Hvordan: Dæmpe lydniveau i højttalere via relæ+modstand

Hejsa!

Jeg skal have lavet en løsning som dæmper lyden i stereoanlægets
højttalerne, når der tales i telefon. Selve konstruktionen der registrerer
om telefonlinien er i brug eller ej har jeg i form af en gammel boks med et
indbygget relæ. Det er et "almindeligt" stereoanlæg med nogle højttalere på
30-50 W og så vidt jeg husker 8 ohm. Der spilles ikke højt, men alligevel
sådan at det generer en telefonsamtale.

Min plan er at sætte en modstand i serie med hver af de to højttalere, og så
lade relæet "kortslutte" modstanden når telefonen er ledig, og dermed
indkoble modstanden når telefonen er i brug.

1) Hvor store modstande skal jeg prøve at sætte på (jeg har ingen ting
liggende, og skal have skaffet det. Ellers havde jeg bare prøvet mig lidt
frem...) Hvilken effekt vil I anbefale?

2) Er der en mere simpel måde at lave det på - altså uden min gamle klodsede
relæ-boks.

-Fly

Re: Hvordan: Dæmpe lydniveau i højttalere via relæ+modstand
Du har vel ikke en 'pre-out' / 'main-in' 'lus' på bagsiden af din forstærker
hvor du kunne lave et simpelt dæmperled der aktiveres når du snakker i
telefon?

Ellers vil jeg foreslå at du sætter en seriemodstand på 47 Ohm(~16 dB
dæmpning) eller 100 Ohm (~23 dB dæmpning), 5 W eller 7W typer skulle vist
være nok, i serie med dine højtalere og så monterer relæet så det
kortslutter modstandene i dets hvilestilling (når du ikke snakker i
telefon).
Grunden til at jeg foreslår at det gøres på denne måde er at du så ikke på
noget tidspunkt 'afbryder' udgangen på din forstærker.

/Niels

Re: Hvordan: Dæmpe lydniveau i højttalere via relæ+modstand
Hejsa!

Jeg tror jeg prøver Niels' forslag med modstandene, da der så DÆMPES for
musikken og ikke AFBRYDES. Dæmpet musik gør ikke noget, og så ved jeg også
at der kommer musik igen selv efter en lang samtale. Så undgår jeg den der
oplevelse med "Hey hvorfor tændte radioen pludselig"  :-)

Men tak for tippene!

-Fly

Re: Hvordan: Dæmpe lydniveau i højttalere via relæ+m odstand

Den mest korrekte  og letteste måde vil være at koble et lille relæ ind, der
når det trækker ved en telefonopringning, kortslutter midterarmen på
volumenkontrollen til stel. Det forudsætter dog en mindre indgreb i spillen
men er langt at foretrække.
Karsten H. Jensen

Re: Hvordan: Dæmpe lydniveau i højttalere via relæ+modstand
Hej Karsten

der
spillen

Man kunne vel også bruge tape out hvis der er sådan en og slippe for
indgreb.

Mvh Max

Re: Hvordan: Dæmpe lydniveau i højttalere via relæ+modstand
Mest korrekte ? Det kommer da an pE5% anlE6%get. Jeg har en Mute, som jeg
ville kunne bruge. 1000 gange lettere :-) og faktisk mere korrekt end
et indgreb.

Re: Hvordan: Dæmpe lydniveau i højttalere via relæ+modstand

Hvordan hægter man den sammen med et telefon der ringer ?

Mvh Max

Re: Hvordan: Dæmpe lydniveau i højttalere via relæ+m odstand

Med det relæ, der indledningsvis var tale om. Ved at bruge tape out skal du
jo også bruge tape in, og så skal spillen altid stå i den position uanset
programmateriale. Selvfølgelig OK til en temporær løsning.

Rudolph Schmidt havde i øvrigt en gang en omskifterkasse med omskiftning
mellem flere sæt højttalere og med indbygget impedanskorrektion. Skal det
endelig laves på højttalerside, kan sådan en måske anvendes.
Karsten H. Jensen

Re: Hvordan: Dæmpe lydniveau i højttalere via relæ+modstand
SE5%hut jeg vidsker skal den have en spE6%nding pE5% 5V. Hvordan den sE5%
funger inde i boxen har jeg aldrig kigget pE5%.

Site Timeline