet. Det behøver ikke at være T6963C, men det skal være
grafisk, så man kan tegne cirkler osv, så HD44780 duer ikke, desværre.

Mvh Jonas

Re: Hvordan f... virker det (T6963 LCD)

OK :-)

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Re: Hvordan f... virker det (T6963 LCD)
Følgende er skrevet af Jonas Bo Jalling:

Hejsa blander mig lige, hvad med et display fra en nokia 3310 (ikke
farver) eller fra en nokia 6100 det er med farver. t-hansen ham dem for
under 500 kr stykket ss.

hvis du søger lidt på google vil du finde masse af informationer om dem
også sammen med en avr.

det var bare mit korte indspark.

Re: Hvordan f... virker det (T6963 LCD)

Nu vi er ved det.. :
http://www.cellshoppen.dk/shop/nokia-display-lcd-534p.html

fik 5 derfra den anden dag...

troede bare de var i farve, men det er først 3510i versionen der var det..

Kasper

Re: Hvordan f... virker det (T6963 LCD)
Følgende er skrevet af Kasper:

Hmm ville der være noget ved at jeg satte et dansk forum op, for pic
kedse?? Har længe gået med iden, og har ikke rigtigt kunne finde nogle
danske forumer??

Re: Hvordan f... virker det (T6963 LCD)

god ide Allan

mvh Erik

Re: Hvordan f... virker det (T6963 LCD)

Der er allerede et (lige her).

Re: Hvordan f... virker det (T6963 LCD)

Dem vil jeg da gerne afsætte så? :-)

PS.
Din email virker ikke, får en "Recipient address rejected: User unknown in
relay recipient table"

--
Med Venlig Hilsen
Johannes Kristensen
Re: Hvordan f... virker det (T6963 LCD)
Jonas Bo Jalling skrev:

<KLIP>

Stik mig et modelnummer eller billede, så skal jeg hjælpe dig.

Jeg har rodet en del med de her displays.

Et billede af printet kan hjælpe meget. Alle displays skal bruge en
negativ forsyning til "glasset" men nogle har Vee-generatoren indbygget.
Et billede af printet vil kunne afsløre om denne sidder onboard, og om
du bare skal sløjfe Vee-benet ud igennem et potmeter og ind på contrast
benet igen.

// Per.

Re: Hvordan f... virker det (T6963 LCD)
Hej Per,

Jeg har tre billeder her: (stor version)
http://jalling.dk/~jonas/lcd1.jpg
(http://jalling.dk/~jonas/DSCN0392.JPG )

http://jalling.dk/~jonas/lcd2.jpg
(http://jalling.dk/~jonas/DSCN0391.JPG )

http://jalling.dk/~jonas/lcd3.jpg
(http://jalling.dk/~jonas/DSCN0393.JPG )

Så vidt jeg ved er vi ovre omkring U10 når det drejer sig om
kontrastspændingen, men e rikke sikker. Har slet ikke overvejet at gå
baglæns på den måde.

Mvh Jonas

Re: Hvordan f... virker det (T6963 LCD)

Hej Jonas.

U10 er rigtig nok en kreds der booster de 5v op til kontrastspændingen.

Datablad på stumpen kan findes her:
http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/60215/EPSON/SCI7661M.html

Prøv engang at påtrykke displayet 5V. Du har stel på ben 1, og +5V på ben 2.

Mål med multimeter på de resterende ben, hvor du har en spænding på
imellem 10 og 20 volt.

Når denne spænding er fundet, skal du finde Vee-indgangsbenet.

Start med databladet på T6963c-controlleren:
http://www.skippari.net/lcd/t6963c_data.html

Da vi kender pinout på kredsen, så finder du ud af, hvilke ben i den
22-benede connector der går til den.

Ben 21/22 er LED backlight.

Til sidst har du et eller to ben tilbage - jeg vil skyde på at
Vee-indgangs benet fører over til den quad opamp der sidder (U6). Denne
opamp har formodentlig til opgave, at dele Vee-spændingen ud i 3-4
forskellige spændinger som driverne kræver.

Smid et 100k potmeter imellem Vee-ud og stel, og midterbenet ind på
Vee-indgangs benet der fører til denne opamp.

// Per.

Re: Hvordan f... virker det (T6963 LCD)

Hej Per, og alle Jer andre!

Puha jeg er flov! Jeg var sikker pE5% at jeg skulle forsyne displayet
med en
negativ spE6%nding pE5% Vee. Da jeg lE6%ste dit indlE6%g gik det netop op f=
or
mig at
den jo bliver genereret pE5% printet, hvorfor jeg blot har behov for at
indsE6%tte et potmeter og finde det rigtige ben hvor jeg smider
spE6%ndingen ind
igen - i dette tilfE6%lde ben 20.

Efter lidt pillen i AVR Studio, har jeg nu billede pE5% displayet!
Jeg siger 1000 tak for hjE6%lpen.

Med venlig hilsen
Jonas

Site Timeline