Hvordan???

Jeg har fået en gammel lys bro, som jeg gerne vil have til at fungere,
normalt sidder den jo på taget af en bil.....Men da jeg ikke har en bil oppe
i min lejlighed, så har jeg et problem...

der er 4 stk. 12V/50w lamper og en motor der for lamperne til at dreje rundt
på 12V/5W.

Jeg har IKKE forstand på elektronik, så jeg vil spørge jer om i ved om man
kan købe en omformer så jeg kan sætte den i min stikkontakt, og så virker
den.

jeg har prøvet at sætte en batterie oplader på 12V/10A men der kommer kun
lidt lys i lamperne....

Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe mig.

På forhånd tak.

Michael Jessen

Re: Hvordan???

Det letteste er nok at købe en billig akkumulator.

Re: Hvordan???

Vel en gele akku eller lukket så man ikke blvier skør af dampene

Kasper

Re: Hvordan???

Husker jeg helt galt hvis jeg siger brint og kun når den overoplades?

Men en altan eller et åbent vindue vil nok stadig være fornuftigt.

Re: Hvordan???

Der er faktisk også syredampe at ta' hensyn til hvis man bruger en
almindelig akku. Tapet, gulvtæppe samt alt hvad der står i nærheden af sådan
en fætter vil blive mørt ret hurtigt hvis man vælger en bil-akku. Jeg ville
kraftigt tilråde en gel-akku.

mvh
Ebbe

Re: Hvordan???

Jeg har ikke prøvet eller set det, hvad du åbenbart har, siden du ved det.
Jeg er så forbavset over at metallet rundt om en akkumulator i en bil,
ikke bliver ætset væk. Men det gør det måske også på ældre biler?

Under alle omstændigheder har en gel-akku også en anden fordel: du
kommer ikke så let til at spilde syre på gulvet.

Re: Hvordan???

Efter 35 år blandt biler har jeg set en del tæring omkring batterikassen
(også på forholdsvis nye biler). Retfærdigvis skal siges, at problemet
accellererer voldsomt ved overladning. Man bruger f.eks heller ikke blyakku
i campingvogn eller båd uden at ha' ventilation til det fri, og selvf.
batteriet stående i plastkasse med låg ;o)

mvh
Ebbe

Re: Hvordan???

Øhh-nå. Hvad med VW's LT 31 kassevogn ? Der står akkumulatoren lige bag
førersædet, uden indpakning. Eller Skoda hækmotormodel, bag bagsædet med en
meget lidt tæt plastkasse over. Og jeg kan da fortælle at i begge biler
overlevede interiøret så rigeligt mekanikkens levetid...  :-) Jeg har en
gang bemærket akkumulatoren i kassevognen, og det var ganske rigtigt et
defekt laderelæ, men derudover er det hysteri at snakke om dampe.

mvh
Orla

Re: Hvordan???

en

Nu skal det jo helst ikke udarte sig til en diskussion om biler, men prøv at
kigge ned i vandkassen på f.eks en Polo, eller under batterikassen på en
Golf. ( Blot to eksempler, har set flere end jeg bryder mig om)...
Indrømmet, det er sjældent folk kommer derned og kigger, men i polo'ens
tilfælde er det med garanti årsag til våde fødder på passageren ;o)
Og så ved jeg ikke rigtigt om man kan være for hysterisk med
svovlsyredampe.... Jeg er ihvertfald en kylling hvad det angår.

mvh
Ebbe
(dermed er jeg hoppet af, det var blot en advarsel til Michael om at tænke
sig om med bly/syre akkuer)

Re: Hvordan???

Kylling eller ej, du risikerer jo blot, at du evt. kommer barfodet ud af
bilen, og måske er dine fine lange bukser kotet ned til et par strandshorts.
Karsten H. Jensen

Re: Hvordan???

Hvilket giver 205 watt

Fordi den kan kun levere 120W.

Større batterilader !

Re: Hvordan???

Nej, en autolader med strøm nok er det bedste, en switchmode med den
kapacitet er videt lige i overkanten. Harald Nyborg har en batterilader
med 18A ladekapacitet til 575 kr. Den kan også bruges til at kickstarte
bilen med :-)

Re: Hvordan???
Nej, en autolader med strøm nok er det bedste, en switchmode med den

Bemærk så lige om den lader er "dum". Hvis der er ladeautomatik indbygget,
(som der er i mange ladere), så vil laderen alligevel ikke virke.

Manden skulle klart købe en blyakku, i "volvostyle", og de kan ofte findes
til 200dkr. Den kan han så evt. bruge til bilen senere, og han har laderen.

Mvh
Henrik

Re: Hvordan???

Holdt. Spar alle de dyre løsninger. En pære er lieglad med som der sidder en
dyr switch mode forsyning og laver jævnspænding. Find en almindelig
lavteknologisk transformater. Ingen ensretter, ingen batterier ingen
problemer.

Bo //

Re: Hvordan???
du er nød til at ensrette, for at få DC motorerne til at fungere. Men du har
da ret i at en alm. trafo og et par dioder er nok.
--
  Calle.

Re: Hvordan???

Ja, hvid det kun drejer sig om en enkeltstående test. Så kan man lige så
godt slutte den den akkumulator, der sidder i bilen. I øvrigt mener jeg, at
der findes færdige strømforsyninger såvel stabiliserede som ustabiliserede
etc. fra Mascot.

Karsten H. Jensen