Hvordan adskille VDO instrument ?

Hej.  jeg har fået en "lille" opgave af sønnen som har en lystbåd hvori der
sidder et VDO instrument (omdrejningstæller p/n 828600 - 24V), i forbindelse
med en Volvo marine dieselmotor.

Instrumentet strejker (en gang imellem) og sætter sig fast ved en visning
(og bliver stående) selvom motorens omdrejninger ændres.

Vil gerne adskille det for at rense og se efter dårlige lodninger.  Det er
her problemet kommer.  "Indmaden" skal ud foran, men jeg kan ikke afmontere
glasset med tilhørende messingring (går ud fra at glasset er cementeret til
messingringen).  Jeg har prøvet at lirke ringen - har haft et spændbånd
omkring huset et par milimeter fra ringen så jeg med en skruetrækker kunne
lirke med lidt større kraft (passer på at glasset ikke springer).  Jeg har
prøvet at skrue ringen af (hvis der er gevind), men nej.  Har forsøgt med
ganske lidt rustningsolie, stadig ikke.

Kan se en smal sprække hele vejen rundt mellem ring og huset, som jeg har
renset op.

Er der nogen som kan fortælle mig hvordan ringen med glasset afmonteres ???
Hvad er systemet ?

Jeg lægger fotos her:

-
http://peecee.dk/upload/view/318730

- http://peecee.dk/upload/view/318731

- http://peecee.dk/upload/view/318732

Venlig hilsen, Frank.

Re: Hvordan adskille VDO instrument ?

Jeg vil næsten vædde 10 solstegte rødspætter med smør på halen, at de 3
skruer i bunden (ikke de lange gevindstag) skal skrues ud, så tror jeg,
at resten falder forud til din fordel.:-)

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Re: Hvordan adskille VDO instrument ?

">

Hej Karsten.  Du kan godt begynde at spare sammen til rødspætterne.  Med de
3 skruer (der er 4) løsnes "indmaden", men den kan jo ikke tages ud af
"konservesdåsen" - desværre.  v.h. Frank

Re: Hvordan adskille VDO instrument ?

Ja, jeg tænkte nok, der sad 4 skruer, men det fremgik ikke lige af
billederne.

En anden idé: Kan du ikke fryse selve instrumenthuset (bessel) for på
den måde at skrumpe det af? Ringen ser ud til at udgøre en stor masse,
så det vil vare lidt, inden den også bliver kold.

Du skal nok bruge freon. Blikkenslagere har til at fryse den vandprop,
så de kan f.eks. skifte en hane uden at lukke for hovedhanen.

Autoværksteder har det for at kunne efterfylde klimaanlæg i biler.

Nogle af de gamle radioværksteder kan muligvis også have det på
aerosoldåser. En enkelt radioamatør har det nok også - måske flere en 1
dåse.:-)

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Re: Hvordan adskille VDO instrument ?

Det turde jeg ikke at prøve.
Tror glasset springer meget hurtigt, glas kan ofte tåle opvarmning, men
det går galt når det skal afkøles.

--
Uffe Bærentsen

Re: Hvordan adskille VDO instrument ?

Ringen er i sædvanlig autoinstrumentstil "krympet" på bagsiden. Der sidder
en kant, der vender ud langs periferien af huset. Herom er ringen foldet
ind bag.

Det koster en ring, og ofte også glasset, at komme ind i huset.

Orla Pedersen
Re: Hvordan adskille VDO instrument ?

Hej Orla og tak for svaret.  Ja, det var netop det jeg var bange for.  Så er
det vel umuligt at tage fra hinanden og bagefter kunne samle det igen. Kan
ikke rigtig se hvordan jeg kan konstruere en aftrækker som trækker ring/glas
af uden at det går istykker.

Har tænkt, som en alternativ løsning, at skære huset op ved forsigtig at
save rundt og på den måde dele/åbne huset. Så kan indmaden tages bagud, hvis
ikke skalaen har en større diameter end husets indvendige.  Da det er
messing kan det måske loddes sammen efterfølgende - kønt bliver det nok
ikke.

v.h. Frank

Re: Hvordan adskille VDO instrument ?
Hejsa,

To muligheder:

1.
Åbne halvdelen af rammen men en _lille_ skruetrækker, for derefter at trække
rammen af. Det er beskrevet mange steder derude?

2.
Skære rammen over i et lodret snit med en dremel på det sted hvor det er
mindst synligt. Lodde rammen sammen når uret skal samles igen?

3.
Nåehh ja, går glasset i stykker kan det erstattes af plexiglas (som du selv
kan skære til)?

/Claus

Site Timeline