Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?

Hej Ng.

Hvor mange ampere kan jeg trække gennem hvert par i et cat5 kabel?

Michael Petersen
Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?
Der er en del skriveri om det i emnet PoE (Power over Ethernet), hvor der
arbejdes med 48V og kan leveres 15W.
De beskriver også problemerne med opvarmning i et kabelbundt, der evt alle
bærer fuld last.

Et tilfældigt PoE link
http://reviews.cnet.com/search-results/zyxel-poe-12-power/1707-5_7-31968540.html

Christen Fihl

Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?
http://reviews.cnet.com/search-results/zyxel-poe-12-power/1707-5_7-31968540.html

Tak for info.

Jeg har tænkt at kører 12V og trække ca. 5W ud af hvert par, det burde ikke
give problemer...
jf. dit link, og den her halve test
http://www.ieee802.org/3/poep_study/public/sep05/stanford_2_0905.pdf

Michael Petersen
Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?
http://reviews.cnet.com/search-results/zyxel-poe-12-power/1707-5_7-31968540.html

Jeg beregner strømmen således:
ved 12V 5watt går der ca 420mA
ved 48V 15 watt går der 310mA

Da effektafsætningen i kablet er kvadratisk med strømmen blivet der
afsat ca 78% mere effekt med dit forslag.

Bo //

Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?

Hmm..

Hvis det er tilfældet, må jeg hellere par sno dem, og trække ét ekstra kabel
rundt..

Michael Petersen
Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?
On Sat, 18 Jul 2009 23:15:14 +0200, "Petersen Michael"

http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet
Category 5e cable uses 24 AWG conductors, which can safely carry
360 mA at 50 V according to the latest TIA ruling.[citation needed]
The cable has eight conductors (only half of which are used for power)
and therefore the absolute maximum power transmitted using direct
current is 50 V × 0.360 A × 2 = 36 W. Considering the voltage drop
after 100 m, a PD would be able to receive 31.6 W. The additional
heat generated in the wires by PoE at this current level (4.4 watts
per 100 meter cable) limits the total number of cables in a bundle
to be 100? at 45 °C, according to the TIA.

Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?

OK, så forskriften siger 2 x 18 W = 36 W

Jeg vil kører 12 V x 0,425 A x 4 = 20,4 W

Michael Petersen
Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?

Altså vil du trække en højere strøm gennem kablet og dermed afsætte mere
effekt, end foreskrifterne.

Kablet er sådan set ligeglad med sluteffekten, det er kun strømmen
gennem kablet der tækker - ikek spændingen.

Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?

Der er i Wikipedia kun regnet forbrug på 2 ud af 4 par, jeg formodder,
at de resterende 2 par, også må genererer varme, men ikke så meget..
Det er den "elastik" (18%) jeg har tænkt at udnytte.

I eksemplet ved Wikipedia kørers der reelt med 9 W i hvert par,
hvor jeg vil bruge 5 W, at de bruger 2 par, og jeg bruger 4 par,
er en anden side af samme sag.

Som jeg ser det ligger problematikken i den samlede varme udvikling
Dels, hvad det enkelte kabel kan bære..

Jeg er med på at spændingen som sådan er uden betydning..

http://www.ieee802.org/3/poep_study/public/sep05/stanford_2_0905.pdf

Side 9 i linket til PDF filen, giver "Using 4 pair, maximum delivered power
is ~ 52 W"
52 / 4 = 13 W

Min applikation, er en træliste (et fodpanel) hvor i jeg vil monterer i alt
60 lysdioder
20 serie koblinger af 3, hver serie med en modstand
de 20 serier vil jeg paralelkoble til 5 * 4 og forsyne dem med de 4 par, som
et cat5 kabel består af.

Michael Petersen
Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?

Som du måske også kan læse af de forrige indlæg:
Det kommer meget an på applikationen du skal bruge det i. Dvs. hvor stor
en temperaturstigning er acceptabel, kan kablet komme af med varmen,
hvad er omgivelsestemperaturen der hvor kablet er trukket, hvor stort et
spændingsfald er acceptabelt og hvor langt er kablet.

Sagt med andre ord: du kan formentlig godt trække 5A igennem det hvis de
ovenstående forbehold tillader det.

- Lars

Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?

Det kommer helt an på kølingen af kablet.

Hvis kablet er kølet rigtigt godt, ved nedgravning, indstøbning eller
ophængt i fri luft vil det kunne holde til meget mere strøm end i det
patologiske tilfælde hvor man pakker 100 kabler tæt sammen og isolerer
bundtet med glasuld.

Tænk også på om de rj45 stik der sikkert sidder i enderne af kablet kan
holde til strømmen.

Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?

Any how.. Eksemplet
http://www.ieee802.org/3/poep_study/public/sep05/stanford_2_0905.pdf

Side 9 i linket til PDF filen, giver "Using 4 pair, maximum delivered power
is ~ 52 W"
52 / 4 = 13 W

Det er nok til mig..

Der kommer i mit tilfæde ikke stik i enderne, kablerne bliver loddet fast i
begge ender.

Michael Petersen
Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?

Jeg tror du fokuserer på de forkerte tal.
Hvor stor en effekt du skal bruge i den anden ende er sekundært. Det tal
du skal bekymre dig om er strømmen - altså amperene - som bliver trukket
gennem kablet. I det link du henviser til trækker de ca. 1A i 4 leder
par ved 51,5V. dvs. ca. 250 mA per lederpar.

Hvis du skal bruge det til 12V har du ca. 12*0,25=3W pr. lederpar til
rådighed efter deres model. Men dermed ikke sagt du ikke kan bruge det.
Det kommer, som du er blevet gjort opmærksom på et par gange, an på
hvordan kablet er placeret: Kan det komme af med varmen eller er det
lukket inde på en eller anden måde?
Du kan også se det af graferne på side 7 i dit link. 1,5A gennem to
lederpar og du har en temperaturstigning på 40C i fht.
omgivelsestemperaturene.

Desuden skal du være opmærksom på spændingsfaldet i kablet. De skriver
de har målt 9 ohm per leder per 100m. Da strømmen også skal retur er det
18 ohm pr 100 m for et lederpar. Dvs. hvis du trækker 666mA pr lederpar
igennem 100m kabel er din spænding lig 0V i den anden ende - med andre
ord: dit apparat får ikke nogen spænding.

Så: hvor meget strøm skal du bruge og hvor langt er dit kabel?

- Lars

Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?

Rigtigt beskrevet, men måske forkert formuleret ?

Kortslutningsstrømmen er 666mA, og HELE effekten afsættes i varme i kablet.

Bo //

Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?

Det kan jeg godt se, nu..

Jeg skal samlet bruge 1700 mA og havde tænkt 4 * 425 mA
max kabellængde er 25 meter - og 25 meter retur...

Løsningen bliver at kører dobbelt kabeltræk = det dobbelte kvadrat.
Så er jeg på den sikre side..

Michael Petersen
Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?

Var det ikek letter at trække 2x 1,5mm2 rundt og sætte alle på den?

Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?

Nej

Michael Petersen
Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?

Eller at vælge et kabel, der er bedre egnet til det. f.x. et almindelig
2x0.75 eltrik'er ledning.

Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?

Kan du ikke benytte højere spænding?

Hvorfor ikke 6 i serie, istedetfor 3. Det går så ikke helt op, men
princippet med højere spænding giver en lavere strøm, når du skal have afsat
den samme effekt i den anden ende.
Det er også derfor de fører højspænding rundt over markerne i Danmark, for
at begrænse tabet (varme afgivelsen).

Christen Fihl

Re: Hvor stor strøm kan man trække i et cat5 kabel?
Standarden for både Cat5E og Cat6 siger:

Max pair DC loop resistance 25 Ohm for 100m
Current carrying capacity 0,0175 A d.c pr conductor
Operating voltage 72 V
Power capacity 10 W per pair

Ovenstående gælder for en channel dvs. både kabler og stik sat sammen.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.