Hvor stor er denne modstand?

Hvor stor er en modstand med fem ringe, hvor de to er røde og tre er guld?
Er det 2,2 ohm 5%? Hvad er den femte ring til?
Hilsen Jørgen.

Re: Hvor stor er denne modstand?
On Wed, 25 Jun 2003 23:34:57 +0200, "Jørgen Christensen"

[...]

Normalt er de 3 første betydende cifre, den 4. er en faktor og den 5.
er tolerencen. Menææ... Det passer ikke helt med de farver du
beskriver...

Jeg synes ikke engang det kan være en temperaturkoefficient, den
sidste.

Er der nogen, der ved bedre? :)

Henrik

Re: Hvor stor er denne modstand?
Hej Jørgen

Er det en gættekonkurence ? Giv farverne på alle 5, og så kan man svare.

Ps: Den femte ring er temperaturkoficenten.

Mvh Max

Re: Hvor stor er denne modstand?
[...]

" ...to er røde og tre er guld ..."

Det må vel give 5 ... :-)

Henrik

Re: Hvor stor er denne modstand?

Ifølge de tabeller, jeg har set, er første og anden ring de betydende cifre,
tredie er en faktor og fjerde tolerancen. Du bruger vel ikke to gange guld
for at multiplicere med 0,1 to gange, når du kunne have multipliceret med
0,01 ved hjælp af sølv.

Så tilbage til start. Modstanden er rød-rød-guld-guld-guld (over hele
modstandens længde), for at det ikke kan misforstås.

Kan nogen give mig værdien og betydningen af de fem ringe?

Med venlig hilsen Jørgen.

Re: Hvor stor er denne modstand?

Se http://tkhifi.homepage.dk/favekoder/favekoder-modstand.html
S.M.

Re: Hvor stor er denne modstand?

    Lyder som der er noget galt med den farvekode, og er du 100% sikker på
det er en modstand, der er også spoler og andet der laves i samme form, med
farvekoder på.

    Med al den forviring, og hvis du ikke har en anelse om hva den skulle
være, ville jeg smide den ud hvis jeg var dig, modstande er så længe det
ikke er vildt speciele modstande, nærmest intet værd, og hvis det var en
meget speciel, som du virkelig har brug for, ville du ikke havde dette
problem jo :) da du så havde noget data om den.

    VH
    Lars Molnit

Re: Hvor stor er denne modstand?
Tak for alle de gode ideer, selvom ingen af dem passer helt.

Modstanden sidder i en strømforsyning til et externt USB-diskettedrev til en
I-mac. Strømforsyningen er en type, der klarer alt fra 110 til 250 V AC.
Modstanden sidder direkte fra 220 V indgangen før en brokoblet ensretter.
Det kunne eventuelt være en kondensator i den opstilling. Jeg har desværre
ingen diagrammer til den. Den måler uendelig Ohm, og der kommer ingen
spænding ud af broen.
Med venlig hilsen Jørgen.

Re: Hvor stor er denne modstand?
On Thu, 26 Jun 2003 10:49:32 +0200, "Jørgen Christensen"

Den er 2,2 ohm  - 1%
3. ring bruges, når det er en 1% modstand
4. ring er koefficient (antal nuller)
5. ring er tolerancen ( i dette tilfælde 1%)

--
Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952  -  DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund
Re: Hvor stor er denne modstand?

Hvad siger dit multimeter når du måler på den?

/ Hans

Site Timeline