Hvordan aflæses batterikapacitet?

Jeg har tre 12V marine batterier på hver 75Ah.

Der er en blæser på der (ifølge labelen på den) snupper 80W.

Der er også en PWM på og jeg _tror_ at den selv på fuld kraft nu kører
langsommere end uden den på.

Min plan er at måle effektforbruget i morgen og se hvad det siger.

Når jeg så har det, hvordan beregner jeg så hvor lang tid det tager at
genoplade batterierne med bilens generator (kender ikke dens styrke)?

Og hvordan måler jeg hvor meget kapacitet der rent faktisk er tilbage på
dem?

De starter typisk på 13v og senere er der måske 12,74v.

Re: Hvordan aflæses batterikapacitet?
Hej Morten P,

Batteri/lade/op/afladespørgsmål er vist det mest tilbagevendende emne i
denne gruppe. Det kan anbefales at se lidt tilbage i lignende tråde for
svar.

Jeg har skrevet lidt i din tekst nedenstående.

Og så har du en energi på 3 gange 12 volt gange 75 amperetimer = 2700
watt-timer (Wh) til rådighed.

Javel ja...

Javel ja...

Hvordan vil du måle effektforbruget? Og hvad blev resultatet?

Det kan du ikke beregne ud fra de givne oplysninger. Du skal kende
ladestrømmen. (Det, du kalder styrken).

Det kan du ikke, hvis det er et lukket, forseglet blybatteri. Jo, for
resten: Du kan aflade batteriet, måle tiden og strømmen og derved beregne,
hvad der _var_ af kapacitet tilbage...

Javel ja...

og en formaning til sidst: Hvis du aflader et blybatteri helt, holder det
ikke til ret mange op/afladecykler, sandsynligvis under 100. For nærmere
oplysninger, så led i denne gruppes tråde efter Glenn Møller-Holst, der for
en tid siden havde funder nogle fornuftige henvisninger.

Hilsen Sven

Re: Hvordan aflæses batterikapacitet?

Hvis du kender batteriet kan du normalt afgøre det ud fra spændingen og
en kurve/tabel over forholdet mellem spænding og ladetilstand for netop
denne model batteri.  Blybatterier har i øvrigt simplere kurver på dette
punkt end mere moderne batterityper.  Kurven skal dog korrigeres for
"slitage" og "ældning" på batteriet, men en simple aflæsning af
spændingen giver et godt fingerpeg om den omtrentlige tilstand.

Site Timeline