Hvordan detekteres jern og ikke aluminium?

Hej gruppe

Er der nogen der kan give et bud på, hvordan man fikser noget der kan
detektere jern men ikke aluminium (eller omvendt)?

Jeg er med på at induktive aftastere har en nominel tasteafstand, som
halveres ved aluminium i forhold til stål 37. Men det er jeg ret sikker på
ikke er helt præcist nok til det jeg gerne vil.
Jeg tænker man måske kan måle en induceret strøm i en spole, når en
jern-dims passerer, som jeg tænker må være stører end hvis det er en
aluminiumsdims. Dog har jeg ingen spoler i skufferne og jeg har ikke hørt om
nogle elektronik-stump-butikker med søndagsåbent... ak og ve.

Er der nogen der har erfaring med noget lignende?

--
Thomas [4990]

Re: Hvordan detekteres jern og ikke aluminium?

Når jern nærmer sig en spole stiger induktionen lidt fordi jern er
magnetiserbart, men når alu nærmer sig falder den lidt pga. hvirvelstrømmen
i alu'en.

Det med jernet kan dog snyde afhængig af jernets facon fordi der også går
hvirvelstrøm i jern. Hvis man f.eks tager en ring af jern og placerer foran
spolen, bliver der mere hvirvelstrømseffekt end der bliver forøgelse af
selvinduktionen, og man vil 'tro' det er alu.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Hvordan detekteres jern og ikke aluminium?
om

Nu skriver du jo ikke noget om hvad det skal bruges til og hvilke afstande
det skal virke på,,,
Den simple metode:
Lav en afstemt kreds der påvirkes af metallet og mål på faseændringen mellem
strøm og spænding samt belastningen,, belastningen fortæller noget om der er
en påvirkning og fasen fortæller noget om metallet er magnetisk eller ikke
magnetisk.. denne metode burde virke på korte afstande og ved frekvenser
mellem 50 og 150 KHz

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Det må være et forsøg værd - så er der lidt at lave i næste uge også :-)

Tak for svaret.

--
Thomas [4990]

Re: Hvordan detekteres jern og ikke aluminium?

Så var en kraftig magnet/elektromagnet måske en mulighed ?

mvh
JBH

Re: Hvordan detekteres jern og ikke aluminium?
Planen var at det skulle ske automatisk fra et bånd. Elektromagnet der
skiftevis magnetiseres og demagnetiseres hvis den "fanger" en dåse kan blive
en mulighed hvis ikke jeg kan hitte ud af noget andet.

--
Thomas [4990]

Re: Hvordan detekteres jern og ikke aluminium?

Prøv at fortæl, hvad det drejer sig om, lidt nærmere.

Kraftig elektromagnet der er on hele tiden, samt en fotocelle der ser på
tværs af båndet. Er fotocellen afbrudt for længe, er der noget der
"hænger" på magneten. Magnet afbrydes og dåse sorteres fra.

Alternativet er en kraftig permanentmagnet og en arm der "skubber" væk,
i tilfælde af at der bliver noget hængende.

Re: Hvordan detekteres jern og ikke aluminium?

Det giver vel snart sig selv ;-) Hint: ' fanger en dåse'

Sodavandsdåser er lavet af jern, mens øldåser er af det lidt dyrere
aluminium.

--
Benny

Re: Hvordan detekteres jern og ikke aluminium?

Og nolge af stål - og de er ikke til at fange....

Re: Hvordan detekteres jern og ikke aluminium?
Hej Benny

Ikke de sodavandsdåser jeg har i huset, de er af aluminium uden
undtagelse, jeg kan forøvrig ikke huske hvornår jeg har set jern-
dåser til andet end konserves.

Re: Hvordan detekteres jern og ikke aluminium?

Nææ... helt så sort-hvidt er det ikke. Så ville det være lettere bare at
læse stregkoden og sammenholde med en database.
Jeg tror nok at alle Coca-Cola dåser er af jern. Men en del andre er af
aluminium.

Om der faktisk også findes nogen af stål ved jeg ikke - det har jeg ikke set
noget til.

--
Thomas [4990]

Re: Hvordan detekteres jern og ikke aluminium?

De Pepsi Light jeg har set er mE6%rket FE, mens de alm. Pepsi vi har
derhjemme er mE6%rket AL.
begge er fra Tyskland.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Tror hellere jeg vil taste på undersiden af magneten, så jeg ved det er jern
straks strålen brydes.

Ikke just på lager - det må blive noget med strøm til!

Tak for svarene.

--
Thomas [4990]

Re: Hvordan detekteres jern og ikke aluminium?

Netop sE5%dan et projekt har jeg en gang vE6%ret censor pE5%. Det kan lade
sig gF8%re med hvirvelstrF8%msmE5%ling. En fritsvingende oscillator, med en
spole pE5% skE5%lformet ferritkerne, hvor kernen berF8%rer dE5%sen.
ForudsE6%tningen for at det virker er at materialet altid har same
tykkelse, og form, men det skulle det jo sE5% stort set have ved dE5%ser.

Hilsen Kim

Re: Hvordan detekteres jern og ikke aluminium?

Interessant. Det er et forsøg værd.

Tak for alle svar!

--
Thomas [4990]