Hvordan ændres omdrejningsretning på denne 230 vol ts motor?

Jeg er ikke elektriker og spF8%rger derfor dette forum om hjE6%lp til
E6%ndring af omdrejningsretningen pE5% min QXL indkF8%bte elmotor 0,24KW 23=
0
volt med gear (Er helt ny, pris 310,-)

Min plan er at bruge den til at E5%bne en lidt tung CRAWFORT garageport,
sE5% den skal naturligvis kunne tilsluttes sE5% den kan kF8%re begge veje,
og det stE5%r der ogsE5% den kan pE5% tegningen som kan ses pE5% dette link=
:

http://i182.photobucket.com/albums/x120/hundefar/Tegningovermotor.jpg

Jeg har tilsluttet 220 volt som vist pE5% fF8%lgende billede og den kF8%rer
perfekt til formE5%let, dog kun den ene vej:

http://i182.photobucket.com/albums/x120/hundefar/Motor1.jpg

Og et forstF8%rret billede hvor man let kan se min tilslutning:

http://i182.photobucket.com/albums/x120/hundefar/motor2.jpg

Der stE5%r jo pE5% tegningen "To revece run invert A-C", og imellem
symbolerne A og C pE5% tegningen er der vist en "spole".

Jeg var jo sE5% naiv at jeg troede at jeg blot kunne vende stikket i
stikkontakten, men det giver altsE5% ikke en modsat omlF8%bsretning.

Kan du give mig et fif, sE5% jeg kan komme videre med mine tanker og
indkF8%b af remskiver (tror 1-1 er perfekt) og mine efterfF8%lgende
eksperimenter med motoren.

Skulle du ligge inde med 2 ens remskiver med flange der kan udbores
til D8%25 og F8%35 er jeg muligvis kF8%ber. Grunden til jeg foretrE6%kker
remskiver frem for kE6%detrE6%k er for at have et "svagt" led hvis der
uheldigvis er noget under porten.

Kort tilbagemelding imF8%deses og jeg giver svar til alle.

KH - Henrik - Herning

PS: Min plan er altsE5% at fE5% en fjernbetjent styring pE5% motoren, men
her kender jeg en ung mand som er pE5% efterskole som kan hjE6%lpe
mig.....:-)

Re: Hvordan ændres omdrejningsretning på denne 230 volts motor?

Jeg er ikke elektriker og spørger derfor dette forum om hjælp til
ændring af omdrejningsretningen på min QXL indkøbte elmotor 0,24KW 230
volt med gear (Er helt ny, pris 310,-)

Min plan er at bruge den til at åbne en lidt tung CRAWFORT garageport,
så den skal naturligvis kunne tilsluttes så den kan køre begge veje,
og det står der også den kan på tegningen som kan ses på dette link:

http://i182.photobucket.com/albums/x120/hundefar/Tegningovermotor.jpg

Jeg har tilsluttet 220 volt som vist på følgende billede og den kører
perfekt til formålet, dog kun den ene vej:

http://i182.photobucket.com/albums/x120/hundefar/Motor1.jpg

Og et forstørret billede hvor man let kan se min tilslutning:

http://i182.photobucket.com/albums/x120/hundefar/motor2.jpg

Der står jo på tegningen "To revece run invert A-C", og imellem
symbolerne A og C på tegningen er der vist en "spole".

--

Det er ledningerne mrk A og C der skal byttes i klemmerne. Det er viklingen
i motoren.

KE6%re SF8%ren,

Tusind tak for din hjE6%lp, det lettede min undren og det er da til at
finde ud af.  Bliv ikke overrasket hvis jeg vender tilbage med flere
underlige spF8%rgsmE5%l.  Hold dig munter!!!!

kh

Henrik - Herning

Re: Hvordan ændres omdrejningsretning på denne 230 volts motor?

Sæt en trykfølsom gummikant under porten i stedet og kobl den til et
bryderelæ til motoren.

Jesper Poulsen

Re: Hvordan ændres omdrejningsretning på denne 230 vol ts motor?
Hej Jesper

Den skal returnere hvis den bliver aktiveret, alt andet
er ansvarstløst at lave.

Re: Hvordan ændres omdrejningsretning på denne 230 volts motor?

Returnere?

Selvhold på motordrevet og bryderelæ'et i serie med selvholdet.

Jesper Poulsen

Re: Hvordan ændres omdrejningsretning på denne 230 vol ts motor?
Hej Jesper

Nej, en port der på vej ned møder en hindring må IKKE stoppe,
den skal vende og køre op. Alt andet kan være direkte livsfarligt.

Re: Hvordan ændres omdrejningsretning på denne 230 volts motor?

Det kan der ikke være tvivl om.

Ivar Magnusson

Re: Hvordan ændres omdrejningsretning på denne 230 volts motor?

Jeg har ikke turdet undersøge om sideruderne i min bil også gør sådan ?
-Der er tilfælde, hvor jeg ikke ønsker at bruge hovedet :-)

Bo //

Re: Hvordan ændres omdrejningsretning på denne 230 volts motor?

Der er nogle, hvor den ikke gør. Der er dog også stor forskel
på de to situationer. Sidder man i klemme under en garageport,
er det ikke sikkert, at man kan nå knappen.

I nogle lande er det ikke nok at porten åbner ved modstand, der
skal også være fotocelle.

Ivar Magnusson

Re: Hvordan ændres omdrejningsretning på denne 230 vol ts motor?

Hjemmebygget og til ejerens private brug, er der vist ikke mange krav til
udførelsen f.s.a. sikkerhed. (så længe krav til stærksrømsreglementet er
overholdt)
Men vi er ikke uenige om, at returnering er et must.
Et sjovt projekt, men det kan ikke betale sig.  En portåbner kan købes i
Bauhaus for kr. 7-800,- og den jeg har haft siddende i snart 5 år virker
upåklageligt. Og så ER returnering ved møde med genstand indbygget, og man
får fjernbetjeninger og det hele med.

Kim

Re: Hvordan ændres omdrejningsretning på denne 230 volts motor?
bes i

Hej Kim,

Jeg har haft min CRAWFORT port i 8 E5%r, og nu har den F8%delagt fF8%rst de=
store BOSCH porthejs og et billigt Einhell porthejs fra Harald Nyborg.
Porten glider perfekt, men jeg syntes bare ikke jeg kan bE6%re at kF8%be
noget billigt igen med en viskermotor der skal lyde som en pint kat
hver gang porten skal op og i.

Jeg vil naturligvis montere porten med en stop-switch, men jeg har pt.
aldrig haft en fod under ved lukning, sE5% hysteriet mht. sikring og
returkF8%rsel er mE5%ske lidt overdrevet. Jeg forestiller mig at montere
en dF8%dmandsknap i bunden af porten midt pE5%, sE5% man automatisk kan/vil
baske til den hvis det skulle nE6%rme sig en katastrofe.

Men tak for jeres mange gode svar og indput.

kh

Henrik - Herning

Re: Hvordan ændres omdrejningsretning på denne 230volts motor?

Det lyder om om porten ike er i balance rent vægtmæssigt.

Skal den være på både udvendig og indvendig side?

Re: Hvordan ændres omdrejningsretning på denne 230 vol ts motor?
Hej hundefar

Når du eller et tilfældigt barn ligger på ryggen på jorden med porten
på halsen, ja så hjælper den dødmandsknap sgu ikke noget. Det er
så let at undgå den slags tåbelige dødsfælder, så gør det dog.

Re: Hvordan ændres omdr ejningsretning på d enne 230 volts moto r?
On Tue, 3 Mar 2009 16:58:19 +0100, "Max"

Der er altid let at være hellig, det er som oftest en gratis omgang.
Og hvem kan være imod sikkerhed ?

Man kunne måske opfordre til at der blev kigget på om det evt. er et
lovkrav at automatiske porte skal have en sikkerhedsordning monteret ?
Og på om dette også gælder private ?
Arbejdstilsynet var nok et fornuftigt sted at spørge.

/Hans

Re: Hvordan ændres omdrejningsretning på denne 230 volts motor?

-det handler om fornuft, og ikke religion. Det er to forskellige ting :-)

Det gælder alle. Ejeren/producenten har et objektivt ansvar for skader,
der sker på andre.

Helt sikkert, men de henholder sig til maskindirektivet. Så kan vi
bagefter spørge om forsikringen vil have noget som helst at gøre med en
skade, der skyldes at apparatet ikke er/kan CE mærkes