Hvordan?

Jeg skal have en flad glasskål (som en petriskål) med en diameter på 15 cm.
til at ryste, op og ned med en variabel frekvens (50-200 Hz) og variabel
amplitude(0.2-2cm)

Jeg har prøvet med en gammel højtaler, som jeg limede skålen fast på, men
jeg fik aldrig amplitude nok på, og til sidst brændte højtaleren af.

Jeg overvejer at bruge en solonoide, eller en motor med en skive, men er der
andre ider til, hvordan jeg kan opnå det?

Jeg skal lave sådan en her:
http://chaos.ph.utexas.edu/research/vibrated_cornstarch.htm

--Michael

Re: Hvordan?

Sejt!  :-)

Hvad med bare at bruge en lille basenhed med plastmembran (og tæt
centerdome!), og hælde væske direkte i membranen?

Der skal en masse energi til at svinge en tung glasskål 2cm ved 200Hz. Med
mindre den er ophængt i en afstemt fjeder. Og der skal nok alligevel en del
til, pga. luftmodstand.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: Hvordan?

Det virker vist ikke - jeg skal have et lag væske på 2-7mm tykt, så det er
nædt til at være en plade af en slags - en vandret plade :o)

del

Ja - det viser sig at en 200W NAD forstærker ikke kan klare det -
termosikringen knalder. Når så jeg bruger en 400W NAD forstærker knalder
højtaleren :o)

Jeg overvejede at bruge indmadden fra een eller flere barbermaskiner, tror I
det vil virke?

--Michael

Re: Hvordan?

Med

Du vil næppe få energi nok til de store bevægelser.

Jeg læste en artikel engang fra B&K (Brøl & kjær ;-) De brugte nogle
acclerometre (bygget efter samme princip som en højttalerenhed) til at nogle
tests. Der blev nævnt forstærkere på 2000watt.

Det kan godt være du skal arbejde lidt videre med højttalerprincippet og så
spekulere på noget køling af en art.

mvh
JBH

Re: Hvordan?

er
en
tror
nogle

Det var rysteborde i flere forskelligt størrelse - også størrelser, der
krævede sit eget betonfundament.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Hvordan?

En motor med en skive, hvor der er en slidse i til stødstangen til
skålen. Motoren skal du så kunne justere i hastighed og i slidsen kan du
variere slaglængden.

Re: Hvordan?
der

Og så ophænger du skålen på ret lange bladfjedre, eller alternativt laver et
par kulissestyr til at styre skålen lodret.

Man bruger princippet med bladfjedre i kasterender til sortering af diverse
bulkprodukter. Her er bladfjedrene lavet af glasfiberlaminat.

Mvh
Henrik

Site Timeline